17 september 2012 INFORMATIESESSIE VLAAMSE KWALIFICATIESTRUCTUUR Procedure tot erkende beroepskwalificatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
The CAF Procedure voor externe feedback
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
VTB Technasium Vakcollege
Goed onderwijs maken we samen!
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Afrika: Topo nakijken en leren.
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

17 september 2012 INFORMATIESESSIE VLAAMSE KWALIFICATIESTRUCTUUR Procedure tot erkende beroepskwalificatie

Programma 10u00-10u05 / 14u00-14u05 Verwelkoming (Ingrid Vanhoren, coördinator programma VKS & EVC - AKOV) 10u05-10u25 / 14u05-14u25 De Vlaamse kwalificatiestructuur in relatie tot onderwijs en vorming (Ann Verhaegen, administrateur-generaal - AKOV) 10u25-10u45 / 14u25-14u45 De Vlaamse kwalificatiestructuur in relatie tot werk (Isabel Van Wiele, teamcoördinator team competentiebeleid - departement Werk en Sociale Economie) 10u45-11u00 / 14u45-15u00 Ervaringen van indieners van beroepskwalificatiedossiers (Ingrid Snel, opleidingsadviseur, IPV) 11u00-11u45 / 15u00-15u45 Procedure tot erkende beroepskwalificatie (Sarah Bonte, projectleider beroepskwalificaties en Hannelore Baeyens, projectleider onderwijskwalificaties - AKOV) 11u45-12u00 / 15u45-16u00 Vragenronde 12u00 / 16u00 Receptie

DE VLAAMSE KWALIFICATIESTRUCTUUR … in relatie tot onderwijs en vorming Ann Verhaegen, administrateur-generaal - AKOV

Wat vooraf ging Decreet 2009  implementatie 2012 Legislatieve verankering Oprichten agentschap ‘AKOV’ Nood aan referentiekader Afspraken over kwaliteit Veel betrokken actoren …

Wat vooraf ging Europese ontwikkelingen EQF aanbeveling 23 april 2008 EQAVET aanbeveling 18 juni 2009 ECVET aanbeveling 18 juni 2009 Validation of non-formal and informal learning aanbeveling 5 september 2012

De start Pilootfase: 5 (+1) erkende beroepskwalificaties Doelstelling: 100 à 200 erkende beroepskwalificaties/jaar Nu: 50 dossiers in opmaak → Vraagt inspanning, energie en engagement van iedere betrokken actor AKOV ondersteunt (procesbegeleider)

De start Een beroepskwalificatie geeft aan welke competenties relevant zijn voor: het uitoefenen van een beroep het uitvoeren van een maatschappelijke functie het organiseren van een opleiding Wat is een beroepskwalificatie niet? Beroepscompetentieprofiel ‘oude stijl’ Competent-fiche Functieclassificatie Opleidingsstructuur …

Relevantie voor onderwijs en vorming ‘Beroepskwalificaties zijn het referentiekader voor beroepsopleidingen in onderwijs’ ↓ Bouwsteen voor onderwijskwalificaties Onderwijsaanbod Betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt Rationeel onderwijs- en opleidingenaanbod Transparantie onderwijs- en opleidingenaanbod Uitwisselbaarheid Internationale mobiliteit voor lerenden en werkenden

De toekomst Onderwijskwalificaties Niveau 1-5: Niveau 6-8: overheid en onderwijsinstellingen Bestaan uit eindtermen, specifieke eindtermen en/of erkende beroepskwalificatie(s) Niveau 6-8: instellingen hoger onderwijs domeinspecifieke leerresultaten Resultaat: aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt en transparant en rationeel onderwijsaanbod

De toekomst EVC = Erkennen van Verworven Competenties VKS = referentiekader voor EVC-trajecten EVC-trajecten leiden tot: Bewijzen van verworven competenties Kwalificatiebewijzen van erkende kwalificaties In functie van: Verkorte kwalificerende trajecten Betere toegang tot de arbeidsmarkt Resultaat = transparantie, civiel effect en uitwisselbaarheid van (kwalificatie)bewijzen

De toekomst Kwaliteitszorg Kwaliteitsgarantie als basisvoorwaarde voor het uitreiken van erkende beroepskwalificaties Toegepast op: Opleidingen EVC-trajecten Resultaat= kwaliteitsgarantie, civiel effect en uitwisselbaarheid van erkende beroepskwalificaties

DE VLAAMSE KWALIFICATIESTRUCTUUR … in relatie tot werk Isabel Van Wiele, teamcoördinator team competentiebeleid - departement Werk en Sociale Economie

datum Titel presentatie

datum Titel presentatie

datum Titel presentatie

datum Titel presentatie

datum Titel presentatie

datum Titel presentatie

datum Titel presentatie

datum Titel presentatie

datum Titel presentatie

datum Titel presentatie

datum Titel presentatie

datum Titel presentatie

datum Titel presentatie

ERVARINGEN VAN INDIENERS VAN BEROEPSKWALIFICATIEDOSSIERS Ingrid Snel, opleidingsadviseur, IPV

PROCEDURE TOT ERKENDE BEROEPSKWALIFICATIE Sarah Bonte, projectleider beroepskwalificaties en Hannelore Baeyens, projectleider onderwijskwalificaties - AKOV

? ? ? ? Hoe wordt een beroepskwalificatie ontwikkeld? Hoe werkt de inschalingsmethode? ? Wat houdt procesbegeleiding door AKOV in? Welke kwalificaties worden ontwikkeld? Waar kan ik de handleiding vinden? Wie bepaalt de inhoud van een beroepskwalificatie? Hoe ziet een beroepskwalificatie eruit? Hoe ziet de procedure tot erkende beroepskwalificatie eruit? Wat is valideren? Hoe lang duurt de procedure tot een erkende beroepskwalificatie? Wat bepaalt het niveau van een beroepskwalificatie? datum Titel presentatie

Inhoud 1. Wat is de Vlaamse kwalificatiestructuur? 2. Hoe ziet de procedure tot erkende beroepskwalificatie eruit? 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? 4. Hoe ziet het proces tot een beroepskwalificatiedossier eruit?

1. Wat is de Vlaamse kwalificatiestructuur? “Een systematische ordening van erkende kwalificaties op basis van een algemeen geldend kwalificatieraamwerk” Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

1. Wat is de Vlaamse kwalificatiestructuur? Kwalificatie: ‘Een kwalificatie is een afgerond en ingeschaald geheel van competenties’ Beroepskwalificatie: ‘Een afgerond en ingeschaald geheel van competenties waarmee een beroep kan worden uitgeoefend’ Beroep: een samenhangend geheel van taken met bijhorende competenties waarover een maatschappelijke consensus bestaat Er kan niet echt gesproken worden van een kwalificatieraamwerk als er geen kwalificaties in opgenomen zijn. Een kwalificatie is een afgerond en ingeschaald geheel van competenties. Ik wil hierbij even inzoomen op 1. afgerond geheel en 2. ingeschaald geheel. 1 - Als we de definitie van kwalificatie meer specifiek maken en kijken naar de definitie van een beroepskwalificatie (een afgerond geheel van competenties waarmee een beroep kan worden uitgeoefend) zien we dat we zullen moeten bewaken dat er een zinvol geheel aan competenties beschreven wordt, een geheel waarmee een beroep kan worden uitgeoefend. De link met de vraag op de arbeidsmarkt naar het beroep dat jullie gaan beschrijven, komt hier dus in beeld. Er moet op de arbeidsmarkt vraag zijn naar het geheel aan competenties dat jullie gaan beschrijven. 2 - De beschreven competenties moeten ook inschaalbaar zijn. Inschaalbaar betekent dat er een niveau aan toegekend kan worden. Wij zullen jullie hierbij ondersteunen en de nodige kapstokken aanreiken om de competenties op een inschaalbaar manier te beschrijven. Een beroepskwalificatie is dus een afgerond en ingeschaald geheel van competenties waarmee een beroep kan worden uitgeoefend. Een beroep wordt hierbij net eng gedefinieerd. Een beroep is een samenhangend geheel van taken met bijhorende competenties waarover een maatschappelijke consensus bestaat. Het gaat dus niet enkel over beroepen die louter economische doeleinden hebben. Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

2. Hoe ziet de procedure tot erkende beroepskwalificatie eruit? 1 Opstellen van het beroepskwalificatiedossier 2 Valideren 3 Inschalen 4 Erkennen als beroepskwalificatie 5 Registreren/Communiceren Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

2. Hoe ziet de procedure tot erkende beroepskwalificatie eruit? Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Een beroepskwalificatiedossier (BKD) bestaat uit vijf rubrieken (1) Globale informatie: titel, definitie, sectoren, betrokken actoren en referentiekader (2) Competenties op basis van referentiekader(s) en descriptorelementen (3) Arbeidsmarktrelevantie/maatschappelijke relevantie op basis van feitelijke gegevens (4) Samenhang met andere (potentiële) voorstellen tot beroepskwalificatiedossiers (5) Updates met indicaties van duurzaamheid van het voorstel van beroepskwalificatie Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 1 - Globale informatie Titel Consensus over benaming in de sector Beknopt, omvattend en onderscheidend Definitie Kort en krachtig Bestaansreden, bijdrage, doel van het beroep Geen beschrijving/opsomming van activiteiten! Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 1 - Globale informatie Sectoren Alle relevante sectoren oplijsten Betrokken actoren Onderscheid hoofdindieners en mede-indieners Naam en gegevens contactpersoon Referentiekader Gehanteerde referentiekaders Opsomming (draagvlak!) ‘Basisreferentiekader’ aangeven Relatie BKD - gehanteerde referentiekaders Hoe werden referentiekaders aangewend? Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 2 - Competenties Deel 1: Opsomming van competenties Onderscheid basis- en specifieke activiteiten Basisactiviteiten: identiek voor verwante beroepskwalificatiedossiers Specifieke activiteiten: ‘uniek’ voor beschreven beroepskwalificatiedossier Onderliggende (‘kunnen’) competenties Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 2 - Competenties Deel 2: Beschrijving competenties a.d.h.v descriptorelementen Kennis Vaardigheden Cognitieve vaardigheden Probleemoplossende vaardigheden Motorische vaardigheden Context Omgevingscontext Handelingscontext Autonomie Verantwoordelijkheid  A.d.h.v. referentiekaders (opsomming competenties) en vragenlijst Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 2 - Competenties Kennis ‘Het totaal aan feitenkennis, gegevens, methoden en/of grondslagen verkregen door opleiding en/of praktijkervaring dat beheerst moet worden om het beroep te kunnen uitoefenen.’ Basiskennis - Kennis Moderne vreemde talen: ondersteuning vanuit ERK Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 2 - Competenties Cognitieve vaardigheden “Cognitieve vaardigheden verwijzen naar bedrevenheden in een bepaalde manier van denken gericht op het opnemen, verwerken, beoordelen, toepassen, (re)produceren, … van informatie.” Beschrijf het ‘soort’ denkproces Leesbare en hanteerbare opsomming Noteer zeker de moeilijkste cognitieve vaardigheden Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 2 - Competenties Probleemoplossende vaardigheden “De vaardigheid om zelfstandig bepaalde problemen en/of uitdagingen verbonden aan het beroep op te lossen en de mate van diepgang bij het zoeken naar oplossingen voor deze vraagstukken en problemen.” Gelinkt met autonomie Wat zelfstandig aanpakken? Waarvoor een beroep doen op anderen? Soort probleem en oplossing: bestaand of nieuw? Noteer zeker de moeilijkste probleemoplossende vaardigheden Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 2 - Competenties Motorische vaardigheden “De mate waarin bepaalde vaardigheden (motorische, zintuigelijke, technische,…) aangewend worden bij de uitoefening van het beroep; de mate van de in het beroep vereiste bekwaamheid in het beheersen van bewegingen, alsmede het aanpassen van bewegingen aan eigenaardigheden van materialen respectievelijk machines.” Vereiste nauwkeurigheid van de bewegingen Gecompliceerdheid van de bewegingen Vereiste snelheid van de bewegingen Vereiste krachtuitoefening Leesbare en hanteerbare opsomming Noteer zeker de moeilijkste motorische vaardigheden Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 2 - Competenties Handelingscontext “De voorzichtigheid of speciale aandacht die vereist is om om te gaan met dergelijke objecten (actief/niet actief-kwetsbaar/kostbaar); de mate waarin het te verrichten werk een meer dan normale aandacht, nauwgezetheid en concentratievermogen van de beroepsuitoefenaar vereist.” Mate van voorzichtigheid/speciale aandacht Gemiddelde duur per dag Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 2 - Competenties Omgevingscontext “Omstandigheden waarin kennis en vaardigheden worden gebruikt (wisselende omgeving, tijdsdruk en deadlines, weinig structuur in de opdrachten, vertrouwde of nieuwe context, 1 of meerdere contexten).” Impact van de context(en) op complexiteit van het beroep Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 2 - Competenties Autonomie “De mogelijkheid om zelfstandig bepaalde beslissingen te nemen; beslissingsbevoegdheid. Het toont de mate van onafhankelijkheid.” Wat kan men zelf beslissen, wat moet men aan leidinggevende melden/overlaten? Grenzen van de beroepsbeoefenaar: instructies, procedures, … Ordening: Is zelfstandig in … Is gebonden aan … Doet beroep op … Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 2 - Competenties Verantwoordelijkheid “Plicht om te zorgen dat iets goed functioneert en de bereidheid om daar rekenschap van te geven; het resultaat of de output van activiteiten; het bereik van de verantwoordelijkheden van het beroep in het kader van het realiseren van de doelstellingen van het bedrijf, de afdeling of de organisatie.” Omvorming van de basis- en specifieke activiteiten naar een outputgerichte vorm. Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 2 - Competenties Vereiste attesten Wettelijke beroepsvereisten, verdrag, bindend besluit, … Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 3 - Arbeidsmarkt/Maatschappelijke relevantie Is er vraag naar dit beroep (geheel van competenties)? Feitelijke gegevens (bronnen en argumentatie) Arbeidsmarktrelevantie Tewerkstelling Vacatures Maatschappelijke relevantie Belang vanuit cultuur-historisch perspectief Belang vanuit sociaal-cultureel perspectief Belang vanuit artistiek perspectief Belang vanuit het perspectief van (sport- en) cultuur(educatie) in de vrije tijd en het gezin Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 4 - Samenhang Samenhang met andere beroepskwalificatiedossiers en andere erkende beroepskwalificaties Tabel/Schema Verticale mobiliteit waarbij een medewerker gedurende zijn/haar loopbaan kan doorgroeien naar een beroep op bovenliggend niveau Horizontale mobiliteit waarbij er sprake is van taakverbreding of taakversmalling door specialisatie of verdieping binnen een bepaald aandachtsgebied op hetzelfde niveau Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012 3. Hoe ziet een beroepskwalificatie(dossier) eruit? Rubriek 5 - Updates Houdbaarheid van het beroepskwalificatiedossier heeft grenzen. Geef met een pijl uw inschatting van de houdbaarheid van het dossier aan. Drie keuzemogelijkheden: van ‘relatief duurzaam’ tot ‘beperkt duurzaam’. Bijkomende/verduidelijkende informatie mogelijk. Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

4. Hoe ziet het proces tot beroepskwalificatiedossier eruit? Prioriteitenlijst? 1. Opstarten - Informatiesessie 2. Ontwikkelen (AKOV = procesbegeleider) - Introductie/Afspraken - Opvolgvergaderingen 3. Indienen Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012

Meer informatie? / Vragen? http://www.ond.vlaanderen.be/kwalificatiestructuur/ nieuwsbrief vks@vlaanderen.be Informatiesessie Vlaamse kwalificatiestructuur - 17 september 2012