Integratie theorie & praktijk met 250 studenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Stage bij Technische Informatica
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Vakpresentatie New Product Marketing (280223) B2K1
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Workshop Nieuwe begroting
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
27 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert. 2.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Presenteren voor starters
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Probleem gestuurd onderwijs
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Persoonlijk worden.
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Onderwijsconferentie
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
1. Levensbeschouwing en communicatie
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
22 september 2014 Esther Verhoeven De Kunst van het schrijven.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Foutvrij Productontwerpen met IDOLLSS
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Enquête NHV dag transferruismodelleren Wie ? Totaal aantal reacties 32 Adviesbureau 9 Drinkwaterbedrijf 4 Kennisinstituut 4 Waterschap 7 niet ingevuld.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

Integratie theorie & praktijk met 250 studenten EIASM 2004, Dublin Integratie theorie & praktijk met 250 studenten Frido Smulders Industrial Design Engineering Delft University of Technology f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Uitgangspunten curriculum EIASM 2004, Dublin Uitgangspunten curriculum Ondere andere: Grotere leseenheden => clusters (± 400 uur) Betere integratie theorie-praktijk (ontwerpen) Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Sjabloon voor een cluster EIASM 2004, Dublin Sjabloon voor een cluster ‘BASIC’ kennis van discipline A Practische kennis voor discipline A Discipline project A ONTWERP PROJECT Discipline project B Practische kennis voor discipline B ‘BASIC’ kennis van discipline B Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Cluster.1 Bedrijfs- en Marktgerichte Productontwikkeling EIASM 2004, Dublin Cluster.1 Bedrijfs- en Marktgerichte Productontwikkeling Totaal 440 SBU 2 vakken (2x 160) Bedrijfskunde van de Productontwikkeling (BPO) Markt & Consument 1 ontwerpoefening (120) Ontwerpen 5 Ontwerpen in bedrijfscontext: bedrijfscase + rollenspel 250 studenten 5 docenten: Jan Kaper, Remco van der Lugt, Jan Schoormans, Dirk Snelders, Frido Smulders Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Cluster.2 Bedrijfs- en Marktgerichte Productontwikkeling EIASM 2004, Dublin Cluster.2 Bedrijfs- en Marktgerichte Productontwikkeling Theorie uit 6 domeinen: Bedrijfsstrategie Organisatieleer Economie Marketing Consumentengedrag Productontwerpen Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

ONTWERPEN 5 Sjabloon van de Cluster ‘BASIS’ kennis van BPO EIASM 2004, Dublin Sjabloon van de Cluster ‘BASIS’ kennis van BPO Praktische kennis voor BPO Groepsopdrachten ONTWERPEN 5 Discipline projecten Praktische kennis Markt & Consument ‘BASIS’ kennis Markt & Consument Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Didactisch plan gebasseerd op: EIASM 2004, Dublin Didactisch plan gebasseerd op: Leertheorieën Psychologische modellen Inzichten uit groepsdynamica …… Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Experiential Learning Model, David Kolb 1984 EIASM 2004, Dublin Experiential Learning Model, David Kolb 1984 Concrete Experience Concrete Active Experimentation Reflective Observation Abstract Abstract Conceptualization Active Passive Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Mentale modellen Mentale modellen zijn sturend bij het verkrijgen EIASM 2004, Dublin Mentale modellen Deeply held internal images of how the world around us works (Senge 1990) => interpretatiekaders Mentale modellen bestaan uit: kennisstructuren Handelingenstructuren/gedragstructuren Nieuw mentaal model: Kennis & Kunnen, Weten & Doen => Leren op twee fronten Mentale modellen zijn sturend bij het verkrijgen van begrip Geen relatie met enig mentaal model: geen begrip! Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Didactisch plan Alle leseenheden over twee kwartalen verspreid EIASM 2004, Dublin Didactisch plan Alle leseenheden over twee kwartalen verspreid Theorievakken beginnen Colleges Groepsopdrachten + Fish Bowls Ontwerpoefening start na 3/4 weken Zelfde groepen Bedrijfscase ‘directeur’ Eerste deel oefening tot tentamens Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Fish Bowl Sessies Sessie met twee groepen: EIASM 2004, Dublin Fish Bowl Sessies Sessie met twee groepen: Participanten Toeschouwers Modern woord voor al langer bestaand fenomeen: Vgl. Publieke tribune Tweede Kamer Rechtzaal Paneldiscussie In het onderwijs: Anatomische les Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Fish Bowl Sessie bij IO Twee groepen: Proces: EIASM 2004, Dublin Fish Bowl Sessie bij IO Twee groepen: Presentatoren en discussianten Toehoorders Proces: Studenten presenteren ingeleverde antwoorden Onderlinge discussie, gefaciliteerd door docent Docent presenteert zijn visie op het antwoord Studenten krijgen kans om reeds ingeleverd antwoord aan te passen, te verbeteren, te motiveren Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Groepsopdrachten + Fish Bowls EIASM 2004, Dublin ma di wo do vr 2005.1 op Blackb. Intro + 1 college 2e college 17.00 uur Inleveren 2005.1 Week 1 Week 2 Fish Bowl 2005.1 2005.2 op Blackb. 3e college 17.00 uur ∂ 2005.1 Inleveren 2005.2 Week 3 Fish Bowl 2005.2 4e college 17.00 uur ∂ 2005.2 Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Van discipline project EIASM 2004, Dublin Concrete Experience Concretiseren oplossingen 1ste versie rapport Opdracht bestuderen + Begrijpen + vroege ideeën Active Experimentation Reflective Observation ‘Testen’ oplossingen Robuustheid… Literatuur bestuderen => Theoretische oplossingen 1ste leercyclus Van discipline project Abstract Concept Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Van discipline project EIASM 2004, Dublin Concrete Experience 2de versie rapport ∂ motiveren Presentaties Groepen + docenten Discussie met de zaal interactief Active Experimentation Reflective Observation Voorstellen voor Verbeteringen … Alternatieven + 1ste antwoord Vergelijken + groepsdiscussie 2de leercyclus Van discipline project Abstract Concept Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Identificeren Theorieën Theorievakken EIASM 2004, Dublin Concrete Experience Presenteren resultaten aan ‘directeur’ Uitvoeren plan en activiteiten Nieuwe presentatie Reflecteren over Werk, presentatie, commentaar Voordenken volgende week Active Experimentation Reflective Observation Plannen vd activiteiten Identificeren Nieuwe activiteiten Identificeren Theorieën Ontwerpen 5: basis cyclus Abstract Concept Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Groepsopdracht + Ontwerpen 5 Fish Bowl Theorieën relevant Ontwerpen 5 EIASM 2004, Dublin Theorieën relevant Ontwerpen 5 CE CE AE Theoretische & proces issues RO AE RO Identificeren relevante theorieën AC AC Groepsopdracht + Fish Bowl Ontwerpen 5 Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Voorbeeld eerste opdracht: innovatieprocessen EIASM 2004, Dublin Voorbeeld eerste opdracht: innovatieprocessen Innovatiemodellen Buijs (1e jaar) en Smulders vergelijken Vergelijk de modellen: overeenkomsten + verschillen Wat mist er in de modellen Wie zijn de gebruikers Offerte Innovatieadvies Procesmodel ontwikkelen voor innovatie-advisering Micro case Bemensing + begroting Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Eerste stap Ontwerpen 5 Case eigen maken Situatie bedrijf EIASM 2004, Dublin Eerste stap Ontwerpen 5 Case eigen maken Situatie bedrijf Inschatten van de problemen Visie ontwikkelen op oplossingsrichtingen Plan van aanpak Stappenplan ontwikkelen Inhoud van de stappen Presentatiemomenten Eerste presentatie met ‘directeur’ voorbereiden Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Onderwerpen van de opdrachten EIASM 2004, Dublin Onderwerpen van de opdrachten Tweede opdracht: strategische (analyse) tools Derde opdracht: financiële insteek Vierde opdracht: marktintroductie strategiën Vijfde opdracht: business- & implementatieplan Algemeen: theorie geschikt (leren) maken voor toepassing. Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Beoordeling groepsopdrachten BPO EIASM 2004, Dublin Beoordeling groepsopdrachten BPO De antwoorden van de groepsopdracht die het eerst zijn ingeleverd worden vergeleken met de voorgestelde verbeteringen die daarna zijn ingeleverd. In één keer goed + goede motivering bij de verbetering krijgt een hogere score als in twee keer goed. Geen verbeteringen aanbrengen, terwijl deze wel nodig waren, is desastreus….!! Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Enkele reacties van studenten: cluster EIASM 2004, Dublin Enkele reacties van studenten: cluster “…de inhoud van de vakken sloot goed op elkaar aan…” “…je leert niet alleen ontwerpen, maar ontwerpen voor een bedrijf, gericht op dat bedrijf…” Doel van cluster: “Duidelijk. Inpassen bedrijfskundige theoriën in het ontwerpproces.” “Ik heb met plezier gebruik gemaakt van de theorie, […] was goed verweven…” Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Reacties van studenten, Fish Bowls: EIASM 2004, Dublin Reacties van studenten, Fish Bowls: “…een leuke manier om de stof door te nemen…” “…erg leerzaam; interactieve terugkoppeling en de verbetering van je opdracht…” “…je zag hoe anderen het opgelost hadden en dat gaf een boel nieuwe inzichten…” “…meer leren van de stof, meer opakken dan alleen een boek lezen…” “…gaf een idee waar het bij O5 heen zou moeten…” “…interactief college dat lukt…” Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

‘mooie verhalen’ Concrete Experience Active Experimentation Reflective EIASM 2004, Dublin Concrete Experience ‘mooie verhalen’ Active Experimentation Reflective Observation Abstract Concept Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

‘academische discussie’ EIASM 2004, Dublin Concrete Experience Active Experimentation Reflective Observation ‘academische discussie’ Abstract Concept Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

‘boekenwurm’ Concrete Experience Active Experimentation Reflective EIASM 2004, Dublin Concrete Experience Active Experimentation Reflective Observation ‘boekenwurm’ Abstract Concept Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

‘dat was de vraag niet’ Concrete Experience Active Experimentation EIASM 2004, Dublin Concrete Experience Active Experimentation Reflective Observation ‘dat was de vraag niet’ Abstract Concept Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

‘doen maar wat’ Concrete Experience Active Experimentation Reflective EIASM 2004, Dublin Concrete Experience ‘doen maar wat’ Active Experimentation Reflective Observation Abstract Concept Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

‘ontwerpervalkuil’ Concrete Experience Active Experimentation EIASM 2004, Dublin Concrete Experience ‘ontwerpervalkuil’ Active Experimentation Reflective Observation Abstract Concept Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

‘Trial and error’ Concrete Experience Active Reflective EIASM 2004, Dublin Concrete Experience ‘Trial and error’ Active Experimentation Reflective Observation Abstract Concept Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Academische leercirkel EIASM 2004, Dublin CE AE Academische leercirkel RO AC Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl

Bedankt voor uw aandacht EIASM 2004, Dublin Bedankt voor uw aandacht Frido Smulders f.e.h.m.smulders@io.tudelft.nl