Soc. Aspecten1 Sociale Aspecten van Informatiekunde-1 B. J. Wielinga.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Golfbeweging in de maatschappij
Vakpresentatie New Product Marketing (280223) B2K1
NOB 1* instructeur, de voorlichting
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
De marketing-omgeving
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
Wat is interactieve marketing?
Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen
Basiscursus Informatica SWI Theoriegedeelte Overzicht en H0 Richard Benjamins.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
eCompetence Framework (e-CF)
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Het Management Informatie Portaal
IAM V2 Trendanalyse 24 september 2008.
Belang van sociale netwerken in dringende geneeskundige hulpverlening
Informeel leren en….. social media
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Faculteit Sociale Wetenschappen
Mens, maatschappij & ICT
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Basis MAI1 Basiscursus MAI-6 B. J. Wielinga. Basis MAI2 Bijeenkomsten (data herzien) Elke week om (precies) Geen college op 2 mei (herkansingsweek)
Soc. Aspecten IK-21 Sociale Aspecten van Informatiekunde-2 B. J. Wielinga.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Basis MAI1 Basiscursus MAI-2 B. J. Wielinga. Basis MAI2 Hoofdstuk 2 Technische begrippen rond netwerken mediumnetwerk: minimaal 3 verbonden elementen.
U kunt deze presentatie ook op uw eigen PC afspelen! Gebruikmaken van internet:  Education  Health sciences  Presentations.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS of
Sectorwerkstuk Den Bosch
R. de Vreede 25 september 2008 Voorlichting Tweede Fase.
Technologie voor een duurzame gezondheidszorg Opening van IMDI-CoRE SPRINT juni 2011www.IMDI.nl.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Propedeuse  Ondernemen Blok 4 college 1 [10 april 2007]
Waarom dit literatuuronderzoek?
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
ontdek wat jij kunt bereiken
Loop trends niet klakkeloos achterna, maar geloof in de kracht van onderwijs om trends te zetten…. “Amerikanen hebben misschien telefoons nodig, wij niet.
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
het programmeren voorbij
Omgaan met onzekerheden
Voorlichtingsavond profielkeuze
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond profielkeuze
ECONOMIE en IT (A stroom)
Transcript van de presentatie:

Soc. Aspecten1 Sociale Aspecten van Informatiekunde-1 B. J. Wielinga

Soc. Aspecten2 Waar gaat het over? Wat kunnen we op wetenschappelijk gefundeerde wijze zeggen over de relatie tussen informatie en communicatie technologie (ICT) en de maatschappij? Welke aspecten moeten we in beschouwing nemen? Welke theoretische onderbouwing hebben we?

Soc. Aspecten3 Organisatie Boek: J. van Dijk, De netwerkmaatschappij. Samson, 4e druk, Verkrijgbaar bij VIA of Scheltema (ca. 40 euro) Extra literatuur (hand outs) Info+sheets (*.ppt): – -> cursussen -> sociale asp… Hoorcolleges (8-10 maal) Groepsopdrachten (groepjes van 4) presentatie +verslag

Soc. Aspecten4 Bijeenkomsten Elke week vrijdag om (precies) Geen college op 22 februari (herkansingsweek) en 29 maart (goede vrijdag) 5 april tentamen (13:00 precies-15:00)

Soc. Aspecten5 Tijdsverdeling e.d. Studielast: 3.5 studiepunt (=140 uur) Boek+Lit bestuderen ca. 70 uur Colleges en tentamen 22 uur Opdracht 48 uur Eindcijfer: 60% tentamencijfer en 40% opdrachtcijfer

Soc. Aspecten6 Onderwijsvorm Hoorcolleges U wordt geacht de stof gelezen te hebben Responsie op vragen. Met name omtrent concrete voorbeelden van de abstracte begrippen uit het boek. NB. Het boek is moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt.

Soc. Aspecten7 Sociale Aspecten (1) Interactie tussen technologische ontwikkelingen (ICT) en de maatschappij Gevolgen Oorzaken Theorievorming Macro, meso en micro niveau (vgl. MCI en Informatie Economie)

Soc. Aspecten8 Sociale Aspecten (2) Interdisciplinaire aanpak (sociale wetenschappen, economie, rechten, informatica) Terminologie: –Maatschappelijke aspecten van ICT –Socio-Organisatorische aspecten van ICT Belangrijk onderdeel van IK/SWI (ca. 5 modulen) Specialisatierichting

Soc. Aspecten9 De netwerkmaatschappij Sociale aspecten van nieuwe media Netwerken vormen de nieuwe infrastructuur in onze maatschappij. Een boek als dit lijkt snel te verouderen, is het up to date? –Niet wat betreft de technologie, –Wel wat betreft de analyse. –Extrapolatie naar 2002 e.v. is interessant.

Soc. Aspecten10 Digitale snelwegen Sociale ecologie Waarden: –Sociale gelijkheid –Democratie –Vrijheid –Privacy –Veiligheid –Sociale contacten –Rijkdom v.d. menselijke geest

Soc. Aspecten11 Wat kunnen we doen? Technologisch determinisme Sociaal constructivisme Technology Assessment (T.A.) => Technologie ontstaat door maatschappelijke keuzen

Soc. Aspecten12 Communicatierevolutie Dimensies: –Tijd –Plaats Nieuwe media: –Tijd- en plaatsoverbruggend –Onderscheid verdwijnt –Integratie –Interactiviteit

Soc. Aspecten13 Interactiviteit Meerzijdigheid Synchroniciteit Controle Begrip

Soc. Aspecten14 Informatieverkeer verschillende patronen Allocutie Consultatie Registratie Conversatie

Soc. Aspecten15 Theorie (1): modernisering Giddens: –Time-space distantiation –Disembedding mechanisms –Reflexivity

Soc. Aspecten16 Theorie (2): modernisering Beniger: –Industrialisering (vereist IT) –Kapitalisme (zorgt voor behoefte aan ICT) –Sturing (organisatie, coordinatie en toezicht)

Soc. Aspecten17 Boodschap van van Dijk Schaalvergroting (globalisering) Schaalverkleining (alles op maat, zelfregulering) Netwerken zijn de materiele infrastructuur voor deze processen

Soc. Aspecten18 Massamaatschappij Schaalvergroting Eenheden zijn traditionele gemeenschappen (families, dorpen, arbeiders ploegen) Communicatie: interpersoonlijke media en massamedia

Soc. Aspecten19 Netwerkmaatschappij Schaalvergroting Verkleining van de basis eenheden (kleinere families, minder massale werkvormen) Sociale netwerken Mediumnetwerken Virtuele vs Organische gemeenschappen