Zorgen rond informatica De Codi omscholing is een project Geen structurele lerarenopleiding Geen onderzoek en ontwikkeling van vakdidactiek Weinig structurele ontwikkeling van het schoolvak Zorgen van Codi in enge zin
Zorgen rond informatica Onvoldoende aandacht voor het schoolvak, alleen aandacht voor ICT in het onderwijs (hulpmiddel, infrastructuur, basisvaardigheden) Onjuist beeld van het schoolvak (geen knoppencursus) Slechts de helft van de scholen bieden het keuzevak aan Onvoldoende vakbekwame docenten Zorgen van Codi in algemene zin
Zorgen rond informatica De maatschappelijke positie van de ICT branche en de ambitie van de overheid (EZ) op het terrein van ICT vereisen een andere houding van OCenW ten aanzien van het schoolvak Informatica
Stelling Zonder gerichte actie ondergaat het vak informatica eenzelfde ontwikkeling als het vak informatiekunde
Door gebrek aan sturing van bovenaf, door gebrek aan begeleiding van scholen en docenten is het vak informatiekunde op veel scholen verworden tot een knoppencursus computergebruik. Het gevolg daarvan is dat de status van het vak tot het nulniveau daalt en dat vervolgens zelfs OCenW initiatieven neemt om het vak op te heffen. Eerst niks doen, dan de conclusie trekken dat er niks wordt gedaan en vervolgens het vak opheffen, zodat er niks meer kan worden gedaan.
acties Actiemiddag 13 november: Kwaliteit informatica onderwijs in gevaar Notitie Kwaliteit en continuïteit, visie op Informatica in het voortgezet onderwijs instellen Comité van Aanbeveling Aanbieden aan minister werken aan leerstoel informatica
Onderzoeksvragen Welke overwegingen hebben scholen om het vak in te voeren en welke geven de doorslag Wat is het oordeel van leerlingen over het vak informatica Welke voorzieningen zijn nodig voor een school om het vak in te voeren.
SWOT analyse van het vak informatica Zwakke punten Sterke punten Kansen Bedreigingen