Derde studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Op reis langs de voorzieningen
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008.
Iedereen gelijke kansen op school
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Brede School Rotterdam
Uitwisselingsdag Brede School. Welkom!  10u00Welkom  10u20Beleidsaanbevelingen  11u00Wat brengt Brede School teweeg: hoe in kaart brengen?  11u30.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
- 1. Waar wordt u, als u naar onze jeugd en ons jeugdwerk kijkt, nu echt blij van ? Gesprekken met jongeren Samen dingen doen Veel kinderen naar de tienerdienst.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Jongeren Preventie Team
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Enquête.
Het werken met portfolio
Geschikt wonen voor iedereen (GWI) Mw. M.P. Heerkens Wethouder Sociale Zaken, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Grondbeleid 14 oktober 2009 Woonzorgzones.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
IKC Klarendal.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Sectoroverleg – 16 oktober 2015
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Derde studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel

9u30Opening 9u50Impactbevraging Beleidsaanbevelingen 10u50Pauze 11u15 6 deelsessies 12u15 Broodjesreceptie 13u00 Programma aan

Opening studiedag Ella Desmedt, raadgever onderwijs kabinet minister Pascal Smet Jean-Luc Vanraes, collegevoorzitter van de Vlaamse Gemeenschapscommissie bevoegd voor Onderwijs en Vorming

Inhoud presentatie Referentiekader Brede School Impactbevraging –Opzet impactbevraging –Resultaten –Conclusies Beleidsaanbevelingen Brede School

Het doel van een Brede School is á lle kinderen en jongeren maximale ontwikkelingskansen bieden. Dit gebeurt door binnen een breed samenwerkingsverband met verschillende sectoren te werken aan een brede leer- en leefomgeving. Een kwalitatieve bredeschoolwerking heeft oog voor diversiteit, verbindingen en participatie. Geen enkele Brede School is dezelfde, de concrete werking hangt af van de lokale context. Referentiekader Brede School 5’

Maximale ontwikkelingskansen Kernaspecten van ontwikkeling: –Gezondheid –Veiligheid –Maatschappelijke participatie –Talentontwikkeling en plezier –Voorbereiding op de toekomst Sectoroverstijgend Hefboom voor gelijke kansen Referentiekader Brede School

Brede leer- en leefomgeving Verbreden leer- en leefomgeving Versterken leer- en leefomgeving Stimuleren van breed leren Verschillende registers Referentiekader Brede School

Breed samenwerkingsverband Organisaties uit diverse sectoren Doelgericht samenwerken Vanuit een win-win situatie Aangestuurd door een coördinator Referentiekader Brede School

Inhoud BSDoel BSOrganisatie BS Maximale ontwikkelingskansen alle kinderen en jongeren Brede leer- en leefomgeving Breed samenwerkingsverband TOETSSTENEN DiversiteitVerbindingenParticipatie  Gezondheid  Veiligheid  Maatschappelijke participatie  Talentontwikkeling & plezier  Voorbereiding op de toekomst  Breed leren  Verbreden  Versterken Lokale context Referentiekader Brede School

Impactbevraging 17 Proefprj bevraagd door SGOK5 Proefprj aanvullend bevraagd door Sjeugd ism Vlaamse Jeugdraad 15 Vlaanderen – Dep onderwijs 2 (+ 1) Brussel – VGC 3 Vlaanderen – Dep jeugd 2 Stad Antwerpen – Baobab ‘Projectfoto’ door coördinatoren Vragenlijst door partners (75 v 149 / 15 projecten) Interviews met coördinatoren (spontane antwoorden) Op basis van zelfde opzet SGOK Vragenlijst partners (11 v 29 / 5 projecten) Leerlingen bevraagd door VSKLeerlingen bevraagd door SJeugd Lln SO van 3 proefprj VlaanderenLln van 3 proefprj

Resultaten bevraging - Beschrijvende informatie - Impact op: I. Het samenwerkingsverband II. De leer-en leefomgeving III. Ontwikkelingskansen IV. Wat zeggen leerlingen? - Conclusies

Onderwijs: 47 Welzijn: 37 Cultuur Jeugd Sport Werk Andere Beschrijvend (Sgok)

Impactbevraging – resultaten samenwerkingsverband

v 168 partners ‘denken of volgen mee’ v 168 partners voeren activ uit voor kinderen en jongeren 15 79

I. Impact op het samenwerkingsverband

Impactbevraging – resultaten samenwerkingsverband 38% 40% 20%

Er is overal MEER samenwerking Meerwaarde hiervan: –Meer samenwerking => meer samenwerking! –Partners ondersteunen elkaar –Er is meer visie-ontwikkeling –Impact op organisaties  –Aanbod voor kinderen, ouders, buurt verandert –Er is een effect op maatschappelijk vlak Impactbevraging – resultaten samenwerkingsverband

Impact op scholen Algemeen Brede leerlingen in het vizier, levensecht leren 13 Band lln & school ↗ en + houding lkr tav parti. lln & ouders 8 Naambekendheid: meer en positiever gekend 6 Een school zegt over zichzelf nog: Beleidsvoerend vermogen ↗ - interne communicatie ↗ 9 Als lkr betrokken, effect op hun visie 6 Anderen zeggen nog: Concurrentiepositie tussen scholen wordt minder 2 Impactbevraging – resultaten samenwerkingsverband

Impact op ‘andere-dan-onderwijs-organisaties’ Scholen zeggen ze over andere organisaties: Doelgroep bereiken 7 Eigen doelen van de organisatie realiseren 5 Geen impact 4 Groeien in visie 1 Andere organisaties zeggen: Nadenken over eigen visie/ impact op beleid v org. 4 Verbindend werken met diverse sectoren is verrijkend / aanbod afstemmen 3 Doelgroep bereiken 2 Impactbevraging – resultaten samenwerkingsverband

Impact van de coördinator de ‘lijm’ Doelbewaking Win-win bewaken Praktische organisatie Opvolging: praktisch- financieel Evolutie, maar samenwerkingsverband vraagt blijvende aandacht helikoptervisie +- 45%FTE Impactbevraging – resultaten samenwerkingsverband

Bedenkingen samenwerking Moeilijkheden onder partners, spanningen tussen en met scholen, reputatie als het mis gaat Nood aan afstemming doelen Betrokkenheid leerkrachten noodzakelijk Zeer intensief: energie, overleg, tijd, praktisch=> draagkracht lkr, partners, coördinatie bewaken Voorwaarden: coördinatie, middelen, infrastructuur Impactbevraging – resultaten samenwerkingsverband

Tevredenheid v coö - samenwerking Impactbevraging – resultaten samenwerkingsverband ScoreAantal SGOKAantal SJeugd – 2,542 3 – 3, Motivatie Van: kort  meer met continuïteit en vanuit dezelfde doelen  problemen aanpakken en ieders inbreng telt

Impactbevraging – resultaten samenwerkingsverband 52 % 32% 16% Tevredenheid v partners – samenw.

II. Impact op de brede leer-en leefomgeving

Impact activiteitenaanbod Verbreden Groter en meer divers Antwoord op gering participeren aan vrijetijdsaanbod Impactbevraging – resultaten brede leer- en leefomgeving “We bieden voor kinderen een laagdrempelig sportaanbod aan, omdat we merken dat die kinderen van thuis uit daar vaak de financiële mogelijkheid niet voor hebben”

Impact activiteitenaanbod Breed leren Levensechte leercontext Vooral op schoolniveau Impactbevraging – resultaten brede leer- en leefomgeving “Door de kinderopvang op te starten leren ze waarmee ze rekening moeten houden en hebben ze zelf ook hun kwaliteitslat hoger gelegd” “De leerlingen zijn niet meer ‘schooltje’ aan het spelen. Dit is echt. Ze werken met mensen uit de buurt”

Impact activiteitenaanbod Versterken Ouders (vooral ondersteunen in rol als ouder) Werken met de buurt Via leerlingen: slechts 1 activiteit Impactbevraging – resultaten brede leer- en leefomgeving “Ivm het vrijetijdsaanbod mogen veel van de meisjes niet buiten. Onder het toeziend oog van de school staan ouders dat wel toe. Er wordt in samenwerking met buurtsport ook met de ouders gewerkt zodat ze wel toelating krijgen.

Impactbevraging – resultaten brede leer- en leefomgeving

Hoe maakt men keuze? Bewuste inzet op verbreden, versterken én breed leren. Of daar net groeimogelijkheden zien Waar liggen noden, waar op ingrijpen? Combinatie van doelgericht werken met ruimte voor organische groei Moeilijkheid: buitenschoolse organisatie die coördineert: niet altijd zicht op scholen Impactbevraging – resultaten brede leer- en leefomgeving

Tevredenheid v coö - act aanbod Impactbevraging – resultaten brede leer- en leefomgeving ScoreAantal SGOKAantal SJeugd – 2,572 3 – 3, Motivatie Van: weinig aanbod, openliggende kansen, éénmalig  ruim en breed aanbod, kan nog verdiept, vlotter  alles wordt aangepakt.

III. Impact op ontwikkelingskansen

Partners: heeft BS impact op ontwikkelingskansen? Grote impact (26%) Eerder grote impact (51%) Impactbevraging – resultaten ontwikkelingskansen 77%

Partners: Welke ontwikkelingsaspecten komen aan bod? Impactbevraging – resultaten ontwikkelingskansen Talentontwikkeling en plezier Maatsch. participatie Voorbereiding toekomst Veiligheid Gezondheid

Coö over welke ontwikkelingskansen? Maatschappelijke participatie –Coö: 88% scoort hoog: (50% ‘in zeer sterke mate’, 38% ‘duidelijke mate’) Talentontwikkeling & plezier –Coö: 88% scoort ‘in zeer sterke mate’ Andere 3, afhankelijk van context Interpretatie: methodiek die verbredend werkt Impactbevraging – resultaten ontwikkelingskansen

Partners: tevreden met de gerealiseerde ontwikkelingskansen?

Coö: mate doelen gerealiseerd? ScoreAantal SGOKAantal SJeugd – 2, – 3, Motivatie Van: we staan aan begin, drie jaar is te kort, jongeren hebben te weinig kunnen participeren  nog te weinig doorstroming naar regulier aanbod, er kan nog meer + afweging gemaakt  doelen zijn bereikt Impactbevraging – resultaten ontwikkelingskansen

Gelijke kansen? Ja, door creëren van mogelijkheden Ja, via ouders, beeld leerkrachten Men richt zich op alle kinderen en jongeren Relativering Impactbevraging – resultaten ontwikkelingskansen

IV. Coördinatoren: “Moet Brede School verder gezet worden?” Als concept: ja! Eigen werking: ja, maar… Randvoorwaarden: Impactbevraging Coördinatie Financiële middelen Samenwerking, menselijke energie, betrokkenheid partners Visie-ontwikkeling Ondersteuning Ruim concept Lange termijnwerking Win-win Herbekijken infrastructurele mogelijkheden

V. Wat zeggen leerlingen? Bevraging op 6 scholen School 1 5 lln. 1 e, 3 e, 5 e, 6 e, 7 e SO School 2 5 lln. 4 e, 5 e, 6 e SO School 3 9 lln. 6 e SO School 4 4 lln. 1 e, 2 e SO School 5 4 lln. 4 e, 5 e, 6 e SO School 6 9 lln. 1 e, 2 e, 4 e, 5 e, 6 e LO Impactbevraging - leerlingen

“Brede School” = ? Iedereen kan spontaan activiteiten noemen (nooit volledig) Vooral ontspanningsactiviteiten Aanbod naar ouders/buurt minder bekend Ken je de activiteiten i.k.v. Brede School? Impactbevraging - leerlingen

Zelden een idee Vooral sport- en cultuurorganisatoren kennen ze niet! Wie organiseert? Impactbevraging - leerlingen

BaO: brieven aan ouders, oudercontact, uitleg in de klas SO: flyers, (zelfgemaakte) affiches, klasvertegenwoordiger komt vertellen, omroepen door micro Hoe op de hoogte? Impactbevraging - leerlingen

Van bevraagden: 5 van 6 scholen: elke bevraagde ooit tot vaak 1 school: slechts 1 bevraagde leerling Algemeen: bijna iedereen doet wel aan iets mee 1 school: “alleen de strevers” Wie neemt deel? Impactbevraging - leerlingen

Waarom (niet) deelnemen? Impactbevraging - leerlingen Waarom deelnemenWaarom niet deelnemen Het is gewoon leuk “anders verveel ik mij” Ik vind het interessant Sommige zaken zijn verplicht Sommige activiteiten zijn saai “ik moet daar toch niet altijd aan meedoen?” Het is gewoon leuker om zelf dingen te doen Weinig interesse

Slechts bij 2 scholen expliciet JA: leerlingenraad = schakel tussen lln. en BS (+ gevoel dat er geluisterd wordt) Andere hebben niet gevoel dat zij impact hebben Mag je zelf mee beslissen? Impactbevraging - leerlingen

Je bent vrij om aan alles deel te nemen Je wordt behandeld als volwassene Veel van je ideeën kunnen uitgevoerd worden De school is geliefd in de buurt Je leert veel door met de buurt in contact te komen De school is leuker De school schenkt niet alleen aandacht aan kennis en technische vaardigheden Voordelen? Impactbevraging - leerlingen 

Deze school kijkt verder dan andere scholen. Ze is creatiever Er gebeurt altijd wel iets hier Goed dat er ook volwassenen rondlopen, dan is het hier niet zo leeg Mijn mama komt nu veel meer mee naar school en kan me meer helpen Ik lees nu veel meer en vind het leuker Leuk om vaak naar andere locaties te gaan Impactbevraging - leerlingen

Neen Wel, overal nog tips om te verbeteren Nadelen? Impactbevraging - leerlingen

Conclusie Leerlingen zijn goed op de hoogte Niet iedereen doet altijd mee, maar wel grote groep Veel voordelen, geen nadelen Inspraak? Conclusie Impactbevraging - leerlingen

Sjeugd: conclusie Andere soort projecten Concept werkt: –brede leer-en leefomgeving –5 kernaspecten In de praktijk niet altijd eenvoudig Moeilijk om impact te hebben op scholen Impactbevraging - conclusies

SGOK: conclusie Maximale ontwikkelingskansen Methodiek die verrijkend werkt Ontwikkeling gekoppeld aan omgeving Brede leer-en leefomgeving Verbreden Breed leren Verschillende registers Samenwerkingsverband Samenwerking= méér samenwerking Verbindingen, afstemmen Coördinatie= lijm; maakt verschil op aard werking Toetssteen participatie Kinderen & jongeren, betrokkenheid leerkrachten Impactbevraging - conclusies

Beleidaanbevelingen Vlaamse Overheid Steden en Gemeenten Brede School Beleidsaanbevelingen SGOK 0p 3 niveaus:

Aanbevelingen voor de Vlaamse Overheid 1.Richtinggevend kader 2.Faciliteren regierol steden en gemeenten 3.Expertisenetwerk Brede School 4.interdepartementale samenwerking 5.Statuut van leerkrachten Beleidsaanbevelingen SGOK

Aanbevelingen voor steden en gemeenten Lokale regie van Brede School –Als ondersteuner/ initiator –Interne gemeentelijke samenwerking –Ondersteunende dienst Beleidsaanbevelingen SGOK

Aanbevelingen voor Brede Scholen Coördinatie en werkingsmiddelen Werken aan beleidsvoerend vermogen –Maatschappelijke relevantie –Planmatig werken –Samenwerken Personeelsbeleid Beleidsaanbevelingen SGOK

Nog even praktisch Pauze –Alles meenemen, snel uit zaal –2 kleuren, 2 zalen –Toiletten: boven bedrijfskeuken –Roken: bruine deur zaal Charlotte –Drank niet mee in conferentieruimtes Einde deelsessie: evaluatieformulieren Bij einde studiedag: badges in bus aan uitgang Informatie komt op website Deelname-attest: via