Goddelijke kunst Over het transcendente en de transcendentie-ervaring met voorbeelden uit de beeldende kunst Philip Verdult voormalig studiesecretaris.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rick, Leontine, N’ketia, Tim, Cansu
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Wat is ‘goede’ wetenschap
Kennisbasis voor de schoolvakken. NRC weekblad.
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Voedsel/keuken veiligheid
Een kwestie van meesterschap? Gelijke onderwijskansen Jacques Rancière (1940)
Netwerk rekenen april 2012.
Welkom bij de Workshop Familiezorg De Kunst van het Ont-moeten
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 1 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
De laatste kus Intieme momenten Totaal tegengesteld:
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
DALTON compleet?.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Najaarsvergadering NVvIR 16 december 2004 Roei- en zeilvereniging “ De Amstel ” Kwalificatie van de aanschaf van OSS Wouter Seinen Van Doorne N.V. Praktijkgroep.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Competentiegericht leren vmbo
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Kleurenleer Door Robert Goede.
Het begint bij het jonge kind
HEBT U DE TIJD?. INOEFENEN VAN DE LEERSTOF Los steeds de vragen op om naar de volgende vraag te gaan. Klik op de pijltjes om verder of terug te gaan.
Wat zijn waarden en normen?
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Project Proceshuis Road show
Rien Poortvliet
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Studenten zetten talenten in voor de maatschappij
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
N.T. Wright | Over zijn theologie van het Nieuwe Testament | Zwolle vanaf Hermeneutiek | Lezingen uit Hamilton | Dordrecht vanaf 8-10 | Assen vanaf.
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
1 Naar het voortgezet onderwijs!. WELKOM OP DE OPEN DAG VAN 2 Alle informatie terug te vinden op de website:
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Windesheim makes knowledge work Sociaal emotionele ontwikkeling en bewegen.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Rollen binnen het werkplekleren
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Werkwoordspelling. Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd Als de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd staat, kun je kiezen uit drie vormen: 1 = ik-vorm.
Programma Twitter mee 13:15-13:45 Inloop 13:45-14:00 Opening en toelichting op het programma (Jan Klinkenberg) 14:00-14:30 Presentatie.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
De kunst van het Interpreteren
Havo-examen nascholing 2017
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Radboud Kids – Meet the professor
Drie vormen van gedrag:
Transcript van de presentatie:

Goddelijke kunst Over het transcendente en de transcendentie-ervaring met voorbeelden uit de beeldende kunst Philip Verdult voormalig studiesecretaris van het Soeterbeeck Programma en onderzoeker filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen

Goddelijke kunst Inleiding Het formele en meerzinnige gebruik van het begrip ‘het transcendente’ Een zijweg; via Heidegger en Gadamer ‘Het transcendente’ is wezenlijk transcendentie,… een gebeuren Voorbeelden van transcendentie in de beeldende kunst Terug naar de theorie: de magneet van Plato

Goddelijke kunst Inleiding

Goddelijke kunst Het formele en meerzinnige gebruik van het begrip ‘het transcendente’

Goddelijke kunst ‘het transcendente’ is de substantivering van transcendens transcendens is het tegenwoordige deelwoord van transcendere transcendens betekent: (al) overstijgend, bezig met overstijgen ‘het transcendente’: iets dat bezig is te overstijgen

Goddelijke kunst In de context van dit symposium, verstaan we onder ‘het transcendente’ (in eerste instantie wijsgering en nog heel abstract geformuleerd): datgene wat alles overstijgt (overstegen heeft) wat überhaupt maar te overstijgen valt en dat zelf niet meer door iets anders overstegen kan worden: het al-, het laatstoverstijgende.

Goddelijke kunst Een zijweg; via Heidegger en Gadamer

Goddelijke kunst Hermeneutiek is: de kunst, de leer (de theorie) van het interpreteren. Ten aanzien van het begrip ‘hermeneutiek’ zijn drie betekenislagen te onderscheiden: 1) de feitelijke, concrete (zowel dagelijkse als wetenschappelijke) praktijk van het interpreteren. Daar komt altijd een moment van reflectie, verantwoording en fundering bij; en wel op twee niveaus: 2) op metho(dolo)gisch niveau 3) op het niveau van de grondslagen; = de wijsgerige hermeneutiek.

Goddelijke kunst ‘Het transcendente’ is wezenlijk transcendentie, … een gebeuren

Goddelijke kunst Voorbeelden van transcendentie in de beeldende kunst

Goddelijke kunst De Judaskus / Het verraad van Judas van Giotto

Goddelijke kunst Treurend ouderpaar van Käthe Kollwitz

Goddelijke kunst Drie tekeningen van Rinke Nijburg: Geboorte, Het oog en Het mes

Goddelijke kunst Jongen in rolstoel tegen rood fond van Rien van den Brink

Goddelijke kunst Terug naar de theorie: de magneet van Plato (In: Platon, Ion of over de Ilias, 533, d-e)