Nieuw decreet volwassenenonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
Advertisements

ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
Onderzoeksresultaten Project CVLZ Projectcoördinator:Projectmedewerkers: Hugo VanheeswijckKarolien Colson Tanya Daniels Omgaan met kwetsbaarheid.
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
Veranderingen in de zorg
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
CBE: Centra voor Basiseducatie
1 Thematische werkgroep financiering Eerste samenkomst 3 juni 2013.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Het volwassenenonderwijs in West-Vlaanderen een zee aan mogelijkheden
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Harmonisatieplannen kabinet
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Rookstopcursus voor jongeren
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Het provinciaal onderwijs verdient erkenning oktober 2010.
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Leerloopbaanbegeleiding in de volwasseneneducatie.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Het volwassenenonderwijs en EVC: van breakthrough naar mastery?
Vandaag kampioen in wiskunde, morgen ook in gelijke kansen Beleidsnota Onderwijs en Vorming Frank Vandenbroucke 23 december 2004.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
SADANOPDRACHT INBURGERING – JULIE VERCOOREN. INBURGERINGSCONCEPT Regeerakkoord 1999 Vlaamse overheid lanceert inburgeringsconcept ‘onthaalbeleid op vrijwillige.
Federaal memorandum 2010 van de OCMW’s Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Info Instellingen en leerlingen Wijzigingen Een blik op de toekomst –wijzigingen instellingendatabank –wijzigingen leerlingendatabank Regeerakkoord.
Informatie zorgkundige
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig Onderwijs Werkgroep 2 Scholen en scholengemeenschappen : schoolorganisatie en personeel Voorzitter.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Vrijetijdsparticapatie
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
Doorstroom naar (echt) werk
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Vrijetijd voor Iedereen
Transcript van de presentatie:

Nieuw decreet volwassenenonderwijs Centrum voor Basiseducatie

Situatie vandaag Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO) 8.600 personeelsleden 320.000 cursisten (05-06) Centra voor Basiseducatie (CBE) 29 centra 900 personeelsleden 32.000 cursisten (05-06) 1 Vlaams Ondersteuningcentrum voor de Basiseducatie (VOCB)

Aanbod Centra Volwassenenonderwijs

Aantal cursisten CVO

Aanbod Centra Basiseducatie

Aantal cursisten CBE

Belang volwassenenonderwijs Levenslang leren essentieel in dynamische samenleving en arbeidsmarkt 10,7% volwassen Vlamingen volgt opleiding (EU-doel is 12,5%) Opdracht volwassenenonderwijs: Opleidingen met een professioneel, maatschappelijk of educatief perspectief Eigenheid: algemeen vormende, brede opleidingen tweedekans voor volwassenen Opleidingen zijn duurzame leertrajecten met specifieke leerdoelen die uitmonden in een studiebewijs = kwalificerend

Doelstellingen nieuw decreet Cursist Meer keuze Meer maatwerk Hogere kwaliteit Betere informatie Maatschappelijk Hoger rendement van opleidingen Meer diploma’s en kwalificaties Verdere groei van participatie Extra kansen voor kwetsbare doelgroepen

Krachtlijnen nieuw decreet Structuur Regionale samenwerking Basiseducatie versterken Financiering & personeel Heldere en billijke financiering Inschrijvingsbeleid Aangepast personeelsstatuut Aanbod Maatwerk via zorgbeleid en soepele trajecten Invoering Hoger Beroepsonderwijs Kwaliteit Structurele kwaliteitszorg Klachtenbehandeling en informatie

Regionale samenwerking Netoverschrijdende samenwerking in 13 consortia Minder overlap en leemtes in opleidingsaanbod = méér reële keuze voor de cursist (bv. algemene vorming) Afstemming van de opleidingen binnen consortium en op andere verstrekkers (bv. VDAB, Syntra, …) = meer doorstroom en meer kansen voor de cursist Regionale afspraken over erkenning verworven competenties – combinaties werken/leren = soepele instap of overstap Structuur

Sterkere basiseducatie Basiseducatie is onderwijs Leren, ontwikkeling basiscompetenties staat centraal, is middel tot redzaamheid en integratie Gevolgen: structureel: bv. consortia onderwijskundig: bv. eindtermen Schaalvergroting van 29 naar 13 centra Een duidelijk personeelsstatuut met eigen onderhandelingsstructuur Een open financieringssysteem met groeikansen Structuur

Heldere en billijke financiering vroeger: complex o.b.v. historische forfaits nu: 3 parameters: cursisten, leerkrachten, groepsgrootte Billijk hogere werkingsmiddelen voor alle centra dezelfde regels Beheersbaar gecontroleerde groei Gericht steun aan nijverheidstechnische opleidingen stimulans cursisten lange trajecten Financiering en personeel

Aanpassing inschrijvingsgelden Meer middelen en zekerheid voor centra Duidelijkheid en zekerheid voor cursist

Aanpassing inschrijvingsgelden Evolutie inschrijvingsgeld algemeen: 1 euro per lesuur ipv 0,39 à 0,78 plafond van 250 euro per jaar vervalt bescherming: kwetsbare cursisten worden volledig of 3/4 vrijgesteld restkost werkzoekenden (1/4) gedekt door VDAB indien onderdeel van erkend traject naar werk werknemers kunnen helft betalen met opleidingscheques premie voor cursisten die lange opleidingen afmaken Financiering en personeel

Aanpassing inschrijvingsgelden Waarom inschrijvingsgelden verhogen? Meer werkingsmiddelen voor centra = hogere kwaliteit van opleidingen Ondoelmatig “shoppen” zonder volgehouden deelname ontmoedigen Cursisten responsabiliseren = grotere slaagkansen Inschrijvingsgelden liggen internationaal erg laag Zekerheid voor cursisten en centra over inschrijvingsgeld Minder kosten doorgerekend aan cursisten = meer duidelijkheid en meer billijkheid Financiering en personeel

Aanpassing inschrijvingsgelden Inzet extra middelen per lesuurcursist een gegarandeerde werkingskost van 0,75 euro voor elk centrum 0,30 euro extra voor nijverheidstechnische opleidingen premie voor cursisten die langdurige opleidingen afmaken investering in infrastructuur nijverheidstechnisch onderwijs mogelijk Financiering en personeel

Aangepast personeelsstatuut Personeelsregelgeving moderniseren Bekwaamheidsbewijzen, anciënniteit en opbouw rechten op niveau van een module/opleiding ipv vak Salarisschalen vereenvoudigen Functiedifferentiatie mogelijk Meer administratieve omkadering via puntenenveloppe Personeel basiseducatie krijgt eigen statuut en eigen onderhandelingsstructuur Financiering en personeel

Onderwijs op maat Flexibele leerwegen Duale trajecten modulair onderwijs gecombineerd onderwijs EVC en EVK soepele overgang basiseducatie – secundair volwassenenonderwijs – hoger beroepsonderwijs Duale trajecten werk/leren combinatie opleiding verschillende verstrekkers Individuele begeleiding hele leertraject Onderwijs aan gedetineerden Aanbod

Invoeren hoger beroepsonderwijs Wat: korte beroepsgerichte opleidingen tussen secundair onderwijs en professionele bachelor Doel: duidelijke waarde op de arbeidsmarkt mogelijkheid om later via brugprogramma professionele bachelor te verwerven gericht op volwassenen die werken en/of voor gezin zorgen Erkenning van het huidige Hoger Onderwijs voor Sociale Promotie als onderwijsniveau Aanbod

Meer kwaliteitszorg Elk centrum een kwaliteitszorgsysteem Elk centrum investeert 5% van zijn werkingsmiddelen in kwaliteitszorg Een steunpunt volwassenenonderwijs VOCB wordt OKC Kennis over methodieken/didactiek volwassenenonderwijs verzamelen en verspreiden Aanpak geletterdheidsproblematiek E-learning en blended learning stimuleren Nascholing voor leerkrachten Kwaliteit

Informatie 13 regionale ombudsdiensten Klachtenmanagement in tweede lijn in een neutrale, maar lokale context Drempel voor de cursist verlagen Informatieplicht t.a.v. overheid leidt tot betere regelgeving Meer duidelijke communicatie over de rechten en de plichten van elke cursist Kwaliteit

Timing & budget Timing Budget 1/9/7: CVO’s, OKC, consortia 1/9/8: basiseducatie invoering gefaseerd Budget Totaal: 1999 = 121 miljoen euro 2003 = 192 miljoen euro 2007= 291 miljoen euro 2009 = 308 miljoen euro Inschrijvingsgeld: 14 miljoen euro extra aan werkingsmiddelen voor de centra (= 120.000 euro per centrum gemiddeld

www.vandenbroucke.com