Citymarketing in perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waar gaat dit over? Bekijk je tekst of afbeelding.
Advertisements

Kwantificeren van milieuprestaties van gebouwen.
Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
IN BRUGGE Gezien door een marketingbril Brugge Donderdag 08/09/2011 Georges Van Nevel CEO DVN & Calidat.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
Lemelerveld is van de kaart ! 5 oktober 2007 Koopzondag Clemens van Ewijk – Auto van Ewijk.
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Sociale vitaliteit in Noord-Groningen
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Blok 4 Toerisme en recreatie in je eigen omgeving
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Citymarketing & Communicatie.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Cultuur is een grondrecht. B = p(G+V) Cultuur is een grondrecht.
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Citymarketing Hilversum 2006
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
De aantrekkelijke stad
Ondernemersfonds Leids Model
Fountain Een unieke distributeur op vlak van warme dranken.
MEER LELYSTAD. inhoud Achtergrond project Invulling project (Proces) Uitwerking project (Product)
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
Workshop Wetsvoorstel Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Stadsmarketing Gouda Analyse van Sterkten en Zwakten van Gouda Kansen en Bedreigingen in de markt.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Dorpsraad Acht Van harte welkom in het Dorpshuis Acht!
Karin van Dreven Directeur / bestuurder Haag Wonen VROM raad Tweede nationale dag van de Zelforganisatie 10 november 2010 Bij de pomp begint het..
PROMOTIE EN MARKETING HOE ZETTEN WE NIEUWEGEIN OP DE KAART? Prof.dr. Gert-Jan Hospers MSc. Nadine Onrust Nieuwegein, 19 mei 2016.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Voor welke uitdagingen staan uw gemeenten volgens de informatie op Aisia Okma ( VNG/KING) Wat is.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Ledenvergadering 16 november Verkiezingsprogramma Alphen aan den Rijn, van groei naar bloei!
Promotie en marketing Hoe zetten we nieuwegein op de kaart?
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Van Dordt, voor Dordt.
MAAK Centrum Oost – de analyse 4 oktober 2017
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
Het 24 spel.
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Staf Depla Van Poeljelezing
Associaties Brand Team Bewoners, bezoekers, bedrijven, talent Alternative destination.
Blok 4 Toerisme en recreatie
Blok 4 Toerisme en recreatie in je eigen omgeving
De schrijver mee op reis
Werken met plezier en goed presteren
Mogelijkheden om de kwaliteit van leven te verbeteren.
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Bertine Schouten-Willemsen Contractmanager aardgasvrij Nijmegen
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Transcript van de presentatie:

Citymarketing in perspectief Gert-Jan Hospers KNAG Onderwijsdag 2009 Nijmegen, 6 november 2009

Concurrentie op alle niveaus

Stedenstrijd in Nederland

Van strijd naar strategie Strijd tussen steden om de vier B’s bewoners, bedrijven, bezoekers en bollebozen aantrekken en behouden van de vier B’s Slimme Steden investeren in hetzelfde… hardware: diverse/ondernemende economie software: aantrekkelijk werk/woonklimaat mindware: de stad of regio tussen de oren …maar bouwen voort op hun DNA

Het DNA van de stad Wat is de elevator story van de stad? DNA (eigenlogica/verhaal) van de stad authenticiteit in relatie tot andere steden kernwaarden, bijv. groen en menselijke maat Maar: een stad is geen pak wasmiddel ‘plaatsconsument’ is behoorlijk honkvast bewoners: 67% verhuist binnen gemeente bedrijven: 75% verhuist binnen gemeente

De stad is een sensescape De stad en de zintuigen hoe voelt/klinkt/ruikt de stad? topofilie en sense of place Hèt gevoel van de stad? voor iedereen anders (voormalige) inwoners mensen uit de regio toeristen en dagjesmensen Interessant: retourmigratie

Le Città Invisibili (1972) ‘Je houdt van een stad, niet om haar zeven of zevenen-zeventig attracties, maar omdat ze aan jouw specifieke behoefte beantwoordt’

De stad als gebouwd beeld Ruimtelijke beelddragers routes overgangszones knooppunten wijken landmarks Overige beelddragers attracties en evenementen personen en producten

De stad als fotografisch beeld De gaze van de bezoeker toerisme: kijken of het klopt bevestiging van beelden marketing als manipulatie Het belang van fotografie sites zijn sights geworden reproductie met foto’s De ansichtkaarttest: wat is fotogeniek aan uw stad?

Voorbeelden citymarketing Leeuwarden Venetië

Essen voor het Ruhrgebiet

Newcastle-Gateshead

Van DNA naar citymarketing Citymarketing van Slimme Steden bouw voort op het DNA van de stad houd concurrentie goed in de gaten staar je niet blind op nieuwkomers de stad als gebouwd en fotografisch beeld speel in op bestaande beeld van de stad Pleidooi voor warme citymarketing onderzoek het vele, maar behoud het goede