Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Preminiemen in competitie Kristof De Loose 26 november 2012.
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Beleidsbeïnvloeding door VGC-jeugdraad VGC-jeugdraad juni 2013.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Een initiatief van.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Communicatiecampagne Ministerie van Onderwijs en Vorming
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Praktijkvoorbeelden Agentschap Ondernemen 19 maart 2013.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Toekomst LSOG brainstorm. Evaluatie 2008 Vraag naar kennismaking met elkaar en elkaars aanbod Komen tot gezamelijke actie – samenwerking Afstemming Ontwikkelen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
SEL Zuid-West-Vlaanderen
“In zelfsturende teams samenwerken met vrijwilligers”
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
19/09/2014 1Kras Jeugdwerk K RAS J EUGDWERK IN SAMENWERKING MET DE C EL D IVERSITEIT VAN DE A NTWERPSE P OLITIE Hoe werken we samen met de Antwerpse Politie.
P april 2013 Jaarverslag 2012 Planning 2013 Jeugdraad 16 april.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
PLAZZO – vormingsdag maandag 8 oktober 2007 ‘ Vrijwilligers vinden en houden in ZZgroepen: droom of realiteit/gemakkelijker gezegd dan gedaan?’ -----
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
OOOC De Waai Focusavond 17 november 2006.
Van, voor én door het onderwijs.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
TUSSEN EVALUATIE Nieuwe werkwijze OPDC
Overlegplatform Dementie 21 april Programma  Ontvangst  Casusbespreking ahv filmfragment “2013”  Inventarisatie aanbod dementie ahv vragenlijst.
Pilot Regionale Werkgeversdienstverlening Midden Gelderland.
Samen voor Kwetsbare Jongeren
Werken met een gezondheidsprobleem Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming Boudewijnlaan 30 bus 44, 1000 Brussel
Praktijkdiagnose 15 oktober Welkom Aanleiding Doelstelling Doelgroep Programma Ervaringen tot nu toe Vervolg 2.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
Workshop i.h.k.v. een symposium Passend Onderwijs Maastricht, MECC 11 November 2009 Thuiszitters.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Werken met een gezondheidsprobleem of handicap met een gezondheidsprobleem Agentschap voor Overheidspersoneel Dienstencentrum Talent Boudewijnlaan 30 bus.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
1 Regionaal en/of bovenregionaal: flexibel én dichtbij de vennoot! Voor bespreking op provinciale vergaderingen.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
1 Impulsdag, samenwerken in de jeugdhulpverlening 24 september 2015 Samenwerken in het jeugdhulplandschap.
Geestig: Brainstormtechnieken Wim Vervaeck. FASE 1: Brainstorm Divergeren = Rechtse hersenhelft Convergeren = Linker hersenhelft.
Barrièrestraat 4 | 8200 Brugge | GSM 0477/ of 0477/ | VIP (VroegInterventieProject) Najaar 2016.
Studiedag Sociale Netwerken
Agentschap voor Overheidspersoneel Dienstencentrum Talent
Voorstelling Spel Kwaliteit Troef
Een format met mogelijkheden voor lokale samenwerkingen
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Arline Spierenburg november 2018
Toegang tot de Jeugdhulp
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Transcript van de presentatie:

Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010

Aanleiding voor deze ontmoeting  Vraag van internaten VSKO naar samenwerking internaten en de diensten die jongeren verwijzen naar internaten(verwijzers) aan departement onderwijs  Vraag afgetoetst bij andere onderwijskoepels: ook interesse!  Koepels maken samen een oplijsting van de vragen/aandachtspunten die ze ervaren in de samenwerking met de verwijzers  Contact met de verwijzende instanties (agentschap Jongerenwelzijn): interesse om in overleg te gaan + maken ook een oplijsting  Overleg tussen departement Onderwijs, Agentschap Jongerenwelzijn, onderwijskoepels, enkele internaatsbeheerders

Aanleiding voor deze ontmoeting  Conclusies van deze overlegronde: Samenwerking loopt in heel wat gevallen goed, maar hangt nu vaak af van de contactpersoon Aantal grote ‘groepen’ van vragen:  Gebrek aan info/communicatie/samenwerking bij individuele plaatsingen Bij de intake Tussentijdse communicatie, bijvoorbeeld bij crisissituaties  Gebrek aan info bij de verwijzers over de draagkracht van het internaat: wat kan het internaat bieden aan een geplaatste jongere?  Gebrek aan info over de regelgeving bij beide sectoren Welke verantwoordelijkheden heeft het internaat bij een plaatsing? Welke verantwoordelijkheden heeft de verwijzer?

Aanleiding voor deze ontmoeting Hoe kunnen we dit oplossen/waar is nood aan?  Op voorhand voldoende geïnformeerd zijn over elkaars werking en over de rol die men kan spelen  Voldoende informatie krijgen over de geplaatste jongere op het ogenblik van de plaatsing  Voldoende tussentijdse communicatie  Communicatie in het kader van crisissituaties  Informatie-overdracht op het einde van de plaatsing  Sneuveltekst over samenwerking gemaakt met oplijsting van de vragen die er zijn  Werkgroep opgericht om rond deze vragen aan de slag te gaan: zoeken naar oplossingen

Aanleiding voor deze ontmoeting  Resultaat werkgroep: Infofiche ontwikkeld voor info-uitwisseling tussen verwijzer en internaat bij plaatsing:  In te vullen door verwijzer en door te geven aan internaat vooraleer jongere op intakegesprek gaat  Aan te vullen door internaat en terug te bezorgen  Instrument voor tussentijdse communicatie en evaluatie van de plaatsing Voorstelling infofiche tijdens ontmoetingsmoment te Brussel met uitleg over werking beide sectoren

Aanleiding voor deze ontmoeting Regionale ontmoetingsmomenten  Kennismaking tussen lokale verwijzers en internaten  Aandachtspunten in de samenwerking in kleinere groep bespreken (Herkenbaar? Hoe oplossen? Waar is nog nood aan?)  Eventueel verdere afspraken maken rond werken met de infofiche

Doel van vandaag  Elkaars werking beter leren kennen Voorstelling internaten Voorstelling verwijzers  De infofiche leren kennen Voorstelling infofiche + demonstratie in domino  Informatie over de regionale ontmoetingen Doel ontmoetingen Programma Inschrijven

Verder traject  Evaluatie van vandaag en de regionale ontmoetingen met het overlegplatform Wat kwam naar boven? Welke afspraken zijn gemaakt? Waar is nog verder nood aan? Hoe kunnen we daaraan tegemoet komen? Eventueel verdere acties opzetten