Jongeren en subculturen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Niet Klikken, Er is muziek bij Oud mogen worden is een zegen Z e z e g g e n ….
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Opkomen voor jezelf.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
Van uitleggen leer je het meest
Mijn gegevens op het web!?
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
Lifestyle-bladen voor de vrouw
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
De Slippertjes.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Snowboarden Maaike Berkers 11 juni 2009.
Inleiding Waarom heb ik dit onderwerp gekozen? Wat is BMX?
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Anouk Groep 8 De Westhoek.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Met meester Cor en meester detmer
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Wat maakt het leven zinvol?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Street dans is een helle leuke sport om te doen je leert heel veel
Lawines.
Terugblik op de Toermalijn
WELKOM OP TOV!.
Geluid aan.
o ja, de laatste vakantie was wat dat betreft interessant omdat we alleen op wrakken gedoken hebben.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
was ik alleen met m'n vader met 'n tourgroep waren we gewoon 'n weekje, hadden allemaal sites bekeken en zo.
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Enquête.
Interpreteren van data
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
Met handen en voeten geloven 1
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
Stage: Basisschool de Klingerberg
Verkeerde verwijswoorden
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De herfst is begonnen.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Klik op het plaatje voor info!
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Jongeren en seks Plaatje.
Transcript van de presentatie:

Jongeren en subculturen Snowboarden Laurens V. Thomas P. Jef E. Thomas H.

1. Wat is snowboarden  Is ontstaan in de VS uit het golfsurfen en skateboarden  Echte snowboard = jaren 60! Snelste groeiende wintersport  Nu ongeveer 3,4 miljoen snowboarders wereldwijd, 20% van de bezoekers van skioorden zijn snowboarders.  Schatting naar 2015 = meer snowbarders dan skiërs!

Snowboarden: is voor iedereen; is zeer populair; is gezond; kan onderverdeeld worden in verschillende stijlen: Freeride Freestyle Freecarve

Freeride  Een goede all-round stijl te ontwikkelen waarmee je op elk terrein op de piste en off-piste kunt snowboarden.  In tegenstelling tot Freestyle breng je met freeriding meer tijd door op de grond dan in de lucht.  Freeriders houden van poeder en gaan off piste zodra er verse sneeuw gevallen is.

Freestyle  Bij freestyle draait het allemaal om adrenaline en deze stijl wordt door velen beschouwd als de meest radicale snowboardstijl.  Trucs in de lucht en op de grond in funparcs, halfpipes, en de natuurlijke obstakels in de bergen  In tegenstelling tot freeriding, draait het bij freestyle om trucs in de lucht in de vorm van twists, grabs en andere airs.  Op de grond baseren de trucs zich op rails, halfpipes en bars.

Freecarve  Freecarve of Alpinesnowboarden concentreert zich op snelheid en draait om de ultieme gecarvde bocht.  Het draait om het verlengen van de route door middel van slaloms op hoge snelheid als je downhill gaat.  Het heeft veel overeenkomsten met skiën.  Snowboarders die de freecarving stijl beoefenen carven vaak krachtige bochten op de geprepareerde piste en elegante bochten in poeder.

2. Het nodige snowboardmateriaal A. Het snowboard: snowboards zijn er in verschillende maten, kleuren en vormen. Zo zijn de boards voor Freestyle, freeride en freecarve er verschillend. B. De bindingen: de binding is nodig om een jezelf met het bord te verbinden. Hier komt het woord bindingen vandaan. Er zijn drie verschillende bindingen: softbootbindingen, hardbootbindingen en step-ins voor softboots.

C. De snowboardboots: Snowboardschoenen voor freeride- en freestylesnowboarden heten softboots. Ze lijken erg veel op sneeuwschoenen vooral met de veters. Ze zijn gemaakt van leer en canvas en hebben rubberzolen. Softboots zijn net zo warm en zitten net zo gemakkelijk als sneeuwschoenen.

D. De snowboardkledij: Beginnende boarders denken vaak dat de kleding alleen maar mooi hoeft te zijn. Maar goede snowboardkleding is vooral functioneel. Je moet je er bijvoorbeeld goed in kunnen bewegen en het moet je ook warm en droog houden. Als je de juiste kleding kiest, kun je volop genieten van het snowboarden. (Jas, handschoenen, muts, ski/snowboardbroek, kousen en een skibril) Zeker nodig:  Handschoenen van sterk materiaal. (Met eventuele sneeuwwisser!)  Ski/snowboardbroek: is niet vochtdoorlatend maar wel warm! (Laat geen sneeuw door!)  Een muts: houdt je lichaamswarmte vast en beschermt je oren & nek tegen wind en kou.  Sokken heb je gewoon voor warme, droge en comfortabele voeten.  Sneeuwbril: beschermt de ogen tegen de kou. ( sneeuwblind)

E. Veiligheidsuitrusting: Om veel voorkomende blessures te voorkomen beschik je best over een goede veiligheidsuitrusting! De veiligheidsuitrusting bij het snowboarden omvat een helm om je hoofd te beschermen, een backprotection om je rug te beschermen en een crashpants om je staartbeen/zitvlak bij het vallen te beschermen. Deze uitrusting is niet verplicht maar wel aan te raden en zeker bij het freestylesnowboarden.

3. Cultuurkenmerken A. Welke plaatsen zijn hot? In de buurt: indoor Snowvalley: Peer Snowworld: Landgraaf Buitenland: Natuurlijk snowboarden ze liever in echte sneeuw. Er zijn ook enkele skigebieden erg in trek bij snowboarders. En dat niet enkel om te borden!!! Enkele hotspots waarvan elke snowboarder begint te watertanden zijn: Les deux alpes, Avoriaz, Alpe d’Huez en Tignes in Frankrijk en Sölden/Hochsölden en Zauchensee in Oostenrijk.

B. Muziek en haar invloed? Skatepunk: Muziek van skateboarders en snowboarden liggen in nauw verband met elkaar! Skatepunk is aanvankelijk een koosnaam voor de hardcore waar snowboardende jongeren in de jaren tachtig naar luisterden. Het is een aparte stroming. Snowboarden is bij uitstek een groepsgebeuren, met eigen codes in o.a. kleding en gedrag. Snowboarders hebben een nogal anticommerciële houding!

C. Kledingstijl in de vrije tijd? De echte snowboardfanaten houden van wat meer ‘baggy’ kledingstukken. Dat wil zeggen dat alles wat losser mag zitten. In een losse broek en een trui of leuke shirt, voelen ze zich het best. D. Eetgewoontes?  De boarders verkiezen wel een snelle hap, boven een uitgebreid menu.

E. Omgansvormen? Ze komen vaak nonchalant over. Ze trekken met elkaar op en beoefenen samen een sport waardoor er al snel een hechte band groeit. Verschillende mensen die dezelfde hobby uitoefenen, hebben vaak dezelfde interesses. F. Taal?  De jongeren praten gewoon Nederlands met elkaar tijdens het boarden, hoewel er soms woorden ontleent worden uit het Engels. Snowboarders durven wel eens Engelse woorden in een algemeen Nederlandse zin gebruiken. In de volgende lijst sommen we een paar woorden op die je regelmatig zal horen in de wereld van een snowboarder.

'Hé. Check die pijp daar in de verte eens uit, man 'Hé! Check die pijp daar in de verte eens uit, man. Goed geshaped en met een lekkere hoge vert. Zullen we die pakken en een paar nieuwe grabs oefenen? Of blijven we nog even freeriden in de vette pow? Kunnen we die cliff-drop van daarnet nog een keertje overdoen.' - Rijden: Je per snowboard voortbewegen. - Boardercross: Wedstrijd waarbij een groep van vier tot zes boarders een soort motorcross-baan zo snel mogelijk moet afleggen. - Air: Alle manoeuvres door de lucht. - Cliff drop: Springen van een rots. - Grab: Het board tijdens een sprong vastpakken. - Fakie: Ook switch genoemd. Achteruit rijden. - Backside: Alles aan de kant van je hielen. - Frontside: Alles aan de kant van je tenen. - Regular footer: Iemand die met zijn linkervoet voor rijdt. - Goofy footer: Iemand die met zijn rechtervoet voor rijdt. - Carven: Het maken van gesneden bochten. - Halfpipe: Een helling met aan weerszijden buisvormig oplopende wanden. Het verticale gedeelte heet vert, In de halfpipe wordt van wand naar wand gereden, waarbij er in de lucht trucs worden uitgevoerd.

G. Vrijetijdsbesteding? Omdat de snowboarders het gevoel van op ‘een plank’ te staan moeilijk kunnen missen maar ze toch ook nood hebben aan wat variatie, zoeken veel snowboarders naar sporten die gelijkenissen vertonen met het snowboarden. Mountainboarden Skateboarden Mountainbiken

4. Conclusies interviews snowboarders Iedereen doet aan snowboarden. (Jongeren, ouderen, jongens en meisjes) - Snowvalley en Snowworld zijn erg in trek als indoorpistes. - De meeste verkiezen geen merken. Zo lang het materiaal goed is, is het in orde voor hun. (Ze zijn niet-commercieel!) - Als buitenlandse skigebieden springen Sölden en Les Deux Alpes eruit. Ze halen ook allemaal aan dat ze hier gaan voor de het snowboarden, alsook de sfeer van de Après-ski. - Ze luisteren wel naar verschillende muziekstijlen. Hoewel je ze wel hoort zeggen dat echte snowboardmuziek, toch wel meer ruigere liedjes zijn. Een paar onder hen luisteren deze muziekstijl, terwijl anderen dan weer kiezen voor wat meer elektrische muziek. - In de kledingsstijl van de geïnterviewde personen, zijn er wel verschillen duidelijk; * Casual en trendy * Losjes en relaxed

5. Interview instructeur Naam: kristof vanschoonbeek Leeftijd: 25 Vraag 1: Hoelang bent U al instructeur? Ongeveer 5 jaar Vraag 2: Waar bent u instructeur? Bij BSFE (Belgian Snowboard Federation Education) Vraag 3: Waarom koos U voor het zijn van een instructeur? Om goedkoper op snowboardvakantie te kunnen gaan en ook om mijn eigen techniek te verbeteren. Vraag 4: Hoe bent U er terecht gekomen? Toen ik zelf nog lessen volgde heeft mijn monitor dit aangeraden.

Vraag 5: Wat is een situatie dat U zeker bij blijft, tijdens een snowboardinstructie? Tijdens iedere vakantie is er wel een situatie die me bij blijft. Een keer liet ik mijn leerlingen een heel eind wandelen met snowboard onder de arm om daarna een afdaling te doen waar nog geen enkel spoor te zien was. Tijdens de wandeling was iedereen aan het klagen en zeuren waarom ze zo ver moesten wandelen. Na de afdaling wilden ze dit absoluut nog eens doen. Vraag 6: Omschrijf het type persoon dat snowboardlessen neemt? Omschrijf de snowboarders? Alle types personen komen snowboardlessen volgen. Meestal altijd jeugd. Vraag 7: Heef U ooit zelf snowboardlessen genomen? Ja Vraag 8: Gaat U naar bepaalde ski/snowboardoorden? Zo ‘ja’ welke? Ja, meestal naar Muhlbach am Hochkönig in Oostenrijk. Vraag 9: (Enkel als vraag 6 positief beantwoord werd!) Gaat U enkel naar deze oorden om te snowboarden?

Vraag 10: Verkiest U een bepaald snowboardmerk? Arbor Vraag 11: Beschrijf uw kledingstijl/stijl? Casual/skate (Circa, Volcom, Billabong,...) Vraag 12: In welke kleren voel U zich het best? Jeansbroek tshirt en sweater Vraag 13: Welke muziek beluistert U zoal? Vanalles, maar vooral rock. Vraag 14: Wat doet U nog in uw vrije tijd? Chiro en mountainbike

6. Interview reisbegeleider Naam: Patrick De Scheermaker Leeftijd: 45 jaar jong Vraag 1: Hoelang bent U al reisbegeleider? Ik ben momenteel al 12jaar actief in heb begeleiden van reizen. Vraag 2: Naar welke oorden gaat U, als reisbegeleider? We vaak naar Frankrijk, Alpe D’huez, Les Deux Alp en Saint Jean D’Arves Vraag 3: Waarom koos U voor het zijn van een reisbegeleider? Ik doe zelf graag aan wintersporten en dit is een manier om werk en plezier te combineren. Ook ga ik graag om met jongeren, dit houdt me jong. Vraag 4: Hoe bent U er terecht gekomen? Een vriend van me doet deed dit werk al langer en vroeg als ik geen interesse had om dit samen te doen.

Vraag 5: Wat is een situatie dat U zeker bij blijft, tijdens een reisbegeleiding? De eerste heenrit naar van mijn eerst reis die ik begeleide. De sfeer was enorm goed in de busrit naar daar. Dat vergeet ik nooit meer. Vraag 6: Omschrijf het type persoon dat snowboardlessen neemt? Omschrijf de snowboarders? De personen die lessen volgen zijn eerder uit een iets oudere mensen die eens willen snowboarden en de kinderen van ervaren skiërs en snowboarders. En natuurlijk degene die het echt willen kunnen. Vraag 7: Heef U ooit zelf snowboardlessen genomen? Neen, ik heb het geleerd door het zelf te doen. Vraag 8: Gaat U naar bepaalde ski/snowboardoorden? Zo ‘ja’ welke? We vaak naar Frankrijk, Alpe D’huez, Les Deux Alp en Saint Jean D’Arves Vraag 9: Gaat U enkel naar deze oorden om te snowboarden? Neen, ook voor de gezelligheid en natuurlijk de goede aprés-skihut!

Vraag 10: Verkiest U een bepaald snowboardmerk? Nee, vele mensen denken dat de bekende merken zoals Burton en Arbor goed zijn. Maar eigenlijk zijn goedkopere merken zoals Trance ook goed om mee te snowboarden. Vraag 11: Beschrijf uw kledingstijl/stijl? Mijn kledingsstijl naar het winterland is meer formeel omdat het ook nog steeds werk is. Vraag 12: In welke kleren voel U zich het best? In gewone casual kleren, ik heb niet een bepaalde voorkeur als het maar goed zit en een beetje mooi uitziet. Vraag 13: Welke muziek beluistert U zoal? Rock uit de jaren 70, soms kan er ook wel eens een nieuwer liedje tussen zitten, maar over de grote lijn de muziek uit de goeie oude tijd. Vraag 14: Wat doet U nog in uw vrije tijd? Ik ga wel eens geregeld mountainbiken in de zomermaanden.

Bedankt voor uw aandacht!