Portfolio’s zoorsprong zmotieven zopzet van het onderwijs zvalkuilen zexperiment met portfolio’s zstappen voor invoering van portfolio’s
Oorsprong zkunsten en architectuur zin beroepssituaties ytechnische beroepen ydocenten (Utrecht) zin studie yVWO-studentendossiers
Motieven voor portfolio’s zkansen op de arbeidsmarkt ylevenlang leren ywerken aan eigen professionalisering yactiviteiten buiten de studie zonderwijsverbetering yvaardigheden in het onderwijs ystudentgericht onderwijs yzelfstandig leren
Tips voor portfolio ontwerp zformuleer eigen leerdoelen zverzamel en structureer zmaak een selectie zgeef het een persoonlijk tintje zhoud jezelf regelmatig een spiegel voor zvraag feedback zevalueer en stel bij zkijk eens bij anderen
Valkuilen zcontextafhankelijke beoordeling (minimum-eisen en omschrijving van situatie in portfolio) zverschil in ervaringen met het maken van portfolio’s (training in het samenstellen van portfolio’s)
Ervaringen zdigitale portfolio’s enkele voorbeelden van digitale portfolio’s:
Beoordelingscriteria P ortfolio zduidelijke eigen leerdoelen zvoldoende bewijzen zlogische structuur zduidelijke selectie zpersoonlijk tintje zpersoonlijke groei bijgehouden zvooruitgang op bepaalde onderdelen zfeedback gevraagd aan anderen