Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Superdiversiteit in de diensten Antwerpen (2012): 77% van de cliënten van het OCMW zijn van buitenlandse herkomst (Pauwels e.a., 2012) Gent (2012): 65% van de cliënten van het OCMW zijn van buitenlandse herkomst (Pauwels e.a., 2012) Leuven (2009): Belgen (47%) – Nieuwe Belgen (12%) – Vreemdelingen (41%) De link met gekleurde armoede
Het perspectief van hulpverleners Omgaan met diversiteit is een uitdaging voor hulpverleners Taalverschil wordt als een belangrijke drempel aangevoeld: Vaak is taal toch wel een moeilijk gegeven. Je merkt in de praktijk dat als iemand een taal spreekt die je zelf totaal niet machtig bent, dat het heel moeilijk wordt om daar op een even kwaliteitsvolle manier een begeleiding mee aan te gaan. Andere normen & gedragingen interpreteren en daarover dialogeren is niet evident De visie op armoede is moeilijk De schuld van de mensen zelf De schuld van de groep De schuld van de samenleving
Culturalisering Cultureel schuldmodel: Waken voor culturalisering: “De taal, tradities, door cultuur zijn ze minder aan de arbeidsattitude aangepast. Cultuur houdt hen in armoede.” Waken voor culturalisering: “Armoede als een cultureel probleem beschouwen, is een te eenvoudige want reductionistische verklaring. Het doet tekort aan de complexiteit die het leven van mensen tot een leven in armoede maakt.”
Handvaten voor krachtgericht sociaal werk Sluit onze professionele kennis over wat sociaal werk in een context van armoede effectief maakt voldoende aan bij de realiteit van cliënten met een migratieachtergrond? Handvaten: Aandacht voor de leefwereld (impact migratie, armoede & discriminatie) Diversiteit kunnen zien, erkennen en positief benaderen Het belang van reflexiviteit Omgaan met diversiteit Samenwerking & dialoog Basishouding (zonder handelingsvrees, open en respectvol, nieuwsgierig, empathisch) Krachtgericht kijken Communicatieve vaardigheden Kritisch zijn voor de samenleving