Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Materialen. Materialen Week van de Lentekriebels! start film.
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Sensorische Informatie Verwerking
Korfbal voor mensen met een mentale handicap
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Methodische vaardigheden
PAD Mindfulness en Yoga
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Het begint bij het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie
Algemene Sociologie PA – B1
Ontwikkelingsfasen: kwetsbaarheden en beschermende factoren Hoe vertel ik het aan mijn kinderen Als een vader of moeder kanker heeft vakgroep medische.
Liefde en relaties.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Psychologieles 4 lesweek 4
Psychologieles 1 Periode 3, lesweek 1 Een introductie.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk November 2015
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 23 september
Ontwikkelingspsychologie 16september
Doelen behalen met activiteiten
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Welkom op de informatieavond groep 1-2
De ontwikkeling van het kind !
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek Thema 2, Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek, deel 1 Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek Boek Cliënt en omgeving

Introductie Regels/verwachtingen Uitleg lesopbouw en opdrachten Gedrag en beïnvloeding Wat is ontw.psychologie en pedagogiek Soorten ontwikkeling: Lichamelijk/cognitief/sociaalaffectief/seks ueel Afsluiting ontwikkelingspsychologie

Programma Periode 1 Week 1 – Gedrag en beïnvloeding Week 2 – De baby Week 3 – De baby Week 4 – De peuter Week 5 – De peuter Week 6 – De kleuter Week 7 – De Kleuter Week 8 – Het jonge schoolkind Week 9 – Het oudere schoolkind Week 10 – Toets Baby t/m basisschoolkind

Alles wat mensen doen of juist niet doen. Menselijk gedrag Alles wat mensen doen of juist niet doen. Verschillende wetenschappen houden zich bezig met bestudering van menselijk gedrag: Psychologie Sociologie Pedagogiek

Gedragsaspecten We onderscheiden drie belangrijke aspecten van menselijk gedrag: Denken – Voelen – Kunnen Motorisch aspect Cognitief aspect Sociaal – affectief aspect

Motorisch aspect Met motorische aspecten van gedrag bedoelen we vaardigheden als: Lopen, springen, kruipen, schrijven Maar ook uit: Bewegingseigenschappen Uithoudingsvermogen Lenigheid

Thema 2, Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek, deel 1 Cognitief aspect Onder het cognitieve aspect van gedrag valt: Kennis Inzicht Geheugen Waarneming concentratie Boek Cliënt en omgeving

Sociaal – affectief aspect Sociaal affectieve ontwikkeling hangt samen met de ontwikkeling van de persoonlijkheid.

Samenhang tussen de aspecten Gerlinde is 15 jaar en ziet er ook zo uit (lichamelijke ontwikkeling). Zij heeft echter de verstandelijke vermogens van een kind van acht jaar. Zij is dus verstandelijk beperkt (verstandelijke ontwikkeling). Zij heeft al interesse in jongens en wil echt wel zoenen en knuffelen (seksuele ontwikkeling). Met de gevoelens die dit bij haar losmaakt, weet ze echter geen raad (affectieve of emotionele ontwikkeling). Haar begeleidster op het activiteitencentrum praat hier met haar over. Ze stalt haar gerust door duidelijk te maken dat die gevoelens heel normaal zijn en leert haar hoe zij haar eigen grenzen kan herkennen. Ze leert haar bovendien hoe zij die aan jongens duidelijk kan maken (persoonlijkheidsontwikkeling en sociaal- affectieve ontwikkeling).

Gedragsdeterminanten Psychosociale factoren Aanleg factoren Organische factoren

Psychosociale factoren Opvoeding, gezinsfactoren Vrienden, relaties Omgevingsfactoren Ervaringen en emoties

Aanleg factoren Erfelijkheid Persoonlijkheid, temperament

Organische factoren Lichamelijke factoren Biochemische en hormonale factoren