Beslisbomen Robert de Hoog College Beslissingsondersteuning 5 oktober 2001.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Individuele besluitvorming
Marieke Kessels-Habraken –
Het Web als een graaf Mathematical Institute LAPP-Top C-I We kunnen het (Surface) Web zien als een gerichte graaf: •Iedere webpagina is een knoop… •Er.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
11 december Oefentypen binnen DTL Een aanzet Han Smolenaars Marieke Reijken.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
20 november Adresafbeelding en routering ARP, RIP, OSPF en BGP.
Het oude Egypte Frankie Schram 1 Het oude Egypte Werken met een website-onderdeel Fr. Schram 29/011/2003.
U treedt nu binnen in de wereld van Magic. U bent getuige van het ongelooflijke.
Leren in en door organisaties
Bayesiaanse Netwerken
College 2 7 stappenplan.
S1S1 S2S2 S3S3 Atranos Gebruikerscommissie 11 mei 2001.
Charles Darwin en de evolutietheorie
Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Testen, introductie en verder ¶Hoe worden nieuwe producten getest? ·Wat is de relatie met prototype-ontwikkeling.
Beslisbomen Robert de Hoog College Beslissingsondersteuning 26 september 2002.
Beslissingsondersteuning: Marakas H1 t/m 5 Robert de Hoog Programmagroep SWI.
Inleiding Informatica SWI drs. F. de Vries Overzicht en Hoofdstuk 0 : Introduction.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Study Abroad! 13 november Study Abroad! Wat kan de IDEA-league voor je betekenen? Prof.dr.ir. F.W. Jansen onderwijsdirecteur TI/MKT Faculteit Informatietechnologie.
Joost van Dijk Web Technology
Van opgave naar som….
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Kwartiertje Overstag Mei Kwartiertje Overstag Mei 2012.
Academische vaardigheden - C1.5
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Enquête bij mensen met een ernstig pijnprobleem % vrouwen Gemiddelde leeftijd: 55 jaar 13% beroepsactief (25-65 jaar) 50% arbeidsongeschikt.
Van probleem naar programma
September Faculteit Informatietechnologie en Systemen TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) Opening 1e jaar september 2001 prof.dr.ir.
Powerpoint presentaties NCvB
Uitwerkingen 9.F.7 Geg :V = 2,5 cmB = 350 cmS = 20 dpt Gevr:v (waar de dia komt) b (waar het scherm komt) Oplossing: N = b v = B V b v = 350 2,5 N = 140.
11 december DTL: een eerste concept Een aanzet Han Smolenaars Marieke Reijken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Opdrachten en eindopdracht
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
Module Social Media Opleiding pedagogiek Opleidingsjaar 2.
Durf jij het aan??. Je hebt 16 vragen om de rest van de klas uit te schakelen. Je kunt kiezen uit 16 categorieën. Je kunt in elke categorie kiezen uit.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Thema 1 Wie ben ik?.
Executieve functies Marije Ruben.
Presenteren: Door: Cor, Harro, Herre en Niels.
KRITISCH DENKEN 26 Besluitvorming © Kritisch Denken.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Een werkstuk schrijven
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Charles Darwin en de evolutietheorie
Afsluiting van het algemene gemeenschappelijke deel
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Waarden.
Waarden.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
DEEL DRIE Evaluatie van de activiteiten uit het beroepsleven
Waarden.
Transcript van de presentatie:

Beslisbomen Robert de Hoog College Beslissingsondersteuning 5 oktober 2001

Beslissingsondersteuning 5/10/20012 Onderwerpen 1.Beslissen volgens von Winterfeldt en Edwards 2.Het bomenboek 3.Bomen kappen 4.Verkeerde bomen

Beslissingsondersteuning 5/10/ Beslissen volgens von Winterfeldt & Edwards Beslissen = rationeel in termen van middelen (i.c. instrumenteel) Goede beslissingen zijn beslissing die SEU maximaliseren SEU = Subjective Expected Utility

Beslissingsondersteuning 5/10/20014 Beslissen volgens von Winterfeldt & Edwards SEU begrippen zijn: –De wereld bestaat uit n wederzijds uitsluitende toestanden waarvan er een zich zal voordoen –Aan toestanden hangen uitkomsten (pay-offs, utilities, u) –p is de kans dat toestand i zich zal voordoen –Verwachte waarde is p x u

Beslissingsondersteuning 5/10/ Het bomenboek Waarde bomen Beslisbomen Inferentie bomen Fouten bomen Gebeurtenis bomen

Beslissingsondersteuning 5/10/20016 Het bomenboek: gebeurtenissen Het systematisch in kaart brengen van volgordes van gebeurtenissen Van belang voor het modelleren van de wereld

Beslissingsondersteuning 5/10/20017 Het bomenboek: gebeurtenissen

Beslissingsondersteuning 5/10/20018 Het bomenboek: fouten Beschrijft hoe fouten in een systeem veroorzaakt worden Causaal model Van belang voor het bedenken van acties/alternatieven

Beslissingsondersteuning 5/10/20019 Het bomenboek: fouten

Beslissingsondersteuning 5/10/ Het bomenboek: inferenties Maken afleidingen mogelijk wanneer data en gevolgen ver uit elkaar liggen Helpen bij het inschatten van kansen op het optreden van toestanden van de wereld

Beslissingsondersteuning 5/10/ Het bomenboek: inferenties

Beslissingsondersteuning 5/10/ Het bomenboek: waarden Dienen om waarden van de beslisser te eliciteren en te ordenen Waarden dienen voor het vinden van utiliteiten van uitkomsten (zie H7 en H8) Belangrijk in het kader van dit programma!

Beslissingsondersteuning 5/10/ Het bomenboek: waarden

Beslissingsondersteuning 5/10/ Het bomenboek: beslisbomen Een beslisboom is een structuur met de volgende eigenschappen –De “root” bestaat uit twee of meer alternatieven –De rest van de boom bestaat uit een opeenvolging van gebeurtenissen en alternatieven –Aan elke gebeurtenis hangt een kans –De “leaf nodes” zijn gebeurtenissen –Aan elke “leaf node” hangt een uitkomst

Beslissingsondersteuning 5/10/ Het bomenboek: beslisbomen

Beslissingsondersteuning 5/10/ Bomen kappen Waarde bomen hebben de neiging om complex te worden Beslisbomen worden groter bij differentiatie van gebeurtenissen Je wilt weten wat je moet doen als je een beslisboom hebt gemaakt Reductie!

Beslissingsondersteuning 5/10/ Bomen kappen Vereenvoudigen van waarde bomen, checklist op p.44 –Redundantie –Waarde relevant (vs nieuwsgierigheid) –Discriminerend vermogen –Operationaliseerbaar –Volledig

Beslissingsondersteuning 5/10/ Bomen kappen Wanneer het aantal gebeurtenissen toeneemt neemt de complexiteit van de beslisboom toe Truc: vervang de individuele gebeurtenissen door een kansverdeling over de hele range van een gebeurtenisklasse

Beslissingsondersteuning 5/10/ Bomen kappen

Beslissingsondersteuning 5/10/ Bomen kappen

Beslissingsondersteuning 5/10/ Bomen kappen Wat moet je doen/ Principe: Averaging out and folding back –Stap 1: neem verwachte waarde van de “leaf nodes” –Stap 2: ga hiermee door tot de eerste alternatieven vertakking –Stap 3: elimineer gedomineerde alternatieven –Ga door tot “root node” en bereken EV (SEU)

Beslissingsondersteuning 5/10/ Bomen kappen EV= 600 EV= 200

Beslissingsondersteuning 5/10/ Bomen kappen

Beslissingsondersteuning 5/10/ Bomen kappen EV= 500 EV=550 EV =0

Beslissingsondersteuning 5/10/ Verkeerde bomen Je ziet handelingen/alternatieven over het hoofd Je ziet gebeurtenissen over het hoofd Je schat kansen verkeerd in Je schat uitkomsten verkeerd in Je hebt je waardenstructuur onvoldoende onderzocht