1.3 Informatie 1.4. Communciatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Gegevens/Informatie/Kennis
Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Narrowcasting.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Klassieke AO Leseenheid1
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Welkom bij de presentatie van het
Communicatieproces .
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
2.3 Vreemde valuta.
Wat is Customer Relationship Management?
Administratieve Organisatie Informatieverzorging
Hoofdstuk3 Marktonderzoek als branche Marktonderzoek: de geschiedenis in het kort Het pre-marktonderzoektijdperk: de periode vanaf 1600 tot aan de industriële.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
De eerste presentatie voor Nederlands
Interne communicatie.
Wat is een communicatieplan?
1 voor BedrijvenNr. 1 XBRL Elektronische financiële verantwoordingsinformatie bij de Rabobank via XBRL Directoraat Bedrijven Productmanagement Guust Jutte,
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
1 Centrale Gebruikers Groep VISI 1. Inhoud: -De rol van de Centrale Gebruikersgroep -Terugkijken naar Vooruitkijken naar
Welkom Project ‘Introductie’ Workshop vergaderen Opleiding Vastgoed en Makelaardij 1 of 8 oktober 2007 M. Daemen.
Onthaal Nieuwe gouwers Verbond Gouw.
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Van de juridisch dienstverlener
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Interculturele Communicatie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Visie & Strategie.
Wat hebben we gedaan? impact van de gemeentelijke organisatievorm
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Wegen aanleggen en legers leiden Louise Debrycke1 BaTP A2.
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Communicatieproblemen
Projectwijzer 8/9 H4 Promotieactiviteiten Middenkader Engineering.
Boekhouding en administratie
Bedrijfsadministratie
Interculturele communicatie
IT-audit in de praktijk
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Even voorstellen .
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Kennis maken en kennis delen AVE geeft antwoord
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 med.hro.nl/gharh.
Verpleegkundig redeneren
Communicatie is de basis
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
Company LOGO Leerlingvolgsysteem StudieLogboek Presentator Harry A. Hoeve.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
CRM vanuit het incidenten perspectief
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Communicatie 5e les.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Basics over communicatie
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Communicatie 5e les.
INTERNE ORGANISATIE © Dia van Berry Hagendijk.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

1.3 Informatie 1.4. Communciatie

Agenda  Les 3  05-09-2011  1.3 Informatie 1.4 Communicatie  leren behandelde & mk wb 1.6 tm 1.9

Informatie “door de bomen het bos zien…” omvat gegevens die de kennis vergroten van de ontvanger: Een ander woord voor gegevens is “data”. Niet alle gegevens leveren informatie op. Er is ordening en selectie nodig om uit gegevens informatie te halen. Ordenen en selecteren kan alleen op basis van (voor-)kennis. De confrontatie met nieuwe informatie leidt tot nieuwe kennis. Denk aan het gezegde: door de bomen het bos niet zien. (Je bent zo overweldigd door de hoeveelheid data, dat je de totale structuur niet meer overziet…) Iemand die door de bomen het bos niet meer ziet is radeloos, weet het niet meer…

3 eisen aan informatie Betrouwbaar (juist en volledig) Relevant (aansluiten op de behoefte) Tijdig (het moment)

3 soorten informatie Beslissingsinformatie (vooraf) Verantwoordingsinformatie (achteraf) Feedbackinformatie (vergelijking vooraf (norm) met achteraf (werkelijk))

Communicatie het proces van uitwisselen van informatie tussen een zender en een ontvanger.

Soorten communicatie intern – binnen de organisatie (op een afdeling, tussen afdelingen of filialen onderling, enz…) extern – met de buitenwereld (met klant, met leverancier, met omwonenden enz…)

Voorbeeld Zender? Ontvanger? Boodschap? Kanaal? Ruis? DM’tje = directmailtje (kan een vorm van spam zijn) Zenders zijn zowel degene die je ziet als degene die hij aan de lijn heeft Ontvanger zijn dezelfde als de zenders. Boodschap (informatie) is niet duidelijk: overdaad aan media wordt genoemd, maar eigenlijke inhoud blijft wazig. Kanaal is een ander woord voor media (telefoon, maar ook wat genoemd wordt in het gesprek zoals mail, twitter, hyves, kopie, fax…) Ruis is datgene wat informatieoverdracht verstoord.

Informatiesysteem het geheel van personen, hulpmiddelen en activiteiten gericht op verzamelen, verwerken en verstrekken van gegevens om te kunnen voorzien in informatiebehoeften van personen binnen en buiten de organisatie.

Vragen? Aan de slag!