Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast WAI-PASs en GON
UITGANGSPUNT SWOT-structuur strenghts: sterktes weaknesses: zwaktes opportunities: mogelijkheden sterke punten uitbuiten threats: uitdagingen zwaktes ombuigen
STERKTES WAI-PASS is aanknopingspunt om in GON- begeleiding te werken rond: eigen autisme eigen mogelijkheden / beperkingen realistisch zelf- en toekomstbeeld aanvaarding eigen problematiek stimuleren van andere vaardigheden o.a. probleemoplossend vermogen
MOGELIJKHEID: WAI-PASS als startpunt voor sociaal- emotionele begeleiding van GON-leerlingen met ASS aantrekkelijk medium actief aan de slag met concrete vragen daarna verder uitdiepen je verkrijgt info die je leerling je niet rechtstreeks zou (kunnen) geven
STERKTES concrete manier van voorbereiden op stage of studiekeuze 3e graad MOGELIJKHEID: WAI-PASS laat leerling stilstaan bij praktische zaken die je daarna kan uitdiepen realistisch beeld van mogelijkheden die aansluiten bij interesses wat houdt bepaald beroep juist in?
ZWAKTES valkuil = foutief begrip of interpretatie van bepaalde vragen leerling is vaak snel weg met programma maar zelfinzicht blijft laag / zelfbeeld niet correct niet elke leerling staat even ver in juist begrijpen van ASS bij zichzelf
binnen GON individuele begeleiding op maat UITDAGING: binnen GON individuele begeleiding op maat GON-begeleider kent leerling goed zodat je concrete voorbeelden kan aanhalen keuze van luiken i.f.v. leeftijd, reden afname, niveau/draagkracht/verwerking leerling afname spreiden over langere periode
ZWAKTES gebruik WAI-PASS binnen GON moet passen binnen visie van school op implementatie WAI-PASS UITDAGING: als beide visies goed in elkaar passen is WAI- PASS meerwaarde voor integratie leerlingen ASS voor GON-leerlingen als WAI-PASS verder gedragen wordt gedurende schoolloopbaan
DAAROM: communicatie school – GON begeleider is zeer belangrijk implementatie WAI-PASS in school én GON moet gedragen worden door de school!