stal je informatiedrager uit
Van Plato tot Knevel Angsthazen zijn van alle tijden Propedeuse 08/09 Cultuur & Media College 2
expositie ‘malle’ oude informatiedragers eerste onderzoek debatgroepen indeling groepen en toelichting criteria onderzoeksrapport debattle: muziek 2.0 rondje media acceptatiecyclus bespreken ‘de drie mediarevoluties’
maar nu eerst………..
wie heeft ‘de drie mediarevoluties’ gelezen? wie heeft Muziek 2.0 gelezen?
de rest kan nu gaan
plenair: aan welke criteria moet een situatie voldoen om de kwalificatie mediarevolutie te verdienen?
de inrichting van de samenleving verandert drastisch het denken en doen van grote groepen in de samenleving verandert drastisch
plenair: welke tendensen signaleer je in de opeenvolging van de drie (eerste) mediarevoluties?
de tijdsintervallen tussen de mediarevoluties krimpen het bereik van de massa neemt bij elke nieuwe revolutie minder tijd in beslag
gebruik criteria en tendensen om te betogen of we aan het begin van een vierde mediarevolutie staan
expositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositiee xpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieex positieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexp ositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpo sitieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexposi tieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositi eexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositie expositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositiee xpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieex positieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexp ositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpo sitieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexposi tieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositi eexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositie expositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositiee xpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieex positieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexp ositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpo sitieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexposi tieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositi eexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositie expositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositiee xpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieex positieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexp ositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpo sitieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexposi tieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositi eexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositie expositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositiee xpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieex positieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexp ositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpo sitieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexposi tieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositieexpositi eexpositieexpositieexpositieexpositieexpositie
De media acceptatiecyclus Een uitvinding, opkomend gedachtegoed, een nieuw medium, een trend of een hype. Een marginale groep omarmt de noviteit, maar de massa verzet zich uit angst en onbegrip. Fall out 8-track, idioom, antroposofie, minidisk, vrije seks, betamax, beeldtelefoon, Esperanto, studiehuis enzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzz De zaken die de weerstand uit de samenleving overleven, kristalliseren uit en er komen ‘nuttige’ toepassingen. De angst slijt en een brede (vaak baatzucht ige) acceptati e volgt. Ruimte voor nieuwe controver ses. Telefoon, idioom, internet, lezen, stoom, mobieltje, auto, galileo, elektriciteit, voedsel, rock ’n roll, cassette, hippies antennes, fotografie, ruimtevaart, sport, radio flatgebouwen, mode, geneeskunde, dansen vinexwijken, darwinisme, enzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
stelling a: Ik heb er geen moeite mee als de overheid mij zo nu en dan volgt voor mijn eigen veiligheid debatvorm: betoog stelling b: De mogelijkheden en uitdagingen van Web 2.0 zijn veel groter dan de risico ’ s debatvorm: tafeldebat stelling c: Ik kan niet wachten tot onsterfelijkheid de norm wordt debatvorm: betoog stelling d: Muziek 2.0 vermindert de kwaliteit van de popmuziek debatvorm: Lagerhuis stelling e: De jeugd wordt oppervlakkiger door de veelheid aan keuzes in de consumptiemaatschappij debatvorm: betoog stelling f: Mag je iemand publiekelijk doodwensen om zijn of haar denkbeelden? debatvorm: Lagerhuis
Debattle 23 maart van tot 17.00uur
tips & trics tip 1: put uit persoonlijke ervaring truc 1: overdrijf “Op een beweeglijk standpunt sta je het sterkst.” Jules Deelder
groepsopdracht: we verdelen de klas in vier groepen twee groepen vinden muziek 2.0 een goede ontwikkeling twee groepen vinden het een slechte ontwikkeling
huiswerk zie werkcollege 3 NB: lees met marker in de hand! destilleer uit artikel Van Ree en Olsthoorn ieder twee debatvragen bestudeer artikel over debatteren tot paragraaf 10 spreek minstens 1x af met debatgroep en werk aan je onderzoek
‘Het internet is vol, print ‘t ff uit alsjeblieft.’ Propedeuse 08/09 Cultuur & Media College 2 eenmalig mis het niet