Project management 23 juni Kern aspecten College Project Management Robert de Hoog 23 juni 2000
Project management 23 juni Onderwerpen Royce, Hoofdstuk 5 t/m 9 1.Fasen 2.Producten 3.Processen 4.Controle
Project management 23 juni Fasen Stadia in de “levens cyclus” van een project Elk stadium omvat dezelfde verzameling activiteiten, maar met verschillende accenten Een stadium/fase is een toestand (“state”) Hoofdonderscheid: –Engineering fase: ontwerp en analyse –Productie fase: bouwen, testen en invoeren
Project management 23 juni Fasen (vervolg) Onderscheid tussen de twee hoofdfasen
Project management 23 juni Fasen (vervolg) Inertia: tijd nodig om te reageren op grote veranderingen Boehm’s spiraal
Project management 23 juni Fasen (vervolg) Elke fase heeft: –Doelstellingen –Essentiele activiteiten (worden behandeld bij processen) –Evaluatie (kwaliteitscriteria) –Producten
Project management 23 juni Fasen (vervolg) Begin (“inception”) fase Overeenstemming tussen de belanghebbenden over de algemene doelstellingen van het project –Scope –Use cases –Demo van een kandidaat architectuur –Schatten! –Risico analyse
Project management 23 juni Fasen (vervolg) Uitwerkings (“elaboration”) fase Overgang naar een “fixed-price” contract mogelijk –Baselining architectuur –Baseline visie –Baseline plan voor volgende fase –Tonen dat architectuur visie ondersteunt binnen acceptabele kosten en tijd
Project management 23 juni Fasen (vervolg) Bouw (“construction”) fase Maken van het software product, integratie van componenten –Minimaliseren van ontwikkelkosten –Zo snel mogelijk vereiste kwaliteit bereiken –Snelle versie productie –Gericht op de “user community”
Project management 23 juni Fasen (vervolg) Overgangs (“transition”) fase Invoeren van de base line in de gebruikersomgeving –Bereiken dat de gebruiker zelf overweg kan met het systeem –Overeenstemming met belanghebbenden tav baseline – criteria –Bereiken van de definitieve base line
Project management 23 juni Producten Fasen bewerken producten die mee groeien over de levens cyclus van het project Parallelliteit Georganiseerd in “artifact sets” Een set bestrijkt/deelt: –compleet aspect van het systeem –de representatie taal
Project management 23 juni Producten (vervolg) Werk Management
Project management 23 juni Producten (vervolg) Scheiding source code – executable code Source code: focus op wat de software moet doen Executable: focus op operationele omgeving –Dynamische parameters –Eigenschappen van de virtuele machine –Concurrency issues –Platfom specifieke verschillen –Centraal of gedistribueerd
Project management 23 juni Producten (vervolg)
Project management 23 juni Producten (vervolg) Altijd positieve incrementen? Af?
Project management 23 juni Artifact evolutie over de levenscyclus Producten (vervolg)
Project management 23 juni Producten (vervolg) Papier, papier ……… Reviewers moeten de “taal” begrijpen Notatie: strikt, volledig, consistent, zelf- documenterend Documentatie = gebruik –“Software is the primary product; documentation is merely support material” (p.107)
Project management 23 juni Producten (vervolg) Cruciaal ontwerp product is de architectuur –Architectuur: ontwerp van het systeem als geheel (“bill of materials”) –Architectuur baseline: een doorsnede door de “werk” artifact set waarmee belanghebbenden kunnen bepalen of visie en business case bij elkaar aansluiten –Architectuur becshrijving: hoe de “abstracte” architectuur wordt belichaamd in tastbare artefacten
Project management 23 juni UML class object UML activiteiten toestand sequentie UML component UML deployment Producten (vervolg) Modellen en representaties Consistent?
Project management 23 juni Processen Nadere detaillering van de fasen Eigenlijk een globale “workbreakdown structuur” van het project Royce geeft ook een schatting van de “load” van elk proces over de fasen van de levenscyclus
Project management 23 juni WBS Inception Elaboration Construction Transition Combineer met kernactiviteiten per fase uit Hoofdstuk 5
Project management 23 juni Processen (vervolg)
Project management 23 juni Processen (vervolg) Iteratie: de toestand van van de overall architectuur van het systeem Increment: huidige werk dat samen met de vorige iteratie de volgende iteratie vormt
Project management 23 juni Controle Controle van voortgang “What you can’t measure you can’t control” Major milestones: meestal aan het einde van elke fase Minor milestones: gebonden aan activiteiten in een iteratie Status assessments: vaste momenten in de tijd enigszins onafhankelijk van fase en activiteiten (“periodic progress reports”)
Project management 23 juni Controle (vervolg) Nodig: metrieken (hoofdstuk 13) Perspectieven van belanghebbenden –Klanten –Gebruikers –Ontwikkelaars –Onderhoudspersoneel –“Anderen”
Project management 23 juni Controle (vervolg)
Project management 23 juni Controle (vervolg)
Project management 23 juni Controle (vervolg)