VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vakpresentatie New Product Marketing (280223) B2K1
Advertisements

Les L4TC 14 november. Boek Team Maatschappijleer I • 14 november 2012 • Hoofdstuk 5.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Selectie en oriëntatie
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Probleem gestuurd onderwijs
Het verslag en het belang ervan
© v d Maesen, 15 mei 2000 Presentatie SQ-test AC werkgroep Paul van der Maesen de Sombreff SQ: multimediale test voor sociale intelligentie.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Evaluatie en toetsing: examens met open vragen (corrigeren/scoringssleutels) PSY ZAP-dag III
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
SQL & datamodelleren.
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Voorlichting B2-studenten september 2012 Tineke Hoeksma, studieadviseur Sarah Bosch, studieadviseur.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B2 VERDIEPINGSVAKKEN 19 maart 2012.
Voorlichting B2 Psychologie
Fundament Informatica
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Implementatie van het 4C-ID-model
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Kennisdelen - 7 februari 2013
VISUAL-VESTIBULAR INTERACTION IN SPATIAL ORIENTATION
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Transdisciplinaire projecten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
De gezonde school en genotmiddelen
Hartelijk welkom! Voorlichting Uiterlijke Verzorging.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Domein Cognitie. HIER STAAT U Cognitiewetenschap bestudeert de mechanismen van de geest.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Wet van Fitts Toelichting bij Practicumopgave Modelleren en Programmeren voor CKI Stella Donker Toegepaste Cognitieve Psychologie Paul Fitts ( )
Bijeenkomst September 2015
Onderwijsdag 2013 Wouter Reith / Academie voor Sociale Professies Interactieve hoorcolleges met Socrative.
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!. Inhoud -dierproeven en alternatieven -proefdieren -wetgeving en controle -de mens achter de dierproef -vragen.
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Introductie Daan Haeyen
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Product van TU Delft, SEC
college vergelijkende anatomie & fysiologie
Product van TU Delft, SEC
Kunstmeststoffen Les 3 test.
Transcript van de presentatie:

VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER COGNITIEVE ERGONOMIE VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER

MATTHIJS NOORDZIJ (M.L.NOORDZIJ@UTWENTE.NL) Universitair docent cognitieve psychologie en ergonomie Mens-robot interactie Deceptie detectie (met (neuro)fysiologische maten) Ruimtelijke cognitie (bv. route beschrijvingen voor blinde mensen) Neuroimaging (EEG, fMRI, TMS) Toepassen kennis uit de cognitieve neurowetenschap (samen met bedrijven/ instellingen)

LEERDOELEN Na deze cursus kan de student de nieuwste inzichten met betrekking tot menselijke vaardigheden en tekortkomingen aangaande informatieverwerking beschrijven die relevant zijn voor het ontwerpen van gebruiksvoorwerpen en systemen. ….De eigenschappen van een ontwerpcyclus die ‘humane’ producten tot stand brengt

VERANDERINGEN Van een cursus over ontwerp met regelmatige verwijzingen naar kennis uit de cognitieve psychologie Naar Een cursus over cognitieve psychologie met regelmatige verwijzingen naar hoe inzichten uit dit vakgebied omgezet kunnen worden naar richtlijnen voor ontwerp.

CURSUSMATERIAAL

OPZET HC1: Hoofdstuk 3: Humaan ontwerpen Hoofdstuk 4: Het Visuele systeem HC2: Hoofdstuk 5: De andere sensorische systemen (gehoor, tast, vestibulair) Hoofdstuk 6: Cognitie HC3: Hoofdstuk 7: Beslissen Hoofdstuk 8: Displays

OPZET HC4: Hoofdstuk 9: Control Hoofdstuk 13: Stress and Workload HC5: Hoofdstuk 14: Veiligheid Hoofdstuk 15: Human-Computer Interaction HC6: Hoofdstuk 16: Automation behandelen tentamenvragen/ responsie

ACTIVITEITEN VAN STUDENTEN/ OORDEEL Bijwonen hoorcolleges (inclusief demonstraties) + zelfstudie Optioneel: moet ik nog uitwerken, ZAPs (web-based interactieve demonstraties en opdrachten rond kennis/ experimenten uit de cognitieve psychologie). EVALUATIE? Zeer gemengde reacties afgelopen jaar (informeel) Dit jaar volledige herziening, inhoudelijk meer in lijn met het oude 3e jaars vak van Rob van der Lubbe (psychologische functieleer).

TOETSING 1 essay vraag (30%) + 30 multiple choice vragen (70%). Essay vraag gaat over het beschrijven, uitleggen en toepassen van 3 (van 13) centrale ontwerp principes die gebaseerd zijn op wat we weten over sensorische systemen en cognitie. (Scoring 1-10, 3 punten per principe) De multiple choice vragen (met strikte controle op psychometrische kwaliteit van de vragen) worden gelijkelijk verdeeld over de hoofdstukken uit het boek. (Scoring tussen 1-10, kansniveau verdisconteerd)

INBEDDING BINNEN IO Volgt op het 1e jaars vak Ergonomie Zou een theoretisch kernvak moeten zijn voor het huidige dominate paradigma van “mensgericht ontwerpen”