VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER COGNITIEVE ERGONOMIE VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
MATTHIJS NOORDZIJ (M.L.NOORDZIJ@UTWENTE.NL) Universitair docent cognitieve psychologie en ergonomie Mens-robot interactie Deceptie detectie (met (neuro)fysiologische maten) Ruimtelijke cognitie (bv. route beschrijvingen voor blinde mensen) Neuroimaging (EEG, fMRI, TMS) Toepassen kennis uit de cognitieve neurowetenschap (samen met bedrijven/ instellingen)
LEERDOELEN Na deze cursus kan de student de nieuwste inzichten met betrekking tot menselijke vaardigheden en tekortkomingen aangaande informatieverwerking beschrijven die relevant zijn voor het ontwerpen van gebruiksvoorwerpen en systemen. ….De eigenschappen van een ontwerpcyclus die ‘humane’ producten tot stand brengt
VERANDERINGEN Van een cursus over ontwerp met regelmatige verwijzingen naar kennis uit de cognitieve psychologie Naar Een cursus over cognitieve psychologie met regelmatige verwijzingen naar hoe inzichten uit dit vakgebied omgezet kunnen worden naar richtlijnen voor ontwerp.
CURSUSMATERIAAL
OPZET HC1: Hoofdstuk 3: Humaan ontwerpen Hoofdstuk 4: Het Visuele systeem HC2: Hoofdstuk 5: De andere sensorische systemen (gehoor, tast, vestibulair) Hoofdstuk 6: Cognitie HC3: Hoofdstuk 7: Beslissen Hoofdstuk 8: Displays
OPZET HC4: Hoofdstuk 9: Control Hoofdstuk 13: Stress and Workload HC5: Hoofdstuk 14: Veiligheid Hoofdstuk 15: Human-Computer Interaction HC6: Hoofdstuk 16: Automation behandelen tentamenvragen/ responsie
ACTIVITEITEN VAN STUDENTEN/ OORDEEL Bijwonen hoorcolleges (inclusief demonstraties) + zelfstudie Optioneel: moet ik nog uitwerken, ZAPs (web-based interactieve demonstraties en opdrachten rond kennis/ experimenten uit de cognitieve psychologie). EVALUATIE? Zeer gemengde reacties afgelopen jaar (informeel) Dit jaar volledige herziening, inhoudelijk meer in lijn met het oude 3e jaars vak van Rob van der Lubbe (psychologische functieleer).
TOETSING 1 essay vraag (30%) + 30 multiple choice vragen (70%). Essay vraag gaat over het beschrijven, uitleggen en toepassen van 3 (van 13) centrale ontwerp principes die gebaseerd zijn op wat we weten over sensorische systemen en cognitie. (Scoring 1-10, 3 punten per principe) De multiple choice vragen (met strikte controle op psychometrische kwaliteit van de vragen) worden gelijkelijk verdeeld over de hoofdstukken uit het boek. (Scoring tussen 1-10, kansniveau verdisconteerd)
INBEDDING BINNEN IO Volgt op het 1e jaars vak Ergonomie Zou een theoretisch kernvak moeten zijn voor het huidige dominate paradigma van “mensgericht ontwerpen”