SLC – invoeren hogeschoolbrede 0-meting Competentie: leervaardigheid, ‘eigen leerproces vormgeven’ (ondernemend: ….hij beschikt over een initiatiefrijke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Studieloopbaancoaching
Ontwerpprojecten In de praktijk
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
SBC blok 3 TDI 2011.
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
SBC Opleveren Materiaal uitdelen Introductie Voorstellen Opstellen
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
1 Afstudeervoorlichting Afstuderen 2 Personen: SLB coach 4-de jaar INF, TI: Stage/afstudeercoördinator INF, TI: A. van Raamt kamer K.1.07 tst (
NLT modules en excellentiebevordering
Academie voor algemene beeldende
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Naam workshopbegeleider
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
+ Cathelijne de Jongste Slideshow SLC. + Sterk Organiseren (multidisciplinair werken) Overzicht houden (integratie) Presenteren (verbeelden) Motivatie.
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Studieloopbaanbegeleiding
Het lerarenregister voor de docent Opdracht, resultaten en adviezen En welke mogelijkheden het u kan bieden workshop vecon 13 maart Henny Roosenburg.
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Welkom in L23 ! SLB 2 L23 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
MT-SLC01-3 (13-14) MT-SLC01-3 en MT-SLC01-4 (14-15) Individuele gesprekken Competentiegesprekken Voorlichting 1 oktober 2014.
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Studieloopbaancoaching jaar 1 Kwartaal 3. Vandaag Kwartaaloverzicht Vervolg POP NOA NSE Toelichting SLC inleveropdracht 3 WBSA Opdracht.
SLC Kwartaal 3 Martine Bink med.hro.nl/binmd L
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Hafida El-Gharbaoui
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 1 – les 1 Rotterdam, September 2014.
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
Studieloopbaancoaching
Business Class Uitdagend leren in een echt bedrijf: letterlijk een GOEDE zaak!
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Een nieuwe verbinding tussen docent/slb’er en student Significanties assessment bij BRV Online intakearrangement.
Praktijkleren en instructie werkplan
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
SLB2 BIJEENKOMST 1 Stefan Schuur. Agenda bijeenkomst 1  Kennismaken met SLB-er  Kennismaken met elkaar  Afspraken maken  Groepsfoto maken.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
SLB2 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Het nieuwe afstuderen hbo-ict
Financiële zelfredzaamheid
Afstuderen hbo-ict Instroom september 2013 voor studenten die het stageassessment hebben gedaan Versie 23 april 2018.
Werkveld bijeenkomst Maatschappelijke Zorg
Werkveld bijeenkomst Maatschappelijke Zorg
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Transcript van de presentatie:

SLC – invoeren hogeschoolbrede 0-meting Competentie: leervaardigheid, ‘eigen leerproces vormgeven’ (ondernemend: ….hij beschikt over een initiatiefrijke en proactieve houding….) doel SLC: studie succesvol en in gewenste tempo doorlopen. 0-meting: op onderdelen die studiesucces bepalen

Doelen SLC per jaar Jaar 1  werken naar opleiding geschikt Jaar 2  werken naar stage geschikt Jaar 3  werken naar afstudeer geschikt Jaar 4  werken naar beginnend beroepsbeoefenaar Toetsing op portfolio waaruit blijkt dat student opleidings-stage-afstudeer geschikt is.

0-meting jaar 1 – Reflector onderdelen Week 4 of 5 Q1 Motivatie Multiculturele Persoonlijkheid Test Big Six Persoonlijke competenties Q3 – leerstijlen Kolb (Reflector of anders) Q6/7 - 2e jaars SLC Reflector ( ) leidinggevende competenties professionele competenties (onderdeel voorbereiding stage)

Programma 1e jaars SLC ‘opleidingsgeschikt’ Q1kennismaken, wat is SLC, plaats in het programma, Reflector test, samenvatting tbv gesprek met SLC Q2 (volgens format) Q2gesprek met SLC over Reflector en eerste indrukken – start POP/PAP peercoach / bijspijker / ABV / ? conclusies uit gesprek (volgens format) aanzet POP/PAP (volgens format)

Programma 1e jaars SLC ‘opleidingsgeschikt’ Q3Op koers? Hoe is de stand? - / 0 / + scenario BSA gesprek, formeel verslaglegging in Osiris (SLC) met kopie naar student reflectieverslag student in portfolio

Programma 1e jaars SLC ‘opleidingsgeschikt’ Q4student is in staat om: Beargumenteerde uitspraken te doen over opleidingskeuze, opleidingsgeschiktheid Is in staat te reflecteren over eigen ontwikkeling is in staat om POP/PAP op te stellen, hieraan te werken, leerdoelen bij te stellen / nieuwe doelen te formuleren. Portfolio: eindwerk (film, tekst, strip whatever it takes) over 1e jaar waaruit bovenstaande blijkt. Vorm: vrij. Presentatie tijdens een eindejaars happening.

ABV Communiceren, gedeeltelijk organiseren, samenwerken, gedeeltelijk onderzoeken. Huidige modules: Q1 ABV00 projectmgtQ5 schrift. rapp Q2 schrift.rapporterenQ6 solliciteren Q3 presenterenQ7 conflicth Q4 samenwerkenQ 9 interviewen Q10 argumenteren Q15 onderzoek/scriptie schrijven

ABV Evenwichtiger over competenties Vraaggericht Flexibel Aansluiten bij curriculum

ABV - communiceren Schrijfvaardigheden – schrijfportfolio Presenteren – aansluiten bij project / pitch Vergaderen – ABVoo startmodule Solliciteren, interview – stage oriëntatie (Q5/6 jaar 2) Conflicthantering / argumenteren – onderbrengen bij samenwerken

ABV - organiseren Planning studie – planning project Onderdeel bij projecten? Vraaggericht aanbieden? Timemanagement? Overleg decanaat / HRO breed HINT ?

ABV - samenwerken Naar voren halen, Q2 ‘algemene’ module Vraaggericht ‘consultancyrol’ ABV docent in projecten? individueel via peercoaching / SLC

ABV studiegids ‘rijp’ Taalportfolio alle jaren Naar voren halen, Q2 ‘algemene’ module Algemene startmodule ABV/SLC incl basis vergaderen, kennismaken met competenties opleiding, competenties ABV, SLC ‘zo werkt het bij MadM’