Lean Procesanalyse Bijzonder Comité Sociale Dienst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Besluitvorming in OCMW
Advertisements

ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
OCMW Kortrijk Opvolging medische zorgen E-carmed Provinciale ontmoetingsdagen, voorjaar 2012.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
05/11/ ETHIAS EN DE DIVERSITEIT 5 november 2007 Diamant Conference & Business Center.
Florecom en Internet bestel systeem
SWP DE LOODS TEWERKSTELLING RENDEMENT. SWP DE LOODS Doelgroepen Sociale Werkplaats 5 jaar wz Lgs Maar ook: geschikt, er moet plaats zijn, stabiel TOELEIDING:
Facility management en inkoop
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Evaluatie van een proces
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Organisatiestructuur en
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
‘Van klachtenbehandeling naar veranderingen’
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Producten & Werkprocessen
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
Voorbije periode Vertraging van de organisatie
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Management en leidinggeven
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  Afgesproken beschikbaarheid waarborgen  door optimaliseren IT-infrastructuur en beheerorganisatie (weinig storingen, snel.
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Doel 1: Actieplan Leerbanen ‘top of mind houden’ loopvermogen zonder uitbreiding versterken Contacten warm houden Contactmomenten uitbreiden Van 100 naar.
DIENSTVERLENING VERSUS HULPVERLENING welke plaats krijgt hulpverlening in de nieuwe gemeente? 1.
L EAN IN DE HUISARTSENPRAKTIJK D.R. Zwart Maart 2016.
Doelstellingen, Implementatie en Ervaringen met Single Sign On.
‘De interne aanpak’ Karlien Zomer
22 maart 2011Oncologie V&VN Oncologie Afdeling V&VN 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren Ontwikkeling beroep.
Hier komt een titel Hier komt tekst En een opsomming En een voetnoot Hier komt een hoofdstuk Over Lommel en Pure energie.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
1 DE KEMPEN. 2 Woonbegeleiding Olen Samenwerking: OCMW & CAW & SHVM.
Sociaal werk in tijden van crises. Lokaal sociaal beleid in verandering. Doctoraatsonderzoek Presentatie doctoraatsonderzoek VVSG - 14 juni 2016 Johan.
Sociale verkiezingen 2016 Voorlopige resultaten Persconferentie 25 mei 2016.
Aanpak project “Woningcorporaties” Commissie Communicatie Standaards 2 december 2013.
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Verspillingen in de processen
Het FMO vanuit medisch oogpunt
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
CRM vanuit het incidenten perspectief
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
ESF-ondersteuning voor bedrijven
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
Tijdmanagement Analyseren: Keuzes maken: Inzicht Overzicht
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Persoonsvolgende financiering Objectivering door het MDT
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Inhoud college Structuur boek Groepsgewijze productie Just In Time
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Manufacturing A3; Reduceren van de levertijd
Workshop 5: bepalen van indicatoren
Logistieke kwaliteitsprocessen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Monitoring Vooral om van te leren.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
De scope van het project
WELKOM Mezelf voorstellen.
Transcript van de presentatie:

Lean Procesanalyse Bijzonder Comité Sociale Dienst praktijkstudie ocmw Geraardsbergen

LEAN – 8 vormen van verspilling Dubbel werk Onnodig verplaatsen (materiaal,mensen) Onduidelijke communicatie Vertraging (wachten) Voorraad Onbenutte opportuniteit Fouten in de dienstverlening Onderbenutting van menselijk kapitaal

proces BCSD Bij elke processtap werd de benodigde werktijd gemeten Onbenutte opportuniteit – Onbenutte opportuniteit – meten is weten: door te meten werk je automatisch verbetering in de hand en het geeft de mogelijkheid om de performantie te beoordelen én te verbeteren, opvolging is mogelijk waardoor je motiveert om veranderingen door te voeren en vol te houden Bij elke processtap werd de benodigde werktijd gemeten Cyclus: 3 wekelijks comité, totaal 24 dagen

Verspilling: voorbeelden proces BCSD Dubbel werk Controle 2 x controle Persoonlijke gegevens cliënt 2 x opvragen Onnodig verplaatsen Van gesprekslokaal naar bureau tijdens cliëntbezoek Verslagen tss. MW – Diensthoofd - Administratie Kar met dossiers Dubbel werk - persoonlijk gegevens cliënt: tijdens eerste contact met MW zelfde vragen moeten beantwoorden als bij VV (MW dient op de VV-basis verder te werken, hooguit de gegevens aftoetsen

Verspilling: voorbeelden proces BCSD Onduidelijke communicatie Performantie van het proces – geen meting Dossierfouten Dringende steun via mail naar voorzitter (45 min werk) Vertraging (wachten) Cliënt tijdens cliëntcontact Dossier ligt stil tussen SO en uitschrijven van sociaal verslag Dossier ligt stil tot controle Administratie wacht op controle Voorraad Batchvorming door BCSD om de 3 weken Controle op laatste vrijdag voor BCSD Tussen de processtappen Onduidelijke communicatie - performantie: zijn er performantiemaatstaven en worden deze gecommuniceerd? Wat is een “slecht” BC en wat is een “goed” BC? Onduidelijke communicatie - voorkomen van dossierfouten: root cause analysis ipv brandjes blussen Onduidelijke communicatie – dringende steun: hoe aan voorzitter de situatie van cliënt duidelijk maken? Voorraad – Batchvorming: alle dossiers (zowel herzieningen als nieuwe dossiers, standaard dossiers als gevoelig dossier

Verspilling: voorbeelden proces BCSD Onbenutte opportuniteit Website Management van de vraag naar dienstverlening Communicatie naar cliënten “Meten is weten” Fouten in de dienstverlening Geen indicatie hiervoor – Kwaliteit ? Onderbenutting van menselijk kapitaal Goede balans tussen gespecialiseerde en veelzijdige werknemers Onbenutte opportuniteit – Onbenutte opportuniteit – meten is weten: door te meten werk je automatisch verbetering in de hand en het geeft de mogelijkheid om de performantie te beoordelen én te verbeteren, opvolging is mogelijk waardoor je motiveert om veranderingen door te voeren en vol te houden

Proces BCSD: de cijfers

Proces BCSD: de cijfers Toegevoegde waarde

Proces BCSD: de cijfers

Proces BCSD: de cijfers Gemiddeld 120 min

Proces BCSD: de cijfers

Proces BCSD: de cijfers

Enkele voorstellen... GESPREKSLOKAAL Tafelkopieapparaat Cliënt niet alleen laten positieve ervaring Toegevoegde waarde Geen nodeloze verplaatsing tijdsbesparing werkende computer of laptop Idem Geen onderbreking van de activiteit Onbenutte opportuniteit Onderbenutting van menselijk kapitaal Werkende computer of laptop: inloggen op je eigen “bureaublad” via een vaste computer in het gesprekslokaal, of iedereen een eigen laptop die draadloos kan connecteren met het intranet zodat je altijd toegang hebt tot de algemene database van documentatie Geen onderbreking van de activiteit = concentratie opbouwen wordt niet onderbroken; mogelijkheid tot diepgaand, opbouwend gesprek (stap voor stap duidelijkheid scheppen in de taken die de cliënt dient uit te voeren) met cliënt

Enkele voorstellen... Dringende steun mondeling goedkeuren Geen communicatieproblemen Tijdsbesparend Officieel: nadien korte mail sturen Afhankelijk van beschikbaarheid voorzitter Alternatief: goedkeuring delegeren Controle hervormen Dubbel werk vermijden Andere insteek First-time-right Standaardisatie Poka yoke “mistake-proof” sjablonen Controle hervormen – pokayoke: technieken om vergissingen te vermijden! voorbeelden  sim-kaart hoekje eraf (op één enkele manier in te steken), senseo/koffieapparaat gaat na aantal minuten automatisch uit, alarmkader in word “wil u de wijzigingen in dit document opslaan?”, foute schrijfwijze wordt in word automatisch aangepast

Enkele voorstellen... Vraagverduidelijking Basis voor sociaal onderzoek Eerste contact met cliënt optimaal benutten Verder werken op deze basis Dubbel werk uitsluiten Rechtstreeks doorverwijzen naar MW Aantal wachtdagen verminderen/vermijden Leesbevoegdheid voor onthaal Bevoegde MW ?

Enkele voorstellen... Website Feedbacksessies Meer gericht op de cliënt Cliënt aanspreken Responsabiliseren Opportuniteit beter benutten Informatie verstrekken Management van de vraag Feedbacksessies Positieve punten aanhalen Wisselwerking MW en administratie Fouten bespreken Root cause analysis Verbeteringen voorstellen Meer gericht op cliënt: niet over cliënt spreken in 3e persoon (aanspreken), “wat kan je van het ocmw verwachten?”, maar ook “wat verwachten wij van jou?” (responsabiliseren) Informatie verstrekken: communicatie naar cliënten  voor welke dienst kan je terecht op het ocmw, waar en wanneer kan je bij wie terecht voor een specifieke vraag, welke documenten moet je meebrengen... = cliënt informeren, geruststellen, drempelverlaging Management van de vraag: weinig invloed op de vraag, dus zo goed mogelijk proberen inschatten en standaarddienstverlening proberen groeperen zodat je activiteiten en werkrooster erop kan baseren

Enkele voorstellen... BIJZONDER COMITE digitaliseren Verslagen projecteren tijdens BCSD Geen onnodige verplaatsing van dossiers Geen tijdverspilling door kopiëren, ordenen e.d. Continu BCSD Selectie van standaarddossiers op continue basis (al dan niet) goedkeuren Veel kortere doorlooptijd en snellere afhandeling van dossier Minder batchvorming

Enkele voorstellen... Documentatie uitbreiden Intranet opbouwen Standaardisatie – procesdocumentatie /afspraken Eenduidigheid Vereenvoudiging Intranet opbouwen Eenvoudige toegang met gepersonaliseerde shortcuts Up-to-date houden Eenvoudiger voor nieuwe werknemer om zich in te werken

What’s next? Verbeteracties selecteren SMART Actieplan opstellen Specifiek Meetbaar Accepteerbaar Realistisch Tijdsgebonden Specifiek: doel, betrokkenen, uitvoerenden en verantwoordelijken Meetbaar: maatstaven om na te gaan in welke mate het doel bereikt is en of bijsturing noodzakelijk is Accepteerbaar: betrokkenen en vooral uitvoerenden moeten het nut inzien van het verbeterplan en de maatstaven moeten begrepen worden Realistisch: is het mogelijk om dit doel te bereiken, met de mensen en de middelen die er aanwezig zijn, of vrijgemaakt kunnen worden Tijdsgebonden: wanneer wordt er gestart met de activiteiten, wanneer is er een eerste evaluatie gepland en wanneer zouden de activiteiten moeten afgerond zijn

STAVAZA Specifiek: doel, betrokkenen, uitvoerenden en verantwoordelijken Meetbaar: maatstaven om na te gaan in welke mate het doel bereikt is en of bijsturing noodzakelijk is Accepteerbaar: betrokkenen en vooral uitvoerenden moeten het nut inzien van het verbeterplan en de maatstaven moeten begrepen worden Realistisch: is het mogelijk om dit doel te bereiken, met de mensen en de middelen die er aanwezig zijn, of vrijgemaakt kunnen worden Tijdsgebonden: wanneer wordt er gestart met de activiteiten, wanneer is er een eerste evaluatie gepland en wanneer zouden de activiteiten moeten afgerond zijn