Challenge the future Delft University of Technology TBM Onderwijsdag 2012 Succesvol betrekken afstudeerders bij onderzoek: LR Erwin Mooij, Space Engineering, Astrodynamics and Space Missions
2 TBM Onderwijsdag 2012 CV MSc en PhD van TU-Delft, Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek Van 1995 tot 2007 gewerkt in ruimtevaartindustrie (Dutch Space) In Juli 2007 teruggekeerd bij LR Betrokken geweest bij BICA proces (BSc vernieuwing) Geef les in BSc (twee 3e-jaars vakken) en MSc (1 vak) Doe 1-2 BSc eindprojecten per jaar (10 studenten, 10 weken) Begeleid gemiddeld 8-10 afstudeerders per jaar Onderzoek is sluitpost
3 TBM Onderwijsdag 2012 Afstuderen bij LR (1) Algemeen MSc vak Research Methodologies (AE4010), 2EC Verplicht voor alle MSc studenten Studiedoelen (“At the end of the course the student will”): be aware of the expectations of an MSc student be able to formulate a research question and research aim be able to set up a research plan for their MOP/Literature Study/MSc thesis be able to write a literature review based on the research plan with a view to select appropriate methodologies for their MOP/MSc thesis Literatuurstudie (12 EC) of Master Orientation Project(s) Afstudeerproject (42 EC)
4 TBM Onderwijsdag 2012 Afstuderen bij LR (2) Persoonlijk Intake gesprek Vaststellen interesse Samenstellen vakkenpakket. Keuzevakken (3-4) gericht op afstuderen Literatuurstudie Voorbereiding afstudeerproject “Tijdens afstuderen lees je alleen nog maar je literatuurrapport” Laatste hoofdstuk: door student (in overleg) geschreven opdracht + tijdsplanning (top-down / bottom-up) voor afstudeerfase Afstuderen Volgens opdracht + planning Bijsturen/aanpassen opdracht gedurende project, indien noodzakelijk Actieve en frequente begeleiding Na afloop: backup van verslagen/literatuur/ontwikkelde software
5 TBM Onderwijsdag 2012 Hoe betrek je studenten bij je onderzoek? (1) Uitgangspunten: Belang en interesse van de student staat altijd voorop Studenten moeten nooit op kritische paden worden ingezet Meeste onderwerpen die studenten kiezen, passen op een of andere manier in lopend of nieuw onderzoek Onderzoek in meest brede zin van het woord: Input voor colleges: Literatuurstudie collegediktaat Slides Uitgwerkte voorbeelden in kader van Verificatie & Validatie Ideëen die opkomen tijdens de begeleiding Oplossingen van deelproblemen Software
6 TBM Onderwijsdag 2012 Hoe betrek je studenten bij je onderzoek? (2) In meeste gevallen mist de student de ervaring in (vernieuwend) onderzoek doen, en kiezen minder interessante oplossingen Het is erg verfrissend/motiverend de studenten zelf de vernieuwende richting te laten vinden door actief te begeleiden De “briljante” studenten geven je het nakijken
7 TBM Onderwijsdag 2012 Hoe betrek je studenten bij je onderzoek? (3) Al het bovenstaande moet zorgvuldig verwerkt/bestudeerd worden, voordat je het daadwerkelijk gebruikt. Verantwoordelijkheid van inhoud ligt altijd bij de begeleider! Nooit vergeten credit te geven aan die het verdienen!!! Sommige delen van mijn onderzoek hou ik voor mezelf.
8 TBM Onderwijsdag 2012 Resultaten (1) Het schrijven van sommige hoofdstukken collegediktaat is makkelijker/sneller gegaan Tot nu toe: 10 reviewed conference papers, 4 journal papers (2+1 in pijplijn) Student is ALTIJD de eerste auteur Mijn ervaring is dat studenten de extra ervaring van het (begeleid) paper schrijven leuk en nuttig vinden Ze waarderen het als ik materiaal van hun kan gebruiken
9 TBM Onderwijsdag 2012 Resultaten (2) Gecoördineerde software ontwikkeling ( hoofdzakelijk gericht op MSc en PhD studentenwww.tudat.tudelft.nl Zorgvuldig formuleren van aanbevelingen levert nieuwe afstudeerprojecten op. En soms zelfs een niche voor nieuw onderzoek … Onzin statement #1: “Een slechte student kan niets bijdragen” Onzin statement #2: “Elke student moet bijdragen aan je eigen onderzoek”
10 TBM Onderwijsdag 2012 Conclusies Bovenstaande presentatie is gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Het “gebruik” van studenten moet heel zuiver en te allen tijde open en eerlijk gebeuren! Ik heb de samenwerking met studenten altijd als vruchtbaar ervaren, en een goed alternatief voor de overbelaste docent