Eenmaal schoonmaker, altijd schoonmaker?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Ervaringen in samenwerking
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Nieuwe impulsen voor de fiets
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Heeft u de aap van het verzuim op uw nek?
“Hoe kom ik aan klanten?”
De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0. De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
De verdeling van zorg en arbeid in Nederlandse gezinnen.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Case Zeesluis Ijmuiden
HERHALING Reader Werk.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
(Freelance) Ondernemen Bijeenkomst: Kivi Niria Plaats: Driebergen Datum: 2 november 2004 Presentator: Paul Wolbers.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Stichting ZZP Nederland
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Scholing Werkritme krijgen.
Bouw en kredietcrisis Kredietcrisis gevolgen voor de Bouw & Infra sector Robert ter Hoek - Bouwend Nederland Arnhem, 11 maart 2009.
Ledenvergaderingen cao postverspreiders
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Hoe werkt “bijhouden objectkenmerken” in mijn gemeente? Jeroen Vooijs WOZ-coördinator Gemeente Texel 9 oktober 2012AZ stadion Alkmaar.
Actualiteit Nederlandse jurisprudentie Selectie en gunning
De Nederlandse levensloopregeling: ervaringen en lessen
Markten 1 H1.
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
EVOLUTIE AANTAL ASIELHONDEN Aanvullende opmerking: Cijfers niet helemaal volledig gezien niet alle 140 erkende asielen meelopen in de bevraging: 2008:
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Pietje heeft op 1 januari 2008 een bedrag van € 400 op een spaarrekening gezet. De rente is 3,5%. Hij laat de rente op de rekening staan. Op 1 januari.
“Vinger aan de pols, bij Buren in nood”, voorstel aanpak kredietcrisis Remco Dijkstra Fractie VVD Buren 24 maart 2009.
Schitterende Organisaties®
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
Publieke Zaak SLIMMER WERKEN. Publieke Zaak WELKOM –De dagindeling –Korte presentaties van VWS, BMC en een praktisch verhaal –11.30 uur 1 ste Workshopronde.
Studenten Actie Comité Utrecht Strijdt tegen de bezuinigingsplannen!
Kinderopvang Kan dat beter en op maat? Enquête gehouden december 2005 Presentatie resultaten juni 2006.
Zaalhockey (12/11/2014). 5 jongste jeugd teams 40 junioren teams 5 senioren teams.
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 Workshop Alfaconstructie.
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
De economische dimensie
Eerstejaarsproblemen
Meer innovatieve professionals
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
Bijeenkomst 6 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Wat kun je doen tegen werkdruk
Onderhandelaarsresultaat CAO Gehandicaptenzorg Algemene Ledenvergadering VGN 23 juni 2011.
Geen marktmodel, maar een onderhandelingsmodel.
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Duurzame inzetbaarheid
De maakindustrie in Midden-Limburg
Duurzame inzetbaarheid
Sterke FNV: Zichtbaar betrokken wervend hoe doe jij dat?
Transcript van de presentatie:

Eenmaal schoonmaker, altijd schoonmaker? Feiten en achtergronden schoonmakersacties 2012 Erik de Gier, Actualiteitencollege 8 maart 2012

Acties voorloper van ‘nieuwe vakbeweging’? FNV Bondgenoten schakelt bij formulering eisen via Schoonmaakparlement meer direct shopfloor in Publiciteit en (nieuwe) media spelen cruciale rol: actuele en flitsende website schoonmakers, DWDD, marsen van respect, facebook, actieve ledenwerving Meer ruimte voor syndicalisme en decentrale aanpak

Voorafgaand conflict in 2010 Duur: 9 weken (langste staking sinds j. 30!) Uitkomst: loonsverhoging van 3,5 procent Ook in 2010 was ‘meer respect’ al een eis, met als resultaat Code Verantwoordelijk Marktgedrag (ondertekend door 60 stakeholders) en Werkdrukmeter In materieel en immaterieel opzicht een geslaagde actie en tevens opmaat naar huidige acties!

Tegenmacht, Pien Heuts Over de acties in 2010

Witboek december 2011

Logo website schoonmakersvakbond SchoonGenoeg : www.schoongenoeg.nu

Troep op het Centraal Station van Amsterdam nu er niet wordt schoongemaakt

Mars van respect, Amsterdam 4 januari 2012

DWDD, 17 februari 2012 Matthijs van Nieuwkerk steunt schoonmakers

Utrecht, 28 februari 2012

Roep om respect!

Kenmerken bedrijfstak en werkgelegenheid 150.000 werknemers (veel vrouwen, allochtonen) Omzet 4.3 miljard euro (1% BNP) Beperkt (n) grote schoonmaakbedrijven: o.a. ISS, ASITO, Hago, Facilion, Fonville beheersen markt Omzetdaling branche in 2012 t.o.v. 2011: -1.1% (CBS) > (n) aanbieders tussen 2006-2010 (CBS): 111.645>14.645 Veel flex-contracten, achterblijvende scholing Organisatiegraad zakelijke dienstverlening ca. 14 procent in 2004 (FNV Bondgenoten + CNV Vakmensen)

Opdrachtgevers Universiteiten, hogescholen, scholen Ziekenhuizen Schiphol Philips NS Belastingdienst KPN UWV Ministeries

Typering arbeidsverhoudingen sector Complexe verhoudingen: Opdrachtgevers/ Opdrachtnemers (schoonmaakbedrijven)/ Werknemers Marktwerking leidt tot aanbesteding tegen laagste prijzen: scherpe prijsconcurrentie en efficiency Als gevolg daarvan ook hoge tijdsdruk (90 seconden om toilet schoon te maken; 3000 vierkante meter stofzuigen in één uur!!) c.q. uitholling van kwaliteit en vakmanschap Hoge werkdruk en vaak slechte arbeidsomstandigheden leiden bovendien tot hogere sterftekansen Lage lonen (€ 9-10 per uur) Fuikbanen

Eisenpakket actievoerders “Doodnormale dingen” Loonsverhoging van 5 procent Doorbetaling eerste twee ziektedagen Reiskostenvergoeding Vermindering werkdruk Meer ‘respect’

Eisen zoals geformuleerd door Schoonmakersparlement BESTE SCHOONMAKERS, Mijn naam is Khadija Tahiri-Hyati en ik ben op 24 oktober 2011 gekozen tot President in het Schoonmakersparlement.
Jarenlang zijn wij schoonmakers onzichtbaar geweest, jarenlang moeten we steeds harder werken in minder tijd. Waar voorheen 8 mensen werkten, zijn er nu nog maar 4.
Onze bazen verkopen onmogelijke opdrachten en onze opdrachtgevers steken hun kop in het zand. Dat gaat ten koste van de kwaliteit, het respect en de mensen. In 2010 kwam voor het eerst een groep schoonmakers in opstand. Onze collega’s legden tijdens een lange staking van 9 weken (de langste in Nederland sinds 1933) de vinger op de zere plek. Hun opstand was het begin. Als we écht vooruit willen, moeten we in hun voetsporen treden. Wij willen praten, overleggen, luisteren en wachten. Maar als het nodig is, staan we op. En stappen we in het licht! Het Tijdperk van Onzichtbaarheid is geweest. De Era van Respect is gekomen. Ons werk is belangrijk en onze families verdienen beter. Doe jij mee?

Reactie + bod werkgevers (OSB) Geschatte kosten eisenpakket werknemers € 120 Mio = 12 procent toename totale kosten schoonmaak: onaanvaardbaar! Looptijd nieuwe Cao: 2 jaar af te sluiten met beide bonden Loonsverhoging van 2 x 2 procent in resp. 2012, 2013 Taskforce vroegtijdige bemoeienis aanbestedingen Terugbetaling 2 wachtdagen ziekte na 6 weken verzuim Extra scholingsinspanningen

Verloop acties Start op 2 januari in Nijmegen (20 treinschoonmakers) Daarna diverse manifestaties waaronder bij KPN, Universiteit Utrecht en 10 ‘Marsen/sit-in van Respect’ in o.a. Amsterdam, Den Haag, Nijmegen en Utrecht. (n) stakers eind februari: 3500

Solidariteitsacties + breuken in opdrachtgeversfront Jumbo, studenten, internationale solidariteit Opdrachtgevers KPN, ING en Schiphol willen kostenstijgingen inmiddels betalen

‘Respect’ nieuwe factor van belang Geen duidelijke definitie, maar betreft voornamelijk gedrag en communicatie van opdrachtgevers en opdrachtnemers Bevat tevens een sterke emotionele lading Verwijst naar leefsituatie ‘working poor’ c.q. ‘onzeker’ bestaan en tweedeling op de arbeidsmarkt Beroep schoonmakers laag(ste) op de beroepenladder (fuikbaan!; vgl. roman ‘Met angst en beven’ van Amelie Nothomb, Bezige Bij, 2002)

Conclusies Geraffineerde en weloverwogen (strategische) actie van FNV Bondgenoten Resultaten acties 2010 medebepalend voor mogelijke successen nu Opmaat naar Nieuwe Vakbeweging met grotere rol (nieuwe) media en syndicalisme van onderop ‘Respect’ lijkt belangrijke driver voor binnen halen resultaat; met name voor branches die opereren aan de onderkant van de arbeidsmarkt (alphahulpen, postbestellers, werksters, chauffeurs, bewaking, etc.)

http://www.schoongenoeg.nu/