Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Delf examen B1.
Advertisements

Het doen van onderzoek in klas 4
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
University of Cambridge & Titus Brandsmalyceum Oss PRESENT
Project verkeersveiligheid en ruimte en Cursus Verkeersgedrag/-veiligheid 1 Ir Adriaan Walraad MBA.
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Resultaten van een eerste pilot met de vragenlijst voor het beoordelen van de antroposofische identiteit in zorginstellingen Erik Baars.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Methoden van Onderzoek
Onderwijspresentatie IO – Vakcode Koen van Andel Energie&Warmteleer.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Mens, maatschappij & ICT
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Voorlichting B3 Civiele Techniek Lisette Woud, februari maart
Voorlichting B2-studenten september 2012 Tineke Hoeksma, studieadviseur Sarah Bosch, studieadviseur.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst
Professionele ontwikkeling
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B2 VERDIEPINGSVAKKEN 19 maart 2012.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Voorlichting B2 Psychologie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
UNIVERSITEIT TWENTE. Welkom in Twente!
Wijzigingen bachelor- en mastercurriculum Psychologie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wijzigingen mastercurriculum en pre-masterprogramma Psychologie mei.
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Hoe risicobewust bent u?
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
WELKOM OP PLEINCOLLEGE NUENEN
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Introductie Psychologie
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
EXAMENDOSSIER 4 VMBO-t.
Even voorstellen : Groep 3b
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
1 2013/14. 2 Algemene zaken Vooraf Website  (redirect)  > Education > Courses > Intro. Atm. Opzet van het.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE februari 2015 Gert Brinkman
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Informatie avond leerjaar 4
Praktische informatie B3
Evidence-Based Medicine
Startcollege B2 Psychologie
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Master studieadviseur Joleen de Jong
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst
Innovatie in het onderwijs
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Transcript van de presentatie:

Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst VOORLICHTING B2 VERDIEPINGSVAKKEN 20 maart 2014 4-4-2017 Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1

B3 Keuzevakken Keuzevakken Gedragswetenschappen: Inleiding psychopathologie Psychodiagnostiek Assessment and healthpsychology Motivatie Communication Science (192470410) 5 EC Pre-m EST (EDE&HRD) (201300068) 5 EC Minormarkt 24 april 2014 , zie de site: http://www.utwente.nl/majorminor/ Handleiding B3 keuzeruimte en aanmeldformulier begin april op de site: http://www.utwente.nl/psy/bachelor_psy/aanmelden_b3/ 4-4-2017

Human factors & Engineering psychology Studieprogramma B2 2013-2014 Human factors & Engineering psychology 201300076 3

B2 Verdiepingsvakken Onbewuste processen en gezondheidsgedrag (GP) Marcel Pieterse Verdieping Human Factors (HFM) Matthijs Noordzij Leren bij kinderen en adolescenten (ILO) Hannie Gijlers Psychologie, technologie en veiligheid (CRV) Peter de Vries Narratieve psychologie (GG) Anneke Sools Keuze: 2 van de 5 verdiepingsvakken Geen voorkenniseis voor Master Inschrijven: uiterlijk 11 april 2014 4-4-2017

Onbewuste Processen en Gezondheidsgedrag Marcel Pieterse

Donkere materie? 4-4-2017 6

Bewuste controle: self-regulation theory 4-4-2017 7

Maar als zelf-controle faalt… 4-4-2017 8

Bewustzijn en Vrije wil 4-4-2017 9

Habits 4-4-2017 10

Omgevingsinvloeden: Healing Environments Ambient features Routing Spatial /architectural 4-4-2017 11

Het meten van onbewuste processen: doe het zelf! 4-4-2017 12

Vak ingredienten Hoorcolleges Gastcolleges Practicum met werkcolleges en spreekuren Studiestof: reader met boekhoofdstukken en artikelen Toetsing: MC tentamen (75%) en practicum-paper (25%) 4-4-2017 13

VERDIEPING HUMAN FACTORS EEN KORTE TOELICHTING

BOEK

SAMENGEVAT De belangrijkste doelstelling van dit vak is dat er inzicht ontstaat in hoe cognitieve kennis een bijdrage kan leveren aan het oplossen van problemen. Een goede vooruitblik op de onderwerpen van de master Human Factors en Engineering psychologie

EVALUATIE VORIG JAAR? In totaal hebben 38 studenten de vragenlijst ingevuld, die het vak gemiddeld het cijfer 8,3 hebben gegeven. Opvallende antwoorden op de open vragen/ vanuit jullie jaarvertegenwoordiging Sterke punten: Leuke colleges + goede opdrachten Verbeterpunten: keuze artikelen

OPDRACHT? 2 Opdrachten: schrijf 2 onderzoeksvoorstellen (individueel), de EBCE Grant (cijfer/ “winnaars”) EBCE Grant: Evidence Based Cognitive Engineering Grant Korte onderzoeksvoorstellen (duidelijke bovenlimiet), waarbij de 3 beste winnen (“onderzoeksfunding krijgen”):

EBCE?? LEERDOEL3. individueel een onderzoeksvoorstel schrijven volgens de EBCE (Evidence Based Cognitive Engineering) methode, waarbij zij - Op toegankelijke wijze een praktisch probleem beschrijven waarbij ze duidelijk de cognitieve elementen identificeren. - een oplossing voorstellen vanuit de cognitieve / human factors literatuur (minimaal 3 artikelen). - een implementatieplan (hoe, waar, wat, wie) beschrijven om deze oplossing in de praktijk te realiseren. - een valide evaluatieplan beschrijven welke een pre-post test constructie gebruikt.

VOORSTEL TYPISCH 2-3 PAGINA’S (alleen maxima opgegeven) Samenvatting (max. 1100 tekens)  Probleem beschrijving (max. 2200 tekens) Voorgestelde oplossing vanuit de literatuur (max. 2200 tekens)  Implementatieplan (max. 2200 tekens) Evaluatieplan (max. 2200 tekens) 

COLLEGES/ ONDERWERPEN Matthijs (Introductie, Hoofdstuk1 & 2 boek, Wat is een Expert?, artikel Ericsson, uitleg opdrachten) Jan Maarten Schraagen, ((Beyond) Human Error, Hoofdstuk 6 & 8, Artikel Gary Klein). Willem Verwey (Traffic Psychology), Hoofdstuk 3 + 2 artikelen Matthijs, emoties meten (fysiologisch) + Leugendetectie, 2 artikelen

COLLEGES Matthijs, Mens Machine interactie (Robots!), 1 artikel Frank van der Velde: Intelligente systemen, hoofdstuk 5 + 2 artikelen Martin Schmettow, Human Computer Interaction 1 artikel.

BEOORDELING Open vragen tentamen (7 VRAGEN) (50%): ongeveer 7 Boekhoofdstukken + ongeveer 11 wetenschappelijke artikelen Twee Opdrachten (50%) Zowel de opdrachten als het tentamen hoger dan een 5,5 = geslaagd

Vragen? Matthijs Noordzij (m.l.noordzij@utwente.nl, Cubicus B333)

Leren bij kinderen en adolescenten Tessa Eysink & Hannie Gijlers

Hoe leren kinderen en adolescenten? Welke processen? Verschillen? Ondersteuning? 4-4-2017

Voorbeeld Leren schrijven Tekenen en krabbelen 4-4-2017

Voorbeeld Leren schrijven Verzonnen letters Random letters Begin en eind letters 4-4-2017

Voorbeeld Leren schrijven Formele instructie 4-4-2017

Voorbeeld Leren schrijven 4-4-2017

Onderwerpen Perceptie Taalontwikkeling Lezen en schrijven Rekenen Conceptuele ontwikkeling Geheugen Wetenschappelijk redeneren Hoogbegaafdheid 4-4-2017

Organisatie werkvormen Hoorcolleges Gastcollege 4-4-2017

Stof Boek Children’s thinking Collegestof en stof gastcollege Siegler, R.S. & Wagner Alibali, M. Fourth edition Collegestof en stof gastcollege 4-4-2017

Toetsing Tentamen met 10 open vragen Geen aanwezigheidsverplichting Collegestof is onderdeel van de tentamenstof. 4-4-2017

Vragen? a.h.gijlers@utwente.nl Leren bij Kinderen en Adolescenten Vragen? a.h.gijlers@utwente.nl 4-4-2017

Psychologie, Technologie, en Veiligheid (PT&V) Peter de Vries Psychologie van Conflict, Risico, & Veiligheid p.w.devries@utwente.nl Gedragsbeïnvloedende techniek en “gewenst gedrag” Dat techniek ons denken en doen beïnvloedt behoeft wellicht weinig toelichting. Maar welke psychologische mechanismes kunnen verklaren hoe dit gebeurt, in positieve en negatieve zin? En hoe kunnen we dit benutten om cognitie en gedrag in gewenste richting te sturen (zoals gezonder leven, minder energie verbruiken, en veiligheid verbeteren)? Een en ander zal worden toegelicht met onderzoek van mezelf en anderen (GW en elders). 4-4-2017 Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 36 IBR - Institute for Behavioral Research

Psychologie, Technologie, en Veiligheid “High Tech, Human Touch”  technologie en gedrag kunnen niet los van elkaar worden gezien Succes van nieuwe technologie hangt af van gebruik; bv. Rebound effect! Introductie van technologie heeft vaak onvoorziene effecten op attitudes en gedrag (bv. Mobiele telefonie, Automatische verlichting, Rebound effect) – maar vooral voor wie met een technische bril kijkt! Eenzijdige blik “irrationele” burger (bijv. in omgaan met risico’s) “onvoorspelbaar gedrag” “paniek” “rebound effect”. (cf. Hertrich). The rebound effect causes people to use more resources as a result of the introduction of a more energy efficient technology (Berkhoput, Muskens, & Veldhuijsen, 2000; Hertwich, E. G., 2005). The effect takes place Oon a micro-level (e.g. the individual or household), for example when money saved by technological interventions is often spent on other energy-consuming activities. A classic example of the rebound effect is the large incease in home lighting due to the introduction of the energy saving light bulb. ; similarly, A similar effect can occur when technology may changes the way products are used. For example, a new, energy-efficient car may make it harder for people to resist using it for short distances; likewise, economic water boilers may cause people to take longer showers. On a macro-level, a surplus of energy causes a reduction in cost price, which in turn undermines motivation to reduce household energy use (e.g. Van Raaij & Verhallen, 1980). IBR - Institute for Behavioral Research

Psychologie, Technologie, en Veiligheid Begrijpen van effecten van technologie op mensen/veiligheid Wat veroorzaakt onveilig gedrag of perceptie van onveiligheid? Hoe kan technologie hierbij helpen? Voorbeelden: Social engineering door hackers Effecten van camera’s op prosociaal gedrag Crowd control, Afwijkend gedrag, en Leiderschapsdetectie Gebruik van omgevingskenmerken om reizigersgedrag efficiënter te maken … “rebound effect”. (cf. Hertrich). The rebound effect causes people to use more resources as a result of the introduction of a more energy efficient technology (Berkhoput, Muskens, & Veldhuijsen, 2000; Hertwich, E. G., 2005). The effect takes place Oon a micro-level (e.g. the individual or household), for example when money saved by technological interventions is often spent on other energy-consuming activities. A classic example of the rebound effect is the large incease in home lighting due to the introduction of the energy saving light bulb. ; similarly, A similar effect can occur when technology may changes the way products are used. For example, a new, energy-efficient car may make it harder for people to resist using it for short distances; likewise, economic water boilers may cause people to take longer showers. On a macro-level, a surplus of energy causes a reduction in cost price, which in turn undermines motivation to reduce household energy use (e.g. Van Raaij & Verhallen, 1980). IBR - Institute for Behavioral Research

Hierin zijn we geïnteresseerd! Inhoud PT&V Psychologie Normactivatie, social identity, zelfcontrole, bewuste en onbewuste processen, … Technologie Camerasystemen, dynamische verlichting, “detectie en gedragsinterpretatie”, sociale media, … Veiligheid Prosociaal gedrag, perceptie van veiligheid en risisco, hostile intent, agressie, … “rebound effect”. (cf. Hertrich). The rebound effect causes people to use more resources as a result of the introduction of a more energy efficient technology (Berkhoput, Muskens, & Veldhuijsen, 2000; Hertwich, E. G., 2005). The effect takes place Oon a micro-level (e.g. the individual or household), for example when money saved by technological interventions is often spent on other energy-consuming activities. A classic example of the rebound effect is the large incease in home lighting due to the introduction of the energy saving light bulb. ; similarly, A similar effect can occur when technology may changes the way products are used. For example, a new, energy-efficient car may make it harder for people to resist using it for short distances; likewise, economic water boilers may cause people to take longer showers. On a macro-level, a surplus of energy causes a reduction in cost price, which in turn undermines motivation to reduce household energy use (e.g. Van Raaij & Verhallen, 1980). Hierin zijn we geïnteresseerd! IBR - Institute for Behavioral Research

Opzet PT&V Vorm: Literatuur: Beoordeling: Hoorcolleges 2 opdrachten; gekoppeld aan werkcollege en gastcollege Korte opdrachten die voorafgaand aan ieder college uitgewerkt en gepresenteerd worden Verplichte aanwezigheid! Literatuur: Geen boek of reader, maar losse artikelen (4 à 5 per college) - Zelf downloaden! Beoordeling: Tentamen; MC & open vragen Eindcijfer bestaat uit cijfers opdrachten en tentamen Vak is afgerond als beiden voldoende zijn en aan aanwezigheidsplicht is voldaan! “rebound effect”. (cf. Hertrich). The rebound effect causes people to use more resources as a result of the introduction of a more energy efficient technology (Berkhoput, Muskens, & Veldhuijsen, 2000; Hertwich, E. G., 2005). The effect takes place Oon a micro-level (e.g. the individual or household), for example when money saved by technological interventions is often spent on other energy-consuming activities. A classic example of the rebound effect is the large incease in home lighting due to the introduction of the energy saving light bulb. ; similarly, A similar effect can occur when technology may changes the way products are used. For example, a new, energy-efficient car may make it harder for people to resist using it for short distances; likewise, economic water boilers may cause people to take longer showers. On a macro-level, a surplus of energy causes a reduction in cost price, which in turn undermines motivation to reduce household energy use (e.g. Van Raaij & Verhallen, 1980). IBR - Institute for Behavioral Research

Vragen?

Narratieve Psychologie Voorlichting verdiepingsvakken BA2 Donderdag 20 maart Docent: Anneke Sools

Cursusinhoud de theoretische uitgangspunten, onderzoeksmethoden, therapeutische en preventieve toepassingen van de narratieve psychologie uit te leggen; narratieve interviews te houden en meer algemeen de principes van narratieve zorg leren kennen; te reflecteren op de psychologische werking van narratieve interventies; narratieve interviews, alledaagse gesprekken en brieven vanuit de toekomst op een systematische manier te analyseren; te reflecteren op de ontwikkeling van de eigen persoonlijke en professionele identiteit. 43 43

Verwachtingen van de cursus professioneel leren luisteren naar verhalen

Overzicht hoor- en werkcolleges DEEL I Overzicht hoor- en werkcolleges DEEL I. Autobiografie, grote verhalen, terugblikken HC1. Inleiding narratieve psychologie HC2. Verhalen van gezondheid, ziekte en zorg HC3. Autobiografische identiteit WC1. Narratief interview in tweetallen WC2. Verhaallijnanalyse OPDRACHT 1: verhaallijnanalyse van narratief interview themablokken: Inleiding Actorschap Identiteit Geestelijke gezondheid Integratie 45 45

Overzicht hoor- en werkcolleges DEEL II Overzicht hoor- en werkcolleges DEEL II. Identiteit-in-interactie, kleine verhalen HC4. Identiteit-in-interactie HC5. Narratieve interventies in de geestelijke gezondheidszorg OPDRACHT 2: Identiteitsconstructie in kleine verhalen themablokken: Inleiding Actorschap Identiteit Geestelijke gezondheid Integratie 46 46

Overzicht hoor- en werkcolleges DEEL III Overzicht hoor- en werkcolleges DEEL III. Narratieve toekomstverbeelding HC6. Narratieve toekomstverbeelding, zingeving en ggz HC7. Integratie & debat WC4. Collectieve narratieve toekomstverbeelding OPDRACHT 3: Narratieve toekomstverbeelding themablokken: Inleiding Actorschap Identiteit Geestelijke gezondheid Integratie 47 47

48 48

Toetsing Deelnameverplichting werkgroepen Voldaan: Tijdig en correct inleveren opdrachten + Uitgewerkt levensverhaalinterview met reflectie Eindcijfer: Gewogen gemiddelde 3 opdrachten

B2 Verdiepingsvakken Onbewuste processen en gezondheidsgedrag (GP) Marcel Pieterse Verdieping Human Factors (HFM) Matthijs Noordzij Leren bij kinderen en adolescenten (ILO) Hannie Gijlers Psychologie, technologie en veiligheid (CRV) Peter de Vries Narratieve psychologie (GG) Anneke Sools Keuze: 2 van de 5 verdiepingsvakken Inschrijven: uiterlijk 11 april 2014 Vragen? 4-4-2017