Dyslexie op ‘alle leeftijden’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Lieve De Wachter Jordi Heeren
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Technisch lezen en spellen
Leren spellen, feedback en de computer
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Autisme in de volwassenheid
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Noord- en Midden Drenthe Hans Plomp.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Het gebruik van de computer
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
SALSA Studie naar Achtergronden van Lees- en Schrijfontwikkeling van Adolescenten Determinanten van tekstbegrip en schrijfvaardigheid van eentalige en.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Leren op afstand Het kleine vak Fries binnen de stichting cvo Zuid-west Fryslân Reitze Jonkman en Francine Behnen.
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Welkom !.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Arnhem/Nijmegen Erik Fleur.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV De Achterhoek Erik Fleur.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Stedendriehoek Frans Verboon.
1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV RMC-Regio 029 Rijnmond voortgezet onderwijs Schiedam, 31 maart.
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Leerlijnen in relatie met de methode
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Bouw!.
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Dyslexie op het Sondervick
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
. Wat Studiekeuzetraject op het Nieuwe Eemland Wie Professionele studiekeuzecoaches van September Advies.
Tto: de laatste ontwikkelingen
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Ontwikkeling van het basisschoolkind
Lezen: doe het goed voor
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Een vroeg begin is het halve werk Universiteit Leiden Suzanne E. Mol & Adriana G. Bus Waarom zou je (nu) lezen? Stichting Lezen,
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 week
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Transcript van de presentatie:

Dyslexie op ‘alle leeftijden’ Judith Bekebrede Promotor: Aryan van der Leij Universiteit van Amsterdam

In vogelvlucht aio traject 2005-2008 Theorie 3 studies Resultaten Ontwikkeling IDAA Vogelvlucht 4 jaar aio traject Fundamenteel onderzoek met experimenten leidt tot product IDAA 24-04-2008 Alumnidag

Dyslexie "Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau." (stichting Dyslexie Nederland, 2003) 24-04-2008 Alumnidag

Theorie Kernprobleem: fonologisch tekort Fonologisch bewustzijn Snel benoemen (RAN) Fonologisch decoderen - fonologisch bewustzijn: de sensitiviteit van klanken in gesproken woorden. Het bewustzijn van de klankstructuur van een taal, en dat je deze klanken kunt manipuleren -RAN: het snel ophalen van symbolische informatie uit het het geheugen, geautomatiseerde kennis: cijfers, letters; plaatjes en kleueren. -fonologisch decoderen: het letter voor letter lezen (of grotere eenheden), dit bouwt woord specifieke kennis op, en legt de basis voor woord-herkenningsvaardigheden. Dit wordt gebruikt bij pseudowoorden. Deze drie verschillende elementen vormen problemen voor alle leeftijdsgroepen, zowel basisschool, als voortgezet onderwijs als bij volwassenen. 24-04-2008 Alumnidag

Heterogeniteit Subtypen Belangrijke rol voor orthografie Orthografie inzicht in de orthografie van een taal. Letterkennis, woordbeeldkennis au/ou, weten hoe letters georganiseerd zijn. Rf op het einde mag, maar fr niet (turf). 24-04-2008 Alumnidag

Orthografische competentie Verklaart unieke variantie in woord lezen Bijv. Cunningham, Perry & Stanovich (2001) Grotere variabiliteit binnen dyslectici Zweeds onderzoek: Miller-Guron & Lundberg (2000) Nederlands onderzoek: Van der Leij & Morfidi (2006) 24-04-2008 Alumnidag

Fonologische kern, variabele verschillen in orthografie Fonologisch kern tekort Alle dyslectici verschillen van controle Variabele orthografische verschillen Meer variabiliteit in dyslectici 24-04-2008 Alumnidag

Drie Studies 113 volwassenen (gem. 37 jaar) 57 controle en 56 dyslectici 72 middelbare scholieren (gem. 16 jaar) 35 controle en 37 dyslectici 140 groep 4, 5, 6 leerlingen Longitudinaal 34 zwakke, 70 gemiddelde en 36 goede lezers BAO andere insteek: 6 complete klassen 3 jaar lang gevolgd. 24-04-2008 Alumnidag

Instrumenten Fonologie Orthografie Vaardigheden lezen en spellen Fonologisch bewustzijn (Woordomkeringen) Fonologisch decoderen (pseudowoord lezen) Snel benoemen (RAN-cijfers) Orthografie Orthografische keuze Flitslezen Vaardigheden lezen en spellen Technisch lezen Flitstypen woorden WO vb: sut-tus, ston-nost Staut-stout tijd-teid-tijt 24-04-2008 Alumnidag

Leesvaardigheid ‘Een Minuut Test’ Sign. Verschillen tussen dysl en controle alle leeftijden 24-04-2008 Alumnidag

Fonologisch decoderen ‘Klepel’ Verschil tussen de dysl en controle op alle leeftijden. Volw-VO. Klepel dyslectici geen verschil. 24-04-2008 Alumnidag

RAN ‘cijfers’ Geen verschillen tussen pubers-volw voor beide groepen. 24-04-2008 Alumnidag

Fonologisch bewustzijn ‘woordomkeringen’ Verschillen op alle leeftijden alle groepen. 24-04-2008 Alumnidag

Orthografische competentie ‘flitslezen’ Sign verschil tussen dysl en controle 24-04-2008 Alumnidag

Flitstypen woorden Sign verschillen dysl-controle; verschil tussen VO en volw alleen voor de Dysl, niet voor controle, te wijten aan plafondeffect (differentiatie van deze test nog steeds goed). 24-04-2008 Alumnidag

Flitstypen pseudowoorden Sign. verschillen behalve tussen VO en volw dyslectici (vergelijkbaar met de klepel) 24-04-2008 Alumnidag

Samenvatting Ontwikkeling ‘Stabiliseren’ van VO naar volw. Verder kijken naar variabele verschillen in orthografie Dyslectici verdeeld in twee groepen Volw. verschil in fonologisch bewustzijn VO en volw. verschil op EMT Vooral profijt van flitstaken 24-04-2008 Alumnidag

Test-ontwikkeling Experimentele versie IDT Muiswerk Educatief proefschrift Muiswerk Educatief 24-04-2008 Alumnidag

Toepassing IDAA Interactieve Dyslexie test Amsterdam-Antwerpen 24-04-2008 Alumnidag

IDAA Geautomatiseerde woordherkenning Fonologie Orthografische competentie 24-04-2008 Alumnidag

IDAA subtesten Kennis maken Bommetjes Woordomkeringen Flitslezen Flitstypen Woorden Flitstypen Pseudowoorden Flitstypen Engelse woorden Visuele aandacht 24-04-2008 Alumnidag

IDAA – onderzoek Normeringsonderzoek Valideringsonderzoek Nederland vmbo-t, havo, vwo; ruim 1200 leerlingen Vlaanderen aso, bso, tso; 1200 leerlingen Valideringsonderzoek Lezen en spellen Fonologische vaardigheden Orthografische competentie Cognitief profiel 24-04-2008 Alumnidag

Bedankt voor jullie aandacht Vragen / opmerkingen Bedankt voor jullie aandacht Voor meer informatie: Judith Bekebrede: Kamer G0.12 Email: J.I.Bekebrede@uva.nl 24-04-2008 Alumnidag