presenteren 33 miljoen presentaties per dag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Een Goede Lezing Hans L. Bodlaender.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Uw persoonlijke visitekaartjes
Succesvol informatief presenteren
Competentie 04 Het informatieve gesprek
POWERP INT Basisregels voor slide-opbouw.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Presenteren met PowerPoint
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Praktisch met PowerPoint
Het maken van een presentatie
WORKSHOP PRESENTATIEVAARDIGHEDEN
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Ingenieursvaardigheden
Mondeling presenteren
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Wat moet je wel en wat moet je niet doen?!?
PRESENTATIETECHNIEKEN
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Welkom Een middag powerpoint.
Presenteren.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Opstel schrijven.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Onderzoek doen een methodische aanpak
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Presenteren en communiceren
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Presentatietechniek (elevator pitch)
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Je sectorwerkstuk presenteren
SET schrijfvaardigheid H5
Marketing Coen van Wetering
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Cursus Leesvaardigheid
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
SET schrijfvaardigheid H5
Overtuigende tekst/betoog
Een vergadering organiseren
4 havo Schrijflijn les 4
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Vergadering Personeelsdienst
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
De betogende voordracht
volgende bladzijde terug
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Project English BOL niveau 4.
4 havo Schrijflijn les 5
Besturen en Communiceren
voorbeeld volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

presenteren 33 miljoen presentaties per dag presenteren is het presenteerblaadje van het bedrijf

Korte oefening Neem je laatste presentatie, voordracht, optreden of spreekbeurt in gedachten Kijk de uitleg van ‘Presenteren’ Ga na welke vuistregels je destijds wel of niet hebt toegepast

presenteren non-verbaal verbaal zenuwen houding plaats stem-volume voorbereiden structureren informeren / overtuigen levendig maken activeren van publiek

doelen van een voordracht informeren overbrengen van informatie toelichten opfrissen van het gelezene belangstelling wekken voor paper overtuigen opstarten van een discussie combinatie van informeren en overtuigen

informeren 3 tot 5 kernpunten of hoofdvragen set SSAP bijv. vaste structuur set inhoud geloofwaardigheid sfeer SSAP support sequence access polish

overtuigen herhaling van stellingname / doel echte stellingname bijv. inleiding met daarin het doel argument 1 herhaling doel argument 2 argument 3 herhaling doel / afronding echte stellingname niet te veel argumenten kies de belangrijkste argumenten set en SSAP

opbouw van een voordracht kop pakkende opening kern logisch betoog staart sprekende afsluiting

Leren Communiceren hoofdstuk 8 kop opening: aangeven van het onderwerp doel motiveren: belang voor de luisteraars aangeven overzicht noodzakelijke voorinformatie voorbeelden: Leren Communiceren hoofdstuk 8

kern 3 tot 5 kernpunten aangeven logische opbouw aanvullingen bijv. vaste structuren aanvullingen anecdotes illustraties cijfermateriaal

staart samenvatting conclusie toekomst uitsmijter oproep tot actie opsomming van wat niet behandeld is opsomming van toepassingsmogelijkheden in de toekomst uitsmijter bijv. afronding door terug te koppelen naar opening

activeren van publiek vooraf verdiepen in de doelgroep anticiperen op problemen duidelijke vraag stellen (eventueel toelichten) omgaan met vragen omgaan met interrupties reageren op signalen uit het publiek

zeven stappen bepaal de context bepaal het onderwerp en het doel bepaal de doelgroep bepaal de kernpunten en de opbouw optimaliseer de kans op aandacht door de keuze van een goede invalshoek ontwerp de inleiding en de afsluiting maak de hulpmiddelen klaar, inclusief spreekschema

voorbeelden: Leren Communiceren hoofdstuk 8 spreekschema inleiding lijn, rode draad definities trefwoorden overgangszinnen slot media tijd voorbeelden: Leren Communiceren hoofdstuk 8

beoordelingformulier inhoud opening structuur afsluiting taalgebruik informatiedichtheid levendigheid spreekgedrag articulatie zenuwachtigheid interactie met publiek mediagebruik

ontwerpstructuur (ONTWERP IS IETS WAT JE MAAKT) waartoe dient het ? aan welke eisen moet het voldoen ? welke middelen worden er gekozen ? hoe ziet het ontwerp eruit ? wat is de waarde van het ontwerp ?

maatregelstructuur (MAATREGEL = ACTIE, VOORSTEL) wat is de maatregel precies ? waarom is de maatregel nodig ? hoe wordt de maatregel uitgevoerd ? wat zijn de effecten van de maatregel ?

bord maak vooraf een bordplan zorg voor een overzichtelijke lay-out links: lesdoel midden: klad geef onderlinge relaties aan markeer visueel zorg voor een goede techniek leesbaar schrijven er niet voor gaan staan met gezicht naar publiek blijven spreken

transparant goede leesbaarheid let op correct gebruik 7 tot 10 regels woorden niet in hoofdletters brede marges consequent zijn met lay-out en kleur let op correct gebruik lichtsterkte deels bedekken aanwijzen

dia’s diaserie is beeldverhaal cruciaal is de erbij gesproken tekst

video bepaal welke delen je wilt gebruiken geef verwerkingstijd tijdens en achteraf indexeer vooraf geef kijkopdrachten voorkom discussie over kwaliteit van videoproduktie leg verband met ander leermateriaal zorg voor geschikte voorbeelden

boeken en diktaten verwijs ernaar waar mogelijk onder vermelding van plaats

handouts beknopt houden herkenbaar maken (docent, vak, datum, onderwerp) doel aangeven indien samenvatting, dan aan het eind indien transparanten, dan aan het begin

flipover visuele ondersteuning aanvullende informatie inventarisaties groepswerk een onderwerp per vel alleen trefwoorden

computerschermen zorg voor back-ups op transparanten zet niet te veel info op een scherm sterk afhankelijk van apparatuur

mediagebruik bord tranparant dia’s video handouts flipover computerschermen boek / diktaat