30-10-12 Challenge the future Delft University of Technology TBM Onderwijsdag 2012 Succesvol betrekken afstudeerders bij onderzoek: LR Erwin Mooij, Space.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Eindwerk zesde jaar.
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Notebooks in het onderwijs 15 februari 2008 Duco Bannink & Chris Breuer Gebruik notebooks bij Governance of European Social Policies.
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
ISA (InformatieSysteemArchitectuur) Geert-Jan Houben.
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Succesvol betrekken van afstudeerders bij onderzoek: TBM
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Starten met de master Voorlichting, 21 maart 2012.
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Zelf materiaal ontwikkelen
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Hoofdstuk 15 Product ontwikkeling Srednja šola Zagorje.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
2. Communiceren met pubers
Leerlingen ontwikkelen apps
Honours Programme Delft
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Bachelor thesis sessie
1 Challenge the future Placement Test Engels. 2 Challenge the future Situatie op de TU: ITAV Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden 7 docenten.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Eénjarige Master Software Engineering
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Onze doelen en visie in beeld
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Niets is wat het lijkt.
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Evaluatie Cursus.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Inzet universitaire studenten op de werkvloer. Programma Voorstellen Hoe is het idee ontstaan? Een student aan het woord. Hoe zijn we te werk gegaan?
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
De driehoeksverhouding
Applied Sciences Teacher of the year Genomineerden
What is the meaning of? Student centered learning
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Een vergadering organiseren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Vergadering Personeelsdienst
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Mixed-Signal Design Engineer
Transcript van de presentatie:

Challenge the future Delft University of Technology TBM Onderwijsdag 2012 Succesvol betrekken afstudeerders bij onderzoek: LR Erwin Mooij, Space Engineering, Astrodynamics and Space Missions

2 TBM Onderwijsdag 2012 CV MSc en PhD van TU-Delft, Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek Van 1995 tot 2007 gewerkt in ruimtevaartindustrie (Dutch Space) In Juli 2007 teruggekeerd bij LR Betrokken geweest bij BICA proces (BSc vernieuwing) Geef les in BSc (twee 3e-jaars vakken) en MSc (1 vak) Doe 1-2 BSc eindprojecten per jaar (10 studenten, 10 weken) Begeleid gemiddeld 8-10 afstudeerders per jaar Onderzoek is sluitpost 

3 TBM Onderwijsdag 2012 Afstuderen bij LR (1) Algemeen MSc vak Research Methodologies (AE4010), 2EC Verplicht voor alle MSc studenten Studiedoelen (“At the end of the course the student will”): be aware of the expectations of an MSc student be able to formulate a research question and research aim be able to set up a research plan for their MOP/Literature Study/MSc thesis be able to write a literature review based on the research plan with a view to select appropriate methodologies for their MOP/MSc thesis Literatuurstudie (12 EC) of Master Orientation Project(s) Afstudeerproject (42 EC)

4 TBM Onderwijsdag 2012 Afstuderen bij LR (2) Persoonlijk Intake gesprek Vaststellen interesse Samenstellen vakkenpakket. Keuzevakken (3-4) gericht op afstuderen Literatuurstudie Voorbereiding afstudeerproject “Tijdens afstuderen lees je alleen nog maar je literatuurrapport” Laatste hoofdstuk: door student (in overleg) geschreven opdracht + tijdsplanning (top-down / bottom-up) voor afstudeerfase Afstuderen Volgens opdracht + planning Bijsturen/aanpassen opdracht gedurende project, indien noodzakelijk Actieve en frequente begeleiding Na afloop: backup van verslagen/literatuur/ontwikkelde software

5 TBM Onderwijsdag 2012 Hoe betrek je studenten bij je onderzoek? (1) Uitgangspunten: Belang en interesse van de student staat altijd voorop Studenten moeten nooit op kritische paden worden ingezet Meeste onderwerpen die studenten kiezen, passen op een of andere manier in lopend of nieuw onderzoek Onderzoek in meest brede zin van het woord: Input voor colleges: Literatuurstudie  collegediktaat Slides Uitgwerkte voorbeelden in kader van Verificatie & Validatie Ideëen die opkomen tijdens de begeleiding Oplossingen van deelproblemen Software

6 TBM Onderwijsdag 2012 Hoe betrek je studenten bij je onderzoek? (2) In meeste gevallen mist de student de ervaring in (vernieuwend) onderzoek doen, en kiezen minder interessante oplossingen Het is erg verfrissend/motiverend de studenten zelf de vernieuwende richting te laten vinden door actief te begeleiden De “briljante” studenten geven je het nakijken

7 TBM Onderwijsdag 2012 Hoe betrek je studenten bij je onderzoek? (3) Al het bovenstaande moet zorgvuldig verwerkt/bestudeerd worden, voordat je het daadwerkelijk gebruikt. Verantwoordelijkheid van inhoud ligt altijd bij de begeleider! Nooit vergeten credit te geven aan die het verdienen!!! Sommige delen van mijn onderzoek hou ik voor mezelf.

8 TBM Onderwijsdag 2012 Resultaten (1) Het schrijven van sommige hoofdstukken collegediktaat is makkelijker/sneller gegaan Tot nu toe: 10 reviewed conference papers, 4 journal papers (2+1 in pijplijn) Student is ALTIJD de eerste auteur Mijn ervaring is dat studenten de extra ervaring van het (begeleid) paper schrijven leuk en nuttig vinden Ze waarderen het als ik materiaal van hun kan gebruiken

9 TBM Onderwijsdag 2012 Resultaten (2) Gecoördineerde software ontwikkeling ( hoofdzakelijk gericht op MSc en PhD studentenwww.tudat.tudelft.nl Zorgvuldig formuleren van aanbevelingen levert nieuwe afstudeerprojecten op. En soms zelfs een niche voor nieuw onderzoek … Onzin statement #1: “Een slechte student kan niets bijdragen” Onzin statement #2: “Elke student moet bijdragen aan je eigen onderzoek”

10 TBM Onderwijsdag 2012 Conclusies Bovenstaande presentatie is gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Het “gebruik” van studenten moet heel zuiver en te allen tijde open en eerlijk gebeuren! Ik heb de samenwerking met studenten altijd als vruchtbaar ervaren, en een goed alternatief voor de overbelaste docent