Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Preminiemen in competitie Kristof De Loose 26 november 2012.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
1 Opgesteld door: P.G. ten Haken & H. Stikker Datum: maart 2009 Visie: Con7Study (Concept Study) staat voor ontwikkeling op basis van persoonlijke kracht!
Gedragsproblemen
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
TOTALE COMMUNICATIE.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Les 1 M&O.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Start to run Start to swim Start to … MENTORING Een praktische werkwinkel rond mentorenwerking in SG Poperinge.
Evaluatie van een proces
Van, voor én door het onderwijs.
CAMPUS PIERENBERG. CV² PROJECT 3 CV² PROJECT Opleiding tot administratieve bedienden.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
Kennis - Intelligentie
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Breng jongeren in beweging! Hoe?
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Competentieprofielen
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Voortijdig schoolverlaten
IPC Nederland.
Psychosociale begeleiding bij kanker
Leerstijlen KOLB SJM.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsweken Toetsweek voor leerlingen met Pro en LWOO advies : maandag 12 t/m vrijdag 16 december 2016 Toetsweek overige adviezen M8 woensdag.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Doelen behalen met activiteiten
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Voorstelling van twee projecten:
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Profiel van een plusleerling
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Workshop – ambities delen
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast WAI-PASs en GON

UITGANGSPUNT SWOT-structuur strenghts: sterktes weaknesses: zwaktes opportunities: mogelijkheden  sterke punten uitbuiten threats: uitdagingen  zwaktes ombuigen

STERKTES WAI-PASS is aanknopingspunt om in GON- begeleiding te werken rond: eigen autisme eigen mogelijkheden / beperkingen realistisch zelf- en toekomstbeeld aanvaarding eigen problematiek stimuleren van andere vaardigheden o.a. probleemoplossend vermogen

MOGELIJKHEID: WAI-PASS als startpunt voor sociaal- emotionele begeleiding van GON-leerlingen met ASS aantrekkelijk medium actief aan de slag met concrete vragen daarna verder uitdiepen je verkrijgt info die je leerling je niet rechtstreeks zou (kunnen) geven

STERKTES concrete manier van voorbereiden op stage of studiekeuze 3e graad  MOGELIJKHEID: WAI-PASS laat leerling stilstaan bij praktische zaken die je daarna kan uitdiepen realistisch beeld van mogelijkheden die aansluiten bij interesses wat houdt bepaald beroep juist in?

ZWAKTES valkuil = foutief begrip of interpretatie van bepaalde vragen  leerling is vaak snel weg met programma maar zelfinzicht blijft laag / zelfbeeld niet correct  niet elke leerling staat even ver in juist begrijpen van ASS bij zichzelf

binnen GON individuele begeleiding op maat UITDAGING: binnen GON individuele begeleiding op maat GON-begeleider kent leerling goed zodat je concrete voorbeelden kan aanhalen keuze van luiken i.f.v. leeftijd, reden afname, niveau/draagkracht/verwerking leerling afname spreiden over langere periode

ZWAKTES gebruik WAI-PASS binnen GON moet passen binnen visie van school op implementatie WAI-PASS  UITDAGING: als beide visies goed in elkaar passen is WAI- PASS meerwaarde voor integratie leerlingen ASS voor GON-leerlingen als WAI-PASS verder gedragen wordt gedurende schoolloopbaan

DAAROM:  communicatie school – GON begeleider is zeer belangrijk  implementatie WAI-PASS in school én GON moet gedragen worden door de school!