De theoretische cultuur (3a)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wiruju “mijn geloofsbelijdenis” een liturgisch gezang uit
Advertisements

De beroemdste persoon die er is …
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 3: Het Grote Schisma van 1054.
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
De ondergang van het West-Romeinse rijk
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
De opkomst van het christendom
De grafische cultuur De symbolische visuele representatie en de opkomst van de theoretische cultuur.
Hemelvaart: Met ons Hoofd in de wolken en de voeten op aarde.
Zingen Ik geloof in God de Vader, de Almachtige,
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 8: Romeinen en Christenen.
Ontstaan Byzantium In 330 nc koos Constantijn de Grote het plaatsje Byzantium als nieuwe hoofdstad voor zijn keizerrijk Onmiddellijk startte hij een gigantisch.
De ontwikkeling van Het Christendom..
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
De ontwikkeling van het Christendom
2 Corinthiërs brief voor het hart
Europese Expansie overzee
Godsdienst.
Er zijn 3 mensen nodig voor deze act
Besnijdenis Rechtbank in Duitsland: mishandeling Rechtbank in Duitsland: mishandeling Vreemd geworden in onze cultuur ook voor ons? Vreemd geworden in.
Woord van Leven Februari
1 Kor. 15:
God zegent je zodat je zult heersen 1.
Natuurlijk mag jij een ijsje
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Themadiensten ‘Ik geloof’
Sculptuur Handschriften Muziek. Stijlkenmerken: Figuren hiërarchisch qua grootte: Christus is het belangrijkst, dus het grootst. Vol, geen lege ruimte.
De Romeinen en het christendom
‘De weg, de waarheid en het leven’?
“Met Christus gezeten in de hemel”
“Met Christus opgestaan”
Voordia: Presentatie bij de belijdeniskaart Deze voordia met info en suggesties is geen onderdeel van de ppt. Twee presentaties bij de 12 artikelen: alleen.
Strijd tegen de zonde?.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Tijd van steden en staten ( n. Chr.)
? ! Gods gerechtigheid... 1.
Eén Heer: Christus Jezus
Het werk van de Heilige Geest in Rom 8
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Pinksteren Het feest van de uitstorting van de Heilige Geest.
De golven van onze beschaving
Het evangelie van de opstanding
Goed voorbereid naar de Pabo!
Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap
Een nieuw geloof: het christendom
VAN DE AFGODEN DIE WE AANBIDDEN EN DE WONDEN DIE WE DRAGEN
24 mei Almachtige God - Vader, Zoon en Heilige Geest, Uw discipelen verzamelen zich over de hele wereld, om U te verheerlijken als Schepper van.
Abba, Vader Geen veroordeling meer! Geen veroordeling?? Maar er is toch zoveel kwaad in de wereld?
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
Goed voorbereid naar de Pabo
Samen met de Heer 1 Thessalonicenzen 5:4-11. En tot die de duiven verkopen zei Hij: "Neemt deze weg van hier, maakt van het huis van Mijn Vader geen handelshuis!“
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
De offers – HET OFFER, beeld(en) van het werk van de Heer Jezus
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
Er is geen veroordeling meer Romeinen 8:1-17
30 januari 2016 Urk Jozef bij Potifar (Genesis 39)
* Christus, het beeld en woord van God
In deze dienst zal Ds. Blijdorp voorgaan Na de zegen zingen we Lb. 1 Schriftlezing: Zondag 15 Tekst: Kol. 1: 15 – 20.
Gn 1,26a En God zei: ‘Nu gaan Wij de mens maken, als beeld van Ons, op Ons gelijkend;
Les 5 voor 30 april Er heerst een oorlog tussen onzichtbare machten in de Bijbel die in het boek Mattheüs wordt beschreven. Die oorlog wordt soms.
Brief aan de Galaten :12-14 het kruis of de besnijdenis.
Romeinen Romeinen De eeuwige liefde van God voor ons Romeinen 8.
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Goed voorbereid naar de Pabo
‘Kopen is te allen tijde niet alleen een economische, maar ook een morele handeling.’
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
de hemel de nieuwe aarde gaan Gods kinderen direct na hun dood heen
Gods doel met ons Alles wordt nieuw
Ontstaan Byzantium In 330 nc koos Constantijn de Grote het plaatsje Byzantium als nieuwe hoofdstad voor zijn keizerrijk Onmiddellijk startte hij een gigantisch.
§2.3 De opkomst van het christendom
Transcript van de presentatie:

De theoretische cultuur (3a) Byzantium: van een pragmatische naar een ethische cultuur

Chronologie - Theoretische cultuur Grafische cultuur (50.000 jaar – heden) Magische cultuur (50.000 – 10.000 jaar) Totemistische cultuur (10.000 – 5.000 vJ) Religieuze cultuur (5.000 – 700 vJ) Theoretische cultuur (700 vJ – heden) Griekse oudheid (700 vJ – ) Romeinse oudheid (300 vJ - 300) Middeleeuwen Oost-Europa: het Byzantijnse rijk West-Europa: verschillende rijken

Chronologie – Byzantijnse rijk 330 – Constantijn sticht Nova Roma (Constantinopel) 381 – Christendom wordt uitgeroepen tot staatsgodsdienst 725 – Keizer Leo III vaardigt zijn eerste edict tegen de iconen uit (iconoclasme – 1e periode) – duurt tot 787 813 – Keizer Leo V vaardigt nieuwe wetten uit tegen de iconen (iconoclasme – 2e periode) – duurt tot 843 1453 - Constantinopel veroverd door Ottomaanse Sultan Mehmet II

Bewering Boehmer “Alhoewel duidelijk vast moet komen te staan dat de vroegchristelijke kerk geen enkele creatieve of vernieuwende bijdrage tot de Europese muziekcultuur heeft geleverd, dat zij het rad aanzienlijk teruggedraaid en het niveau der antieke muzikale tradities aanzienlijk heeft verlaagd, moet men toch uiterst voorzichtig zijn om hierachter een kwade opzet, een reactionair complot of wat dan ook te zoeken.”

De ‘eis van originaliteit’ is anachronistisch Grieken: Representatie van de werkelijkheid Steeds nieuwe representatievormen (originaliteit) Romeinen: Representatie van ideologische waarden Statische representatievormen ontleend aan de Grieken (herkenbaarheid) Byzantijnen: Nieuwe vorm van representatie

Aspecten van de Byzantijnse kunst 1. Nieuwe vorm van representatie Representatie van een hogere werkelijkheid Klein aantal vaste representatievormen (heiligheid) Deels overgenomen van de Grieken en Romeinen, deels nieuw Nauwelijks gelijkenis met de werkelijkheid (abstracte vormen) Gericht op het handelen (net als Romeinen) Maar: bij Romeinen bleef dit handelen concreet Bij de Byzantijnen wordt het handelen abstract (het gaat om de betekenis van het handelen)

Aspecten van de Byzantijnse kunst 2. Religieus wereldbeeld Drie belangrijke opvattingen Religieus dualisme: Twee werelden, een goddelijke en een aardse Menswording: God is mens geworden (Christus), waardoor de aardse wereld gered kon worden Doel van de mens ligt in de geestelijke wereld (‘De hemel is ons ware moederland’) Mystiek materialisme

Aspecten van de Byzantijnse kunst 3. Iconen (beeld en prototype) Iconen worden gebruikt als representatie van Christus en de heiligen Vooral lichamen, weinig achtergrond Lichaam stond symbool voor de ziel Afbeelding v/h lichaam zo abstract mogelijk De icoon werd als middel gezien om de geest van de mens op het eeuwige te richten

Iconen De heilige Mattheus Christus

De beeldenstrijd 1. Iconoclasme Wat is iconoclamse Motieven voor het iconoclasme Hoofdargument: ‘geen enkele afbeelding kan het wezen van God tot uitdrukking brengen’ Vormen van mimesis die wel mogelijk zijn: Het kruis De eucharistie Een deugdelijk leven en goed bestuur

De beeldenstrijd 2. Verzet tegen het iconoclasme Andere interpretatie van de menswording van Christus: Iconclasten zien de menswording als de overwinning van de geest op het vlees Iconodulen zien de menswording als een overwinning van het vlees op de zonde, het lijden en de dood Andere Bijbelse bronnen: Iconoclasten beroepen zich op het beeldverbod in Exodus (‘U mag geen gesneden beeld maken’) Iconodulen beroepen zich op Nieuw Testamentische bronnen die het beeldverbod ongedaan maken: Beeld van God, de onzichtbare is hij [Jezus], eerstgeborene van heel de schepping. (Kolossenzen 1: 15) Desondanks: iconodulen moeten voortdurend op hun hoede zijn niet te vervallen in: 1. magische verering (het aanbidden van een levend beeld) 2. afgodenverering (het aanbidden van een niet-levend beeld)