Help en Documentatie Quick reference Task-specific help Full explanation Tutorial
Vereisten Beschikbaarheid Correctheid Consistentie Flexibiliteit Niet hinderen
Adaptieve Help-systemen: een voorbeeld EUROHELP-project (Wizard of Oz als evaluatie-techniek) Adaptief Helpsysteem Help en Coaching (leren) Diagnose en Didactische Strategie
Doel van Eurohelp Ontwikkeling van een help-system shell voor informatieverwerkende systemen (tekstverwerkers, mailprogramma’s, enz). Generiek systeem waarin een representatie van een nieuwe applicatie kan worden ingevoerd.
Op naar de Wizard of Oz-techniek: Systeem Ontwerp en Evaluatie
Wizard of Oz set-up
Opdracht aaan de proefpersonen
Gebruikte technieken Hardopdenken (zowel de student als de tutor) Logfiles en tijd-stempels (timestamps) Talkfiles (communicatie tussen student en tutor)
Uitkomsten Er waren betere en slechtere onderwijzers De goede onderwijzers onderscheidden zich door –Het gebruik van adequate conventies (onderwerp introduceren, bondige informatie verschaffen, compliment uitdelen) –Het juist interpreteren van het gedrag (diagnose) –Het afwisselen van pure hulp en uitleg
Wizard of Oz studie Bepalend voor de implementatie van het uiteindelijke systeem Het gedrag van de uiteindelijke implementatie is later vergeleken met het oorspronkelijke gedrag van de menselijke onderwijzers (daarover straks meer)
EUROHELP Passieve en actieve hulp (reageren op vragen of actief ingrijpen) Butlering versus coaching Het principe van de ‘local need’ - gebrek aan kennis of misconceptie in een specifieke context (J aan het eind van een regel)
Monitoring en Diagnose Monitoring: over de schouder van de gebruiker meekijken Diagnose: planherkennig > local need Van commando’s naar taak naar plan
Local Need Fout Gelegenheid voor het aanbieden van nieuwe kennis Gelegenheid om iemand ergens aan te herinneren Gebrek aan terugkoppeling
Hulp versus coaching Pure hulp lost een lokaal probleem op: directief, zeg tegen de gebruiker wat hij moet doen zonder uitleg Coaching is bedoeld om de kennis van de gebruiker over de applicatie te vergroten
Didactische Doelen Generator Hiërachische weergave van concepten die de gebruiker volgens bepaalde ‘machine learning’ principes kan leren ‘Machine learning’ principes: –Generalisatie/Specificatie –Abstractie/Concretisering –Inversie –Analogie –Identiek Opportunistische coaching: selecteer het geschikte moment om de gebruiker iets te leren
Coaching strategieën Fout > Remediatie Nieuwe kennis > Expansie Herinneren > Nog eens zeggen (reminding) Gebrek aan terugkoppeling > Geef terugkoppeling
Coaching principes Wees opportunistisch Wees conservatief Wees beknopt Relateer het nieuwe aan het bekende (didactische doelen) Wees informatief Wissel operationele kennis en ondersteunende kennis af
Coaching principes vervolg Wees precies Wees beleefd Geef aan wat het onderwerp is
Strategieën en tactieken Skelet-strategieen: overkoepelende ‘templates’ die geinstantieerd worden met specifieke tactieken Voorbeeld inhoudelijke tactieken: –Beschrijving (description) –Opdracht (direction) –Operationalisatie (operationalisation) –Beperking (limitation)