Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Het tweede werkstuk.
Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Internet fun & veilig! titeldia.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Presentatie nieuwe media
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
6 pijlers van de code in beeld
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Sneak Preview Socious Neem een kijkje in de nieuwe community van Ngi-NGN.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
“Het managen van veranderingen”
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Inbound Marketing Plan
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Het nieuwe solliciteren:
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Presenteren en communiceren
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
Iedereen gebruikt social media.
UVW LinkedIn Presentatie
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Opdrachten en eindopdracht
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
E-learning E-health & Domotica
Solliciteren met Social Media
Werken met plezier en goed presteren
E health, Domotica en E-learning
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden Laura Gorgopa en Marieke Menkveld

Onderwerpen presentatie De theorie van persoonlijk kennismanagement Aandachtpunten voor kenniswerkers Lifehacking Personal branding Voorbeeld van PKM in organisatie “De Horizon” Voorbeeld van PKM bij Ministerie van Financiën

Theorie PKM in het kort Verantwoordelijkheid voor wie je kent, wat je weet en hoe je het weet. Vermogen om informatie tot je te nemen uit de buitenwereld en te combineren met andere kennis. Betrekking van persoonlijke doelen en waarden op drie gebieden die het vermogen om effectief leren, kennis delen en innoveren bepalen.

Theorie personal knowledge mountain Stel je gaat een berg beklimmen, wat riskant is. Wat heb je nodig om met succes de top te halen? Focus en energie Relaties en netwerken (mensen die je kent) Informatie (wat je weet, ervaring) Technologie (instrumenten die je gebruikt om de communiceren, reflecteren, te leren en te onthouden) Bron: Climbing the personal knowledge mountain van James Dellow Zonder energie en focus zul je de top nooit halen. Als je aan jezelf wilt werken en vooruit wil komen dan begint dat ook bij energie die je erin stopt en dat je je focust op je doelen. Alleen zul je de top ook nooit halen, bergbeklimmers klimmen altijd in een groep en weten precies wat ze aan elkaar hebben. Door je netwerk en je relaties vergaar je meer kennis. Ook deel je zelf kennis en daardoor zet je jezelf op de kaart. Een bergbeklimmer heeft door ervaring al een hele boel informatie opgedaan. Hij weet wanneer hij het beste de berg kan gaan beklimmen etc. Ieder mens heeft beschikt over zijn eigen kennis/informatie. Vaak is die kennis ook plaats en tijd afhankelijk. Een bergbeklimmer heeft instrumenten bij zich om te communiceren met de buitenwereld. Ook om je eigen kennis te delen gebruik je bijv. web. 2.0 tools. Ook kun je bijvoorbeeld een spel gebruiken om te reflecteren.

Belangrijk voor alle kenniswerkers is: Het vinden van relevante, actuele en correcte informatie Het verwerken van die informatie tot kennis Het delen van die kennis zodat hij ook ergens voor gebruikt wordt Jezelf profileren als expert op je vakgebied, zodat men bij jou aanklopt op momenten dat jouw kennis relevant is. Bron: Weblog van Sanne Roemen Sommige onderzoeken suggereren dat kenniswerkers 90 procent van hun tijd besteden aan zoeken naar manieren om relevante informatie te vinden,te verwerken en te delen. In ieder geval zijn professionals hier veel tijd aan kwijt. Jezelf profileren lukt zelfstandigen vaak beter dan werknemers in organisaties. Zelfstandigen voelen het gelijk in hun eigen portomonee wanneer zij zich niet op de kaart zetten. Veel werknemers worden betaald voor hun aanwezigheid en zijn daarom minder gefocust om hun eigen meerwaarde te laten zien.

Lifehacking Optimaliseren van het persoonlijk informatiegebruik Hack: slimme tools, trucs en ezelsbruggetjes Voorbeelden: maak informatieverslag, online beheren van je wachtwoorden, RSS, persoonlijke startpagina, to do lijsten etc. Praktijkvoorbeeld: Peter, 36 jaar en werkzaam als informatiespecialist krijgt enorm veel mails. Hij heeft dit slim georganiseerd: Mails met verschillende soorten opvolging worden apart behandeld Inbox met regels en submappen automatisch laten filteren Informatieverslag: inventariseer je wat jouw manier van informatieverzameling en communictie is. Hierdoor ondek je of je overbelast wordt met informatie en waar je teveel tijd aan besteed.

Personal branding Vergroot de herkenbaarheid van de dienstverlening van individuele kenniswerkers Een blog zorgt voor herkenbaarheid en uiting van expertise Draagt bij aan professionalisering van iemand identiteit Schrijven van verslag van een congres dat je bezocht hebt en promoten binnen de organisatie Helpt om gerichter op zoek te gaan naar kennis, klanten en collega’s en verder te bouwen aan netwerken Op Yammer of andere communicatietool actief vragen stellen en beantwoorden. Vergroot de herkenbaarheid van de dienstverlening: maken duidelijk waar zij goed in zijn binnen organisatie/klantenkring Draagt bij aan professionalisering: het maakt duidelijk welke opdrachten en projecten passen bij iemands identiteit

PKM binnen de Horizon Lifehacking: iPad is veel gebruikelijk manier bij trainers om snel brainstormen, informatie consumeren en doorsturen naar een netwerk. Veel bezig met Omnigraffle applicatie om zaken inzichtelijk te krijgen (ook visualiseren) Lifehacking op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Life_hack

PKM binnen de Horizon Personal branding Trainers gebruiken weinig hun eigen naam, ze voegen geen waarde vanuit hun eigen kunnen bij een klant. Het meerendeel zijn aangesloten bij social media en Netlog maar maken hier weinig gebruik van. Trainers zijn alleen vindbaar via website van Horizon. Veel medewerkers zijn aangesloten bij Professioneel netwerk. Veel van hun hebben een boek geschreven en artikelen gepubliceerd, een krachtige manier van branding door te laten zien waar jij iets over weet. Personal branding op Wikipedia.

PKM binnen de Horizon Leren door lezen; Leren van anderen; Zelfontplooiing, ambitie en betekenisgeving; Persoonlijke profilering.

Voorbeelden van PKM bij Ministerie van Financiën Kennismanagement voor kenniswerkers: leren hoe je in praktijk effectiever met kennis kan omgaan, om zo als organisatie beter te presteren Zelflerend vermogen Kenniskwartet Positieve aanpak: mensen laten vertellen over persoonlijke successen Leaving expert interview Kennissenmarkt Bron: interview met Mikis de Winter uit boek “15 praktijkverhalen over kennismanagement” VAK: Virtueel adviesbureau Kennismanagement, is netwerk voor en door kennismanagers, waarbij ongeveer vijftig organisaties zijn aangesloten. Voorbeeld Ministerie van Financien. Zelflerend vermogen: Door mensen zelf het thema te laten kiezen, zelf de vragen te stellen en de antwoorden te laten geven worden ze sponsor van hun eigen ideeen. Er zijn organisaties die de verandering topdown aanpakken maar dit werkt volgens Mikis niet. Kenniskwartet: dit kwartet bestaat uit 10 thema’s. Kwartet kun je toepassen in workshops, managementgesprekken etc. Het gaat om het uitlokken van de dialoog, het helpt je om nieuwe mogelijkheden te zien. Een onderwerp in het kwartet is bijvoorbeeld samenwerken in netwerken. Positieve aanpak: wat gaat al goed en welke potentie en kwaliteiten hebben mensen? Mensen vertellen graag over hun persoonlijke successen. In zo’n gesprek ontstaat dan een positieve sfeer waarin ook benoemd wordt wat er beter kan. Leaving expert interview: kennisoverdracht van iemand die weggaat is lastig. Hierbij maken ze gebruik van modelleringstechniek. Met behulp van deze gesprekken wordt de manier waarop iemand werkt omgezet van impliciete kennis naar expliciete kennis. De kennis wordt weer gebruikt voor het ontwikkelen van opleidingstraject voor nieuwe medewerkers Kennissenmarkt: Er bestonden groepen waarin mensen mekaar niet konden vinden: wie doet nu wat? Er waren nieuwe mensen die gevoel hadden dat ze hun eigen weg maar moesten vinden zonder hulp. Ook hier hebben ze modelleringsgesprekken ingezet in combinatie met een interne markt waar mensen af konden spreken met mensen die ze nog niet goed kenden.

Bedankt voor jullie aandacht! Vragen?? Bedankt voor jullie aandacht!