Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van kartonnen dozen tot USB-stick
Advertisements

De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Antwerpse Commissie Rechtvaardigheid &Vrede TPC – 17 maart 2010.
Provinciale ronden mei 2008
Organisatie AG Stadsplanning
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
ONDERSTEUNENDE DIENSTEN IN DEN BELL
Clean desk voor dummies
met vallen en opstaan naar een mid-office
Orde en structuur in de schooladministratie
Digitale handtekening – stad Antwerpen
netwerk organisatiebeheersing
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Wat is Certipost?.
Met het team onderweg naar gedragen hulpverleningstrajecten
Afschaffen handtekeningen en digitaal tekenen bij de stad Antwerpen
VAKBIBLIOTHEEK DEN BELL Anet-gebruikersdag 15 juni 2011
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
WIE KLASSEERT, DIE VINDT HEDENDAAGS DOCUMENT- EN ARCHIEFBEHEER IN BESTUREN EN ORGANISATIES S TUDIEDAG M ECHELEN DINSDAG 5 MEI 2009.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Laat je netwerk werken.
Stimos-formulierenbrigade
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
Praktijk case: “Geautomatiseerd scannen én verwerken van ingekomen facturen” ICT Platform.
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Enterprise Document Management Fase
BEL Combinatie.
SOS SCHULDEN OP SCHOOL Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente VOORSTEL OM SCHOOLARMOEDE AAN TE PAKKEN Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente.
Tijdelijk informatie systeem overdracht vreemdelingen
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Meetinstrument Professionele & Sociale Activering Werkgroep sociale activering 28/11/2014.
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Netwerkmoment managementassistenten, 28 april 2014
hoofdstuk 1 Maatschappelijk Werk
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
EBox Burger Presentatie voor de Provinciale Ontmoetingen van de POD MI - herfst
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
SPIN-intro SPIN – PROJECT INFORMATIE module ir. Harald Krijger.
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Optimaal digitaal Informatiebeheer op school Ria Christens en Sarah Macquoy Woensdag 17 februari 2016 Navorming “Optimaal digitaal Informatiebeheer op.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
De opbouw van een digitaal klassement Jochen Vermote.
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Korte Handleiding Slim
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
Waarom-Wat-Hoe-Wanneer Carola Groenen
Verandering leidt tot beter sociaal werk? Of niet?
AV 23 oktober 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Organisatiestructuur
AMIF Project OCMW Antwerpen
Transcript van de presentatie:

Hoe digitale sociale dossiers van het OCMW realiseren Felixpakhuis 05/06/2014

Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen

Inleiding

Inleiding Samenwerking OCMW en stadsarchief Antwerpen (2010) Anno 2014: digitaal werken bij stad en OCMW: Netwerk informatiebeheerders Gemeenschappelijk klassement/mappenstructuur of bedrijfstoepassing Medewerkers weten hoe ze digitaal moeten werken Digitaal klasseren

Aanleiding

Aanleiding Archivering in de sociale centra Bestuursakkoord: digitaal werken bij OCMW en stad 1SSB040202 Digitaal werken vereenvoudigt de werkprocessen en verbetert de diensten aan de burger 1SSB040103 De Antwerpenaar heeft maximale digitaal toegang tot (bestuurs)documenten en -informatie Inspectie POD MI: antwoord najaar 2013 Opdracht bestuursdirecteur MI: klantendossiers digitaal in 2014

Historiek

Sociale dossiers : Tot 2013 volledig op papier Niet 1 dossier per klant. Verschillende OCMW diensten hebben een eigen dossier over dezelfde klant: Schuldhulpverlening, Activering, Werkervaring, Vrije Tijd, Sociale steunpunten Gezondheid… Vanaf 1991 klantenregistratieprogramma (KLR, Apash en e-Vita)

Problematiek: Problemen bij archivering (opslag en verwerking) Verschillende dossiers rond 1 klant: dubbel werk + dubbele documenten

Het e-dossier

E-dossier! De oplossing = het e-dossier Geïmplementeerd in e-Vita 1 dossier voor 1 klant (diensten werken samen) Achterliggende bewaarstrategie Nood aan afspraken: Naamgeving Wie klasseert waar en wanneer workflows

Technische randvoorwaarden Dubbele schermen Draagbare handscanners Om grotere volumes beter in te scannen scanners voorzien van een duplex (dubbelzijdige) scanmodule. Toetsenbord gekoppeld aan toestel voor directe naamgeving Upgrade software zodat je een voorbeeldweergave kan zien van je gescand document. Rechtstreeks scannen naar e-dossier

Workflows Klant geeft documenten af aan het loket Klant geeft documenten af aan MW tijdens spreekuur/huisbezoek Documenten komen toe per (interne) post Documenten komen toe via algemene mailbox centrum Klant mailt documenten naar zijn/haar MW Documenten komen toe via VIP14 Klant geeft documenten af aan loket die bestemd zijn voor AE Facturen AE komen binnen per post MW = maatschappelijk werker AE = Administratie Extern, dienst voor de medische facturen

Communicatie Intranet, yammer, nieuwsbrief, infosessies en opleidingen Sensibilisering medewerkers (weerstand tegen digitaal werken) Nood aan werkgroep met betrokken diensten (communicatie, ICT, archief, medewerkers werkveld…)

Tips andere besturen

Tips Dossiers consequent, logisch en praktisch opbouwen. Maak hierover afspraken. Ordelijk klassement = efficiënter werken Stem digitale dossiers af op de papieren Klasseer dossiers altijd op dezelfde manier, bv. op dossiernummer, op naam klant, … Stop met printen! (onnodige dubbels en dikke papieren dossiers). Print niet wat je digitaal hebt. Interne communicatie: zoveel mogelijk of uitsluitend digitaal

Externe communicatie: vraag bij partners/instellingen om digitale briefwisseling Hou een overzicht/register bij van welke dossiers je hebt, eventueel met minimale beschrijving Maak overzicht van wat te bewaren in sociaal dossier (en hoelang), zodat de medewerkers weten wanneer en wat ze mogen schonen Indien mogelijk: bekijk de optie voor een scanner om dossiers volledig digitaal te krijgen.