PLOEG 15 juni 2006 Workshop Proeftuinen PLOEG+: Samen leren uit ervaringen Marcel Van Lerberge – Adviseur Agentschap Overheidspersoneel Anja D’hoe – Adviseur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Eindwerk zesde jaar.
Competentiemanagement
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Workshop Nieuwe begroting
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
door Thom Beuker WELKOM
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
“Proeftuinsessie 4: Afdeling Gesubsidieerde Infrastructuur” Spreker: Gabriël Schaut Moderator: Marcel Van Lerberghe Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen.
Exit-onderzoek. 1. Waarom? Verlies van competentie uit entiteit –Toekomstig vrijwillig vertrek opvangen –Twee kernvragen: wie en waarom? Let op: ligt.
Project competentiemanagement Vlaamse overheid stand van zaken
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Achtergrond Individueel Ontwikkel Plan
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
“Proeftuinsessie 3: VIZO-SYNTRA Vlaanderen”
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
HR - netwerk september BUE over HR - netwerk september Waarom zouden we? (1) Belang van kwaliteitsvol leidinggeven Daarom sinds jaren.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Flexibiliteit Lonen – Futosysteem bij de Vlaamse overheid.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Functiegesprekken in de praktijk.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Een theoretische verkenning
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Aanpak en praktijkervaring
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Samen sterk in verandering
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
Presentatie projectplan werkgroepen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
HRM/thema/functiegebouw1 Project functiefamilies Vlaamse overheid Voorstel september 2003.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Een traject van competentiegerichte ontwikkeling voor alle teamleden van het GVDC.
HR netwerk 30 januari Programma ‘PLOEG proeftuinen’ Bestemd voor elke entiteit die werk wil maken van PLOEG op maat.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Transcript van de presentatie:

PLOEG 15 juni 2006 Workshop Proeftuinen PLOEG+: Samen leren uit ervaringen Marcel Van Lerberge – Adviseur Agentschap Overheidspersoneel Anja D’hoe – Adviseur Departement Bestuurszaken PROEFTUINEN Managementinstrument van de Vlaamse overheid om mens en organisatie met elkaar te verbinden

2 Inhoud 1. PLOEG: uitgangspunten 2. Proeftuinen PLOEG Doel Proeftuinen PLOEG Voor wie bestemd? 2.3. Kader waarbinnen proeftuin werkt 2.4. Overzicht van de lopende proeftuinen 2.5. Doelstellingen van de proeftuinen Proeftuinsessies

3 Inhoud 2.6. Korte terugkoppeling vanuit proeftuinsessies 2.7. Tussentijdse evaluatie 2.8. Randvoorwaarden tot efficiënte proeftuinwerking 2.9. Aanbevelingen voor leidinggevenden Aanbevelingen voor PLOEG-toepassing Programma Terugkoppeling naar de uitgangspunten

4 1. PLOEG: uitgangspunten Opgestart in 1995 met als doelstellingen: resultaten verbeteren motivatie verhogen rechtvaardige evaluatie communicatie en samenwerking verbeteren responsabilisering grote betrokkenheid

5 PLOEG is een instrument

6 Hoofdprincipe: Verbeteren is belangrijker dan meten PLOEG: jaarlijkse managementcyclus van Plannen, Leidinggeven & Opvolgen, Evalueren en Gewaardeerd worden Sturen van prestaties is meer dan evalueren Strategisch belangrijk instrument om verbeteringsprocessen te ondersteunen Continue verbetering voor medewerker en organisatie  verbetering voor iedereen

7 Instrument is goed, maar knelpunten in gebruik: PLOEG louter evaluatie-instrument i.p.v. managementinstrument Systeem komt bureaucratisch over, niet aangepast aan eigenheid entiteit Perceptie: niet altijd rechtvaardig, objectief, billijk,… Functioneringstoelagen oneigenlijk gebruikt om interne onbillijkheid op te lossen …

2. Proeftuinen PLOEG + Stand van zaken, tussentijdse evaluatie & aanbevelingen (april 2006)

Inzicht krijgen in randvoorwaarden om knelpunten weg te werken Leidinggevenden ondersteunen in de samenwerking met medewerkers om resultaten en afspraken te behalen 2.1. Doel Proeftuinen PLOEG +

Voor wie bestemd? (Sub)entiteiten die durven voorop lopen om bepaalde aanpassingen en vereenvoudigingen aan klassiek PLOEG-formaat door te voeren bereid zijn kennis en ervaring te delen  Win-win voor alle betrokkenen

Kader waarbinnen een proeftuin werkt Algemene principes van PLOEG Aanvankelijke doelstellingen van PLOEG Geldende statutaire bepalingen

Lopende proeftuinen PLOEG+ ABAFIM (dep. AZF) APO (dep. AZF) Afd. Gesubsid. Infrastructuur (dep. AZF) Export Vlaanderen (nu: FIT) AWV (dep. LIN) DAB Catering (dep. AZF) DAB Loodswezen (dep. LIN) Afd. Scheepvaartbegeleiding (dep. LIN) (in opstart) VIZO (sectie ‘Bedrijfsadvies’, nu VLAO) OC – GIS (VLM) Afd. Gezondheidszorg (dep. WVC)

Doelstellingen: ‘Planning’ o Nieuwe functiebeschrijvingen/ functiefamilies en competentiekaarten/ eigen competentiewoordenboek opstellen o Maatgerichte planningsdocumenten opstellen bijv. dynamisch planningsdocument voor hele afdeling met vermelding van individuele doelstellingen o Planningsdocumenten invoeren met gebruik van kengetallen, afspraken, prestatienormen

Doelstellingen: ‘leidinggeven en opvolgen’ o Tussentijdse opvolging stimuleren door functioneringsgesprek aan te moedigen o Opleiding voor personeelsleden niveau D om inbreng in PLOEG-gesprekken te verhogen o Evaluatoren tijdens evaluatie aanspreken op ‘people management’ o ‘Leidinggeven’ expliciet onder de aandacht brengen door vermelding in functiebeschrijving, ondersteuning aan te bieden, meer tijd en ruimte te gunnen,…

Doelstellingen: ‘Evaluatie’ o BUE en Collega-feedback invoeren o Evaluatie kwantificeren of ‘rubriceren’ o Meetfactoren invoeren

Doelstellingen: ‘Waardering’  Toekenning prestatietoelagen objectiveren: Lijst met criteria uitwerken Afspraken maken rond gegadigden onder consensus van evaluatoren Standaardformulieren invoeren  Motivering van voorstel ‘vertraging’: Lijst met criteria opstellen Standaardformulieren invoeren  … ?!

Proeftuinsessies 1. DAB Catering – 2 B Adm. Wegen & Verkeer – balkon 2 links 3. VIZO – balkon 3 links 4. Afd. Gesubsidieerde infrastructuur – balkon 3 rechts

Korte terugkoppeling vanuit proeftuinsessies 1. DAB Catering – Christine Vissenaekens 2. Adm. Wegen & Verkeer – Karlien Declercq 3. VIZO – Anja D’hoe 4. Afd. Gesubsidieerde infrastructuur – Marcel Van Lerberghe

Tussentijdse evaluatie ‘SWOT- analyse’ (zie sjabloon) per proeftuin t.b.v. P & O en lijn Leerpunten en case-study per proeftuin Geïntegreerde ‘SWOT- analyses’ Aanbevelingen t.b.v. P & O en lijn/beleid …

Sjabloon van ‘SWOT – analyse’: Sterktes: .....  …. Opportuniteiten:  …. Zwaktes:  …. Bedreigingen:  ….

Randvoorwaarden tot een efficiënte proeftuinwerking (1) Vooraf: omgevings- en risicoanalyse kunnen negatief inwerkende organisatorische aspecten preventief in kaart brengen Onderliggende problemen moeten eerst worden aangepakt Randvoorwaarden uitwerken om PLOEG te gebruiken als globaal en continu verbetertraject voor organisatie en medewerkers, eerder dan het individueel te bekijken

Randvoorwaarden tot een efficiënte proeftuinwerking (2) Kader, krijtlijnen, objectieven zijn bij opstart duidelijk en worden aanvaard Voorafgaand overleg met vakbonden is nodig Organisatorische transformaties en reorganisaties (cfr. BBB): niet het geschikte moment of juist wel? Aangehouden engagement van P & O-functie en lijnmanagement is conditio sine qua non

Aanbevelingen voor leidinggevenden (1) Kern proeftuin: niet PLOEG- uitvoeringsmodaliteiten maar nastreven goed ‘people management’ Lijnmanagement moet borg staan voor responsabilisering en is eindverantwoordelijk Alle leidinggevende niveaus moeten tijdig en correct geïnformeerd en betrokken worden

Aanbevelingen voor leidinggevenden (2) Leidinggevenden zijn tussenschakel tussen management en medewerkers, zij maken (tussentijdse) resultaten bespreekbaar bij medewerker(s) P & O-functie en (vertegenwoordigers van) lijn werken voorstellen uit Ook medewerkers kunnen betrokken worden, bijv. via focusgroepen Leidinggevenden moeten over vaardigheden inzake people-management beschikken  ondersteuning via instrumenten; van managementcode tot persoonlijke coaching

Aanbevelingen voor PLOEG-toepassing (1) Planning: Globaal, dynamisch planningsdocument voor hele entiteit kan overwogen worden Planningsdocument met bijhorende meetfactoren maakt takenpakket transparant en verhoogt kans op objectieve evaluatie Bij de planning nodige aandacht besteden aan gepast loopbaanperspectief  zie functiefamilies Vlaamse overheid

Aanbevelingen voor PLOEG-toepassing (2) Leidinggeven & opvolgen: Kandidaten voor leidinggevende functies grondig screenen op aanwezigheid en kwaliteit van leidinggevende competenties en motivatie Leidinggevende componenten opnemen in functiebeschrijving + competentieprofiel en bespreken tijdens evaluatiegesprek Lijnmanagement erkent en bevordert kwaliteit van leidinggeven  nodige aandacht, waardering, ruimte

Aanbevelingen voor PLOEG-toepassing (3) Evalueren: Zelfevaluatie verhoogt inbreng, verlicht werk evaluatoren (feiten en vbden) Kwantitatieve evaluatie (rubrieken, geen cijfers!) combineren met beschrijvende evaluatie Evaluatie ‘onder de norm’ moet aanleiding geven tot ontwikkelingsgerichte afspraken Leidinggevenden ondersteunen in kwaliteitsborging via checklists, feedback op verslagen,…

Aanbevelingen voor PLOEG-toepassing (4) Waarderen: Evaluatoren spreken onder consensus criteria voor FUTO’s af en delen deze mee bij planning Prestatietoelagen worden toegespitst op ‘uitstekend presteren’, boven de norm Negatief waarderen richt zich ook op ‘onderpresteren’ (waarschuwing, niet noodzakelijk vertraging of onvoldoende) Bevorder informele waardering

Programma 2006  Terugkoppeling bevindingen naar doelgroepen: P & O–professionals (via workshop) Lijn (door P & O–professionals, met ondersteuning IVA Overheidspersoneel) Beleid (via Nota ‘Beleidsaanbevelingen’) Representatieve vakbonden (via thematisch ‘Open Forum’) …  Inbedding proeftuinen PLOEG+ in ‘Kwaliteitsvol leidinggeven’  Bijsturing PLOEG vanuit Sectoraal Akkoord

Terugkoppeling naar de uitgangspunten (1) De proeftuinen:  haken in op de aanvankelijke doelstellingen van ‘PLOEG’  staan voor ‘voortdurend verbeteren’  spitsen zich toe op de knelpunten in gebruik van ‘PLOEG’

Terugkoppeling naar de uitgangspunten (2) De proeftuinen zijn:  maatwerk gericht (voor- en nadelen!)  team georiënteerd (voor- en nadelen!)  een draagvlak voor kwaliteitsvol leidinggeven (voor- en nadelen!)

Is dit herkenbaar ?

33 Bedankt voor uw aandacht! Voor meer informatie: Marcel Van Lerberge, tel: 02/ Anja D’hoe, tel: PLOEG-site: index.htm