Help en Documentatie Quick reference Task-specific help Full explanation Tutorial.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Project: Specifieke groepen Presentatie aan ambtelijk overleg 4 juni Johan Gortworst & Ico Kloppenburg.
Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
- Inhoud Artificial Intelligence - Inhoud Wat is AI? OorsprongReasoningLearning • Wat is Artificial Intelligence.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Johari venster & feedback
Onze (UM) visie op een UB-taak 18 februari UB -taken Systems Media ERS IC Directie Pres Dig bib CM eERS VT E- readers E-team questions CB’s Het.
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
College Mens-Computer Interactie Hoofdstuk 11: Evaluatie-technieken Hoofdstuk 12: Help en Documentatie.
Portfolio
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Tutoropleiding PAL Rob Vierendeels OOF-Project Pal scoort op vele velden Grundtvig Blaid Project.
Informatiesystemen in de Bouw
Stand van zaken ontwikkelingen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
De evaluatie van een project
Zuyd Hogeschool Lectoraat nieuwe energie Duurzame Monumenten Sustainable Monuments Status en voorlopige resultaten literatuuronderzoek.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Personeelsessie LOKO.
Social media presentatie
Mijn opleidingsbeeld.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Certificering van assetmanagement
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
#GoldenRules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Juli 2017.
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
What is the meaning of? Student centered learning
Communicatie 6e les.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Ondersteunen van Zelfregulatie
Spraakherkenning.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Gesprekstechnieken Les 6.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Help en Documentatie Quick reference Task-specific help Full explanation Tutorial

Vereisten Beschikbaarheid Correctheid Consistentie Flexibiliteit Niet hinderen

Adaptieve Help-systemen: een voorbeeld EUROHELP-project (Wizard of Oz als evaluatie-techniek) Adaptief Helpsysteem Help en Coaching (leren) Diagnose en Didactische Strategie

Doel van Eurohelp Ontwikkeling van een help-system shell voor informatieverwerkende systemen (tekstverwerkers, mailprogramma’s, enz). Generiek systeem waarin een representatie van een nieuwe applicatie kan worden ingevoerd.

Op naar de Wizard of Oz-techniek: Systeem Ontwerp en Evaluatie

Wizard of Oz set-up

Opdracht aaan de proefpersonen

Gebruikte technieken Hardopdenken (zowel de student als de tutor) Logfiles en tijd-stempels (timestamps) Talkfiles (communicatie tussen student en tutor)

Uitkomsten Er waren betere en slechtere onderwijzers De goede onderwijzers onderscheidden zich door –Het gebruik van adequate conventies (onderwerp introduceren, bondige informatie verschaffen, compliment uitdelen) –Het juist interpreteren van het gedrag (diagnose) –Het afwisselen van pure hulp en uitleg

Wizard of Oz studie Bepalend voor de implementatie van het uiteindelijke systeem Het gedrag van de uiteindelijke implementatie is later vergeleken met het oorspronkelijke gedrag van de menselijke onderwijzers (daarover straks meer)

EUROHELP Passieve en actieve hulp (reageren op vragen of actief ingrijpen) Butlering versus coaching Het principe van de ‘local need’ - gebrek aan kennis of misconceptie in een specifieke context (J aan het eind van een regel)

Monitoring en Diagnose Monitoring: over de schouder van de gebruiker meekijken Diagnose: planherkennig > local need Van commando’s naar taak naar plan

Local Need Fout Gelegenheid voor het aanbieden van nieuwe kennis Gelegenheid om iemand ergens aan te herinneren Gebrek aan terugkoppeling

Hulp versus coaching Pure hulp lost een lokaal probleem op: directief, zeg tegen de gebruiker wat hij moet doen zonder uitleg Coaching is bedoeld om de kennis van de gebruiker over de applicatie te vergroten

Didactische Doelen Generator Hiërachische weergave van concepten die de gebruiker volgens bepaalde ‘machine learning’ principes kan leren ‘Machine learning’ principes: –Generalisatie/Specificatie –Abstractie/Concretisering –Inversie –Analogie –Identiek Opportunistische coaching: selecteer het geschikte moment om de gebruiker iets te leren

Coaching strategieën Fout > Remediatie Nieuwe kennis > Expansie Herinneren > Nog eens zeggen (reminding) Gebrek aan terugkoppeling > Geef terugkoppeling

Coaching principes Wees opportunistisch Wees conservatief Wees beknopt Relateer het nieuwe aan het bekende (didactische doelen) Wees informatief Wissel operationele kennis en ondersteunende kennis af

Coaching principes vervolg Wees precies Wees beleefd Geef aan wat het onderwerp is

Strategieën en tactieken Skelet-strategieen: overkoepelende ‘templates’ die geinstantieerd worden met specifieke tactieken Voorbeeld inhoudelijke tactieken: –Beschrijving (description) –Opdracht (direction) –Operationalisatie (operationalisation) –Beperking (limitation)