Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) 25.09.2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spijbelcijfers schooljaar
Advertisements

Inschrijvingsrecht Gebruik van het inschrijvingsregister 31/01/ Gebruik inschrijvingsregister.
informatiemodel BBO trajecten, schoolwisselingen, leeftijden,
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Mechelen, Workshop 18 november LETS: wat, hoe, waarom LETS en verenigingen LETS en heemkunde…
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Opleiding voor schoolsecretariaten
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Workshop programmaties. Procedure programmaties Omzendbrief SO 61: Programmatie, omvorming, overheveling en afbouw in het voltijds secundair onderwijs.
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
PENTA Registratie en evaluatie van de omstandigheden en modaliteiten van trauma en trauma zorg voor kinderen en jongeren in Vlaanderen To our opinion,
REFERENTIEKAARTEN BELGIË EN EUROPA
FLANDERN in al zijn aspecten van west naar oost Freddy STORM - 04/2009 DEEL 2.
6 Criteria Armen verenigingen zich Armen nemen het woord Maatschappelijke emancipatie Maatschappelijke structuren veranderen Dialoog met de samenleving.
Instroom en doorstroom AN-ers in het Gentse secundair onderwijs Omgevingsanalyse door Greet Habraken Netwerker Onderwijs Kom-Pas.
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
Doorstroomgegevens Gentse OKAN-scholen schooljaar , doorstroom
Doorstroomgegevens leerlingen van de OKAN scholen Gent, Aalter, Eeklo. Schooljaar , doorstroom
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi December 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Vluchtelingen en onderwijs Een blik op de vluchtelingentoestroom in het GO!
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
FOCUS OP LOP-WERKING Regio Mechelen SO Lamot - 15 mei 2009.
Hoe ondersteunde AgODi het werkveld bij de verhoogde instroom van vluchtelingen? Hasselt 29 april 2016 Sara De Meerleer.
Het Beroepenhuis. Bereik sinds start werking Bereik Schooljaar 14-15: lln. tijdens schooluren Totaal bereik: personen waarvan in.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Aan de slag met spijbelrapporten
Sint-Niklaas en Beveren
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Workshop basisonderwijs
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Omgevingsanalyse LOP Lokeren Basis – en Secundair
OMGEVINGSANALYSE 2015 LOP Ronse Basis + Secundair Onderwijs
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
LOP Secundair onderwijs
Sociaal steunfonds FLOB Gent.
LOP Secundair onderwijs
Verhoogde instroom van vluchtelingen november 2016
LOP secundair onderwijs
LOP Secundair onderwijs
gewoon kleuteronderwijs Oostende
Cijfergegevens leerrecht
OMGEVINGSANALYSE 2015 LOP Oudenaarde Basis + Secundair Onderwijs
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
LOP-werking in vogelvlucht.
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Doorstroming OKAN-leerlingen in de brede regio
Transcript van de presentatie:

Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)

Overzicht Gewoon basisonderwijs Evolutie aantal anderstalige nieuwkomers (ATN) in centrumsteden Evolutie verhouding ATN – totaal aantal lln in centrumsteden Evolutie aantal scholen met onthaalonderwijs in centrumsteden Gewoon secundair onderwijs Evolutie aantal ATN in centrumsteden en Vlaanderen Evolutie verhouding ATN – totaal aantal lln in centrumsteden en Vlaanderen Evolutie aantal OKAN-scholen in centrumsteden en Vlaanderen Evolutie aantal weigeringen ATN

Basisonderwijs (periode / )

BaO – evolutie ATN Aantal lln (+5j)Aantal ATN% Verhouding , , , , ,60

BaO – evolutie verhouding ATN/aantal lln stabielBrugge, Genk gestegenAalst, Antwerpen, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, St-Niklaas, Turnhout

BaO – Evolutie aantal scholen met onthaalonderwijs gedaaldGenk gestegenAalst, Brugge, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, Sint-Niklaas, Turnhout, Antwerpen

Secundair onderwijs (periode / )

SO – evolutie ATN (1) Evolutie ATN in voltijds SO Grootste stijging: schooljaar In Hasselt blijft aandeel gelijk, in andere centrumsteden stijging (in Kortrijk en Oostende x3, in Roeselare x4) Grootste aandeel: Turnhout en Antwerpen ATN ‘06-’07% tov totaal lln ATN ‘11-’12% tov totaal lln Centrumsteden1.1820,7%2.2361,4% Vlaanderen1.5350,4%3.1530,7%

SO – evolutie ATN (2) Evolutie ATN deeltijds SO Grootste stijging: schooljaar In Antwerpen: geen ATN in en Grootste aandeel: Turnhout, Gent en Sint-Niklaas ATN ‘06-’07% tov totaal lln ATN ‘11-’12% tov totaal lln Centrumsteden150,3%460,8% Vlaanderen210,3%791,0%

SO – evolutie scholen en centra (1) OKAN-scholen voltijds secundair onderwijs Grootste stijging: schooljaar Grootst aantal scholen: Antwerpen en Gent Stabiel: in 8 centrumsteden Stijging: in 6 centrumsteden (+1) Scholen OKAN ‘06-’07 % tov totaal scholen Scholen OKAN ‘11-’12 % tov totaal scholen Centrumsteden278,4%309% Vlaanderen384,1%464,8%

SO – evolutie scholen en centra (2) Centra voor deeltijds onderwijs met ATN In Antwerpen vanaf : geen CDO met ATN. In : ATN in Gent, Kortrijk en Sint-Niklaas In : ook ATN in Brugge, Genk, Mechelen en Turnhout CDO ATN ‘06-’07 % tov totaal CDO CDO ATN ‘11- ’12 % tov totaal CDO Centrumsteden13,8%726,9% Vlaanderen24,2%1225,5%

SO – evolutie aantal weigeringen Weigeringen* Weigeringen gekend bij AgODi (weigeringsgrond: capaciteit of onbekend) SchooljaarAantalCentrumstad Sint-Niklaas Antwerpen Aalst, Antwerpen, Gent en Sint- Niklaas Gent en Sint-Niklaas Gent, Sint-Niklaas, Turnhout en Arendonk

SO – uitstroom Onderwijsvorm‘07-’08’11-’12 Voltijds SO67,0%62,4% - Terug in OKAN16,9%12,9% - 1 ste lj 2 de graad BSO11,7%14,9% DBSO6,3%9,7% BuSO2,5%4,1% Niet teruggevonden24,2%23,8% Deeltijds SO47,6%60% Niet teruggevonden52,4%38,0%

Enkele vragen om mee te nemen… (1) Welke rol neemt het lokale bestuur op in de organisatie van O(K)AN (incl. toeleiding en ondersteuning)? Is er afstemming met het LOP? Zo ja, op welke wijze? Welke contacten zijn er met de ‘periferie’?

Enkele vragen om mee te nemen… (2) Hoe ziet het onderwijsparcours van ex-O(K)AN- leerlingen er uit? Wordt een actief spreidingsbeleid gevoerd of stromen de leerlingen vnl door binnen dezelfde school? Hoe verloopt de afstemming met/aansluiting op het federaal asielbeleid? Zijn er bijzondere aandachtspunten mbt de niet- begeleide minderjarige vreemdelingen?