Impact- en functionele analyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Advertisements

Het leerkrediet.
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Eindwerk zesde jaar.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
De do's en don'ts bij het gebruik van de DHO-webservices Welke webservices zijn er, hoe worden ze gebruikt, welke aandachtspunten zijn er bij het gebruik?
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Interne ECOOM - UHasselt
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
BRON-HO Niet bekostigd onderwijs Maandag 23 september
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leerkrediet
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Databank Hoger Onderwijs: Technische architectuur 23 november 2007.
1 Wijzigingen aan de Databank Hoger Onderwijs – zomerrelease 2010 Hoger Beroepsonderwijs Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het.
Infosessie DHO 07/04/ u Verwelkoming 13.40u Doelstellingen en realisaties van de Databank Hoger Onderwijs (DHO) 14.00u De do’s en don’ts bij het.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Financiering Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming Hoger Onderwijsbeleid
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Leer- en Ervaringsbewijzen Databank (LED)
Datawarehouse Nele Coghe
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Automatiseren heroriëntaties in de Databank Hoger Onderwijs Invoering van automatische heroriëntatie in DHO Aanpassingen voor registratie van.
1 Thematische werkgroep financiering Eerste samenkomst 3 juni 2013.
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Leer- en ErvaringsbewijzenDatabank (LED)
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Mogelijkheid om inschrijving te wijzigen versoepeld Webservice Wijzig Inschrijving voor Opleiding laat wijzigingen toe zelfs al is inschrijving: Uitgeschreven.
Presentatie VSC,De toekomst van de technische arbeidsmarkt IV, Dossier Duyvis, 19 maart 2013 p. 01/12 Dossier Duyvis Best practice.
Ontwikkelingen in het hoger onderwijs
Studenten in de stad Hasselt Presentatie congres ‘Jong in de stad’
VAVO-bekostiging Deze presentatie gaat over de regels bij de rijks bekostiging per Het betreft de nieuwe VAVO bekostiging die door OCW wordt bekostigd.
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Financiering Hoger Onderwijs
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Studienamiddag “Learning Outcomes” De gezamenlijke domeinspecifieke leerresultaten: planning 2011 VLIR - VLHORA STUURGROEP Ludo Melis.
Programmahervorming semester 3 van burg ir.. waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master.
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Info Instellingen en leerlingen Wijzigingen Een blik op de toekomst –wijzigingen instellingendatabank –wijzigingen leerlingendatabank Regeerakkoord.
Projectgroep: Opvolging onderwijs in de bi- en multilaterale ontwikkelingssamenwerking.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Het jaar van de waarheid!
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Individueel Studieprogramma
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
1 cijfer uit 8 miljoen records Resultaten uit het 1-cijfer-traject Arjan Biemans (HBO-raad) Dair-seminar 6 november 2003.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Indexering herberekening 2016 inkomenstarief. Aanleiding Context en cijfers Stand van zaken ICT Stand van zaken communicatie Stand van zaken Kind en Gezin-Lijn.
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
De stap naar hoger onderwijs of andere opleidingen
Leerkrediet
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Transcript van de presentatie:

Impact- en functionele analyse Integratie en DHO Impact- en functionele analyse 4/04/2017

Doelstelling Vanaf academiejaar 2013-2014 maken de academische hogeschoolopleidingen integraal deel uit van de universiteiten. Deze belangrijke structuurwijziging in het hoger onderwijs impacteert: De dienstverlening en de ondersteunende toepassingen van de afdeling Hoger Onderwijs; De partners en afdelingen waarmee de afdeling samenwerkt; De organisatie van de betrokken hogescholen en universiteiten. Het proces dat leidt tot de financieringsberekening voor de betrokken instellingen zal in het kader van deze integratie aangepast worden. De integratie impacteert: De instellingen; De instellings-, vestigings- en opleidingsgegevens in de Databank Hoger Onderwijs; De financieringsberekening aan de hand van de rekenmotor en Excel-rekenblad met de enveloppe; De personeelsgegevens. Punt 2 is verder uitgewerkt in deze presentatie.

Algemene impactanalyse De integratie heeft groot impact op: Instellingendatabank DHO: aanpassingen voor universiteiten Bijkomende vestigingen Nieuwe administratieve groepen Nieuwe ingerichte administratieve groepen Nieuwe codes afstudeerrichtingen Aanpassingen attributen: Gerichtheid Aanvullende onderzoeksmiddelen Aanpassingen gezamenlijke opleidingen ETL DHO-rekenmotor: conversie basisgegevens in ETL-proces zelf Voor alle academiejaren nodig voor financieringsberekening (vanaf 2007-2008 tot en met 2012-2013) is een conversie nodig. Daarbij gaan we de gegevens (studiepunten, diploma’s…) van hogescholen in de financieringsberekening toewijzen aan universiteiten Logica voor doorstroombonus Rekenmotor procesmodel Aanpassingen aan model (gerichtheden, sokkels, VOW…) Nieuwe componenten: Brussel, aanvullende onderzoeksmiddelen, PWO… Excel enveloppe 4/04/2017

Algemene impactanalyse De integratie heeft weinig of geen impact op Databank Hoger Onderwijs Logica voor doorstroombonus in Verificatie diplomabonus Relatie tussen overdragende en overgedragen ingerichte administratieve groepen over hoofdstructuren voor diploma/doorstroombonus Webservices DHO Geen impact op webservicedefinities Instellingen geven deels andere info mee (nieuwe vestiging, nieuwe administratieve groep) Omschrijving ‘Diplomabonus’ passen we niet aan naar ‘Doorstroombonus’ Leerkrediet: overgangsmaatregel OD XIX automatische opbouw (zie lager) Interfaces studietoelagen, kinderbijslag, LED Geen impact Studentenportaal 4/04/2017

Impact op Datawarehouse Hoger Onderwijs Kan overweg met nieuwe administratieve groepen Alle wijzigingen kunnen technisch opgevangen worden Impact op validatierapporten: de dimensie ‘vestiging’ opnemen in de rapporten 4/04/2017

Nodige aanpassingen aan brongegevens in DHO - Schematisch Geel: manuele processen bij O&V; Wit: geautomatiseerde processen bij O&V 4/04/2017

Detail - Aanpassingen aan instellingendatabank Vestigingen Bijkomende vestigingen voor UGent en KULeuven. Nieuw volgnummer vestiging mee te geven in de inschrijving. Voor bestaande vestigingen: opleidingen toevoegen aan bestaande vestiging universiteit 4/04/2017

Detail - Aanpassingen aan instellingendatabank Administratieve groepen Nieuwe codes voor overgedragen opleidingen Startdatum: 01/09/2013 Alle attributen overnemen: naam, studieomvang, opleidingscode (heroriëntatie, bonus), type/soort Nieuw attribuut: aanvullende onderzoeksmiddelen i.f.v. financiering Te transformeren attributen (zie lager): Gerichtheid Studiegebied Uitzonderingen: codes administratieve groep aan hogescholen behouden of daar aanmaken Kunst: bestaande codes Hogere Zeevaartschool: bestaande codes Audiovisuele technieken Erasmushogeschool (PBA) – ander studiegebied: nieuwe codes 4/04/2017

Detail - Aanpassingen aan instellingendatabank Attributen administratieve groep Studiegebieden Overdracht van studiegebieden hogescholen naar universiteiten (bestaan al voor doctoraten) Nieuw studiegebied: conservatie en restauratie Gerichtheid en aanvullende onderzoeksmiddelen Gerichtheid: 01 professioneel, 02 academiserend, 03 academisch, 04 SLO, 05 HBO, 06 HKO AOM-indicator: 1 is van toepassing, 0 is niet van toepassing Academiserende (IWT…) Oude AG Nieuwe AG Gerichtheid 02 03 AOM-indicator 1 Academiserende kunst 06 Professionele kunst 01 4/04/2017

Detail - Aanpassingen aan instellingendatabank Ingerichte administratieve groepen Nieuwe AG’s inrichten in bestaande of nieuwe vestigingen onder hoofdstructuur 511 Startdatum: 01/09/2013 Alle attributen overnemen: Taalregime Werktraject Hoger Onderwijsregisterperiode (van belang voor bepalen leerkrediet) Accreditatiestatus (informatief, later updaten) Overdracht creëren tussen overdragende en overgedragen ingerichte administratieve groep Met het oog op correcte verificatie diploma/doorstroombonus Overdragende en overgedragen krijgen zelfde opleidingscode Studiepunten behaald aan hogeschool worden o.b.v. opleidingscode meegeteld bij diploma behaald aan universiteit Kan van twee IAG’s aan twee hogescholen naar één IAG aan een universiteit Oude IAG’s afsluiten met einddatum 30/09/2013 Na afloop academiejaar 2013-2013 Mag normale registraties voor 2012-2013 niet hinderen 4/04/2017

Detail - Aanpassingen aan instellingendatabank Gezamenlijke opleidingen Gezamenlijke die wegvallen door integratie Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie. Voor de aanvullende onderzoeksmiddelen wordt wel nog de verdeelsleutel toegepast. Professionele masters (verpleegkunde en vroedkunde, sociaal werk, toerisme en ergotherapeutische wetenschappen) Handelswetenschappen HUB-EHSAL – HUB-KUB Handelsingenieur HUB-EHSAL – HUB-KUB Overdracht deelnemers naar 2 universiteiten: IWT KHLimburg naar KULeuven/IWT XIOS naar UHasselt Aanpassingen coderen binnen bestaand model met historiek 4/04/2017

Aanpassingen aan DHO Uitbreiden batch verifieer diploma/doorstroombonus Sinds 2011-2012 verifieert DHO de diplomabonussen De instellingen volgen de verschillen op via rapporten in het Datawarehouse Voor academische bachelors die geen aansluitende master in de instelling hebben, mag voortaan ook bonus geclaimd worden Limitatieve lijst van instellingen (UA, HUB-KUB, Uhasselt) en opleidingscodes waarvoor claim mag gebeuren Ook helft studiepunten moet behaald zijn in instelling Claims voor academische bachelors die niet aan voorwaarden voldoen: worden gerapporteerd via DWH 4/04/2017

Aanpassingen aan DHO - leerkrediet De aanvulling tot 60 voor de overgangsmaatregelen uit OD XIX gebeurt in DHO nu op basis van de administratieve groep. Deze wijzigen door integratie. De studenten in deze situatie gaan dus niet meer de aanvulling krijgen. Het betreft studenten ingeschreven in 2007-2008 die vanaf 2013-2014 voortdoen aan dezelfde master, en het diploma behalen. Aanpak: In het kader van integratie doen we hiervoor niets. Wachten op vervolgacties rapport evaluatie implementatielasten flexibiliseringsdecreet. In 2013-2014 monitort O&V wie in het geval was en vullen dit manueel aan. 4/04/2017

Feedback associaties – Beslissingen gemandateerde stuurgroep DHO Impact van nieuwe administratieve groepen is beperkt. De vijf associaties en betrokken universiteiten kunnen zich hierin vinden. Beslissing: nieuwe administratieve groepen voor integrerende opleidingen Nodige codetabellen (administratieve groepen, afstudeerrichtingen…) dienen tijdig bijgewerkt en beschikbaar te zijn. Vroegst gevraagde datum: december 2012. Geplande IPS O&V: januari. Beslissing: we streven naar begin december 2012 De codes en administratieve groepen aan de hogescholen mogen niet te vroeg worden afgesloten, zodat alle registraties, beroepen en foutoplossing voor 2012-2013 nog normaal kunnen verlopen. Beslissing: vooraf testen, en opvolgen via monitoring. Afsluiten na afloop 2012-2013 De validatierapporten vermelden best de vestiging. Beslissing: rapporten aanpassen vanaf 2013-2014 4/04/2017

Feedback associaties – vragen en opmerkingen Wat wordt precies bedoeld met de doorstroombonus voor academische bachelors? Geldt alleen voor bachelors waarvoor de instelling geen onderwijsbevoegdheid heeft voor de masters (alleen opleidingen aan UHasselt, HUB-KUB en UA) Communicatie met kinderbijslag en studietoelagen? Geen functioneel impact. Opvolgen en monitoren. Zijn de nieuwe codes al nodig voor academiejaar 2012-2013 (AUHL)? Is niet haalbaar. Ten vroegste december 2012 Ingedaalde masters en diplomabonus (UAB)? Momenteel geen functionaliteit voor Vestigingen versus campussen (AUGent)? De integrerende opleidingen opleidingen worden toegevoegd aan de vestigingen conform het decreet. Zie hoger 4/04/2017

Vervolgstappen voor DHO Juli - oktober 2012 - Voorbereiden van lijsten van over te dragen opleidingen en afstudeerrichtingen Na verwerking gegevens voor academiejaar 2012-2013 Op basis van BVR opleidingen en afstudeerrichtingen Nazicht en validatie door instellingen en beleidsvoorbereiding November - december 2012 Manueel: Nieuwe vestigingen Nieuw studiegebied en gerichtheid Automatische scripts: Nieuwe AG’s creëren Nieuwe IAG’s inrichten in bestaande of nieuwe vestiging Overdracht creëren tussen oude en nieuwe IAG Gerichtheden wijzigen Nieuwe codes afstudeerrichtingen creëren Oude IAG’s en AG’s afsluiten: wachten December 2012: communicatie 4/04/2017

Welke opleidingen hogescholen? Academisch gerichte bachelor Master Master na professionele bachelor (toerisme, verpleegkunde en vroedkunde, sociaal werk, ergotherapeutische wetenschappen) Master na master Specifieke lerarenopleiding na master (handelswetenschappen) Schakelprogramma Voorbereidingsprogramma, voor zover de hogeschool integrerende opleidingen in het betrokken studiegebied aanbiedt 4/04/2017

Integratie en fusies Een aantal hogescholen voeren fusiebesprekingen, waarvan er ook zullen ingaan vanaf academiejaar 2013-2014 Om het aantal datamanipulaties te beperken zal O&V voor de betrokken instellingen eerst de integratie regelen De eventuele fusies worden aansluitend geregeld, en betreffen dan alleen de professionele en kunstopleidingen O&V zal verder praktische afspraken maken met de betrokken instellingen 4/04/2017