Toekomstbestendig, studentgericht Bacheloronderwijs Taskforce Redesign Ba-Curriculum April 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
De deelnemers over 16 stellingen
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
De Huisartsopleiding in Nederland
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
‘t Schrijverke Zoetermeer
Presentatie BètaMentality
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Inleiding Regionale Stuurgroep
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Opleiding Aardwetenschappen Voorlichting jaar 1 26 juni 2002 Jan-Willem de Blok Invoering bachelor-master.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Portfolio Faculteit der Letteren
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Vernieuwing Bacheloronderwijs
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Symposium Bachelor Medische Hulpverlening
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Onderwijsmiddag Levens- en Aardwetenschappen Kees de Groot.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
VRIJE UNIVERSITEIT FACULTEIT DER RECHTSGELEERDHEID.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
PUmA Project Arbeidsmarkt en Deskundigheid. Arbeidsmarkt en deskundigheid Doel van het project…. Het verkrijgen en behouden van voldoende gekwalificeerd.
Hoe word je de beste opleiding van Nederland?
Voorlichting DOP voor SLB’ers voorjaar 2007 Inhoud Digitale Onderwijs Planner: Waarom Functies Flexibilisering van onderwijs Studieovereenkomst (SOK)
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Honours Programme Delft
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
MAJORKEUZE 13 februari 2015 Suzanne van Nimwegen & Aukje Molenaar
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Studieschema BA-Talen c.s. Arjen Versloot. Huidig studieschema van een talenstudie semesterTVThemaAlgemeenKeuze
Op weg naar het Bachelor College November In het kort Alle bacheloropleidingen in één Bachelor College Per september 2012 Bacheloraanbod aantrekkelijker,
Studieloopbaanbegeleiding
Honours Programme Delft
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Instructie studieplanning Bachelor 2/3
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
aantrekkingskracht van informatica
Motivatie en maatwerk presentatie door
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Toekomstbestendig, studentgericht Bacheloronderwijs Taskforce Redesign Ba-Curriculum April 2011

Twee grote problemen huidige bacheloropleidingen 1.instroomprobleem 2.rendementsprobleem bacheloropleidingen TU/e uitval instroom uitstroom

1. Instroomprobleem de TU/e trekt voornamelijk één type in bèta geïnteres- seerde bachelor student (onderzoek: 66% is concrete bèta) de demografische ontwikkeling leidt tot een daling van de bachelorinstroom uit Limburg en Brabant de TU/e trekt veel te weinig bachelorstudenten uit andere regio’s de TU/e trekt veel te weinig vrouwelijke bachelor- studenten

Focus op een véél te kleine markt BètaMentality-verdeling onder VWO-scholieren: PAGE Bron: Motivaction, onderzoeks bureau BètaMentality model

2. Rendementsprobleem na het 1e jaar is 40% afgevallen door verkeerde studiekeus etc. nog eens 10% valt af in 2 e en 3 e jaar van de herinschrijvers haalt maar 35% het bachelordiploma binnen 4 jaar resultaat: van onze instroom haalt gemiddeld maar 20% het bachelor diploma binnen 4 jaar

Combinatie van de twee problemen bedreigt TU/e TU/e draagt onvoldoende bij aan de maatschappelijke vraag naar ingenieurs: onze missie is in gevaar belangrijke opleidingen worden steeds kleiner en zullen daardoor op den duur verdwijnen verlies aan marktaandeel tov. andere universiteiten, met alle financiële gevolgen van dien voor TU/e probleem dusdanig serieus dat oplossingen ‘achter de komma’ niet meer volstaan. huidige systeem niet meer houdbaar: nodig is een fundamenteel herontwerp van de bacheloropleidingen = opdracht taskforce

Eisen aan herontwerp bachelor- opleidingen moet opleiden voor ingenieurs van de toekomst concrete bèta’s behouden aantrekkelijker worden voor carrière bèta’s en mensgerichte generalisten bacheloropleiding geeft aansluiting op tenminste één masteropleiding (eisen master instroom gelijk voor buitenlandse en binnenlandse studenten!) instroom en rendementen moeten substantieel omhoog voorgestelde veranderingen zoveel mogelijk ‘evidence based’ en resultaat gericht

Profiel van ingenieur van de toekomst diverse bronnen: National Academy of Engineering (USA), KIvI, KNCV, etc. méérdere ingenieurS van de toekomst ( ) multidisciplinariteit wordt belangrijker, ook met alfa en gamma daarnaast eigen ‘unique selling point’ op specialisme (diepgang) sterk analytisch en probleem-oplossend vermogen innovativiteit ingenieur wordt belangrijker als schakel tussen techniek en maatschappij kunnen werken in globaliserende wereld (communicatie en samenwerken) opleiding startpunt, levenslang leren en vernieuwen

IngenieurS van de toekomst PAGE kennis/vaardigheden spectrum ingenieur (technisch & niet-technisch) Uniek specialisme Ingenieur 1 Ingenieur 2 Ingenieur 3 Ingenieur n Huidige Ingenieur kennisbasis

Operationalisering Irs toekomst drie niveaus van vakken onderscheiden: basic, intermediate & advanced (cf Utrecht of Leiden); deel bachelor aantoonbaar op advanced level met ACQA. Voor competenties die corresponderen met profiel van ingenieur van de toekomst zullen minimum niveaus moeten worden vastgesteld.

Hoe aantrekkelijker worden voor VWO scholieren? bèta-mentality onderzoek eigen TU/e marktonderzoek onder VWO scholieren met een N profiel (NT/NG/NT&NG) −gemeenschappelijk eerste jaar −thematisch georganiseerde bachelor onderzoek naar keuzegedrag studenten

Marktonderzoek VWO scholieren (1) PAGE

Marktonderzoek VWO scholieren (2) PAGE

Marktonderzoek VWO scholieren (3) PAGE

Keuzegedrag van jongeren cognitief onderzoek (bijv. Westenberg, 2008) laat zien dat veel jongeren pas tussen jaar in staat zijn goede keuzes te maken in hun studie en daar verantwoordelijkheid voor te nemen daarom mogelijk maken om keuze voor major uit te stellen tot na 1 e studiejaar bij een foute keuze makkelijker maken om te veranderen van major (inzetten van keuzeruimte) keuzeproces van studenten begeleiden door een coach

Bouwstenen oplossing Instroomprobleem bachelor verbreden met mensgerichte en management vakken −vanwege focus op ingenieur van de toekomst −èn om ander type bèta’s te trekken meer differentiatie in bachelorstudie: −zowel breed eerste jaar als snelle specialisatie moet mogelijk zijn −tijdstip van keuze major daarom variabel maken, overstappen naar andere major vergemakkelijken −meer keuzeruimte aanbieden in vakken zodat verschillende bèta types hun interesse kunnen volgen −meer flexibiliteit in vormgeving eigen studietraject zo min mogelijk organisatorische obstakels

Analyse Rendementsprobleem (1) Onze studenten zeggen: −te veel ‘hordes’ in de programma’s waardoor de programma’s overvol zijn en de kans op ‘struikelen’ hoog is. −te veel studieonderdelen parallel maakt het moeilijk om te focussen −teveel hoorcolleges, liever meer activerende vormen van onderwijs (zelfstudie, projecten) Onderzoek wijst uit dat: −terugbrengen van aantal parallelcursussen met 1 levert 7 % beter rendement op (Ellen Janssen, 2003) PAGE

Analyse Rendementsprobleem (2) Onze studenten zeggen: ‘stapelen’ van vakken door groot aantal tentamen mogelijkheden de studielast is onevenredig gespreid, de druk is erg hoog tijdens piekmomenten Onderzoek wijst uit dat: spreiden van toetsen levert 10% beter rendement op (Ellen Janssen, 2003) negatieve relatie tussen aantal herkansingen en rendement voorkom uitstelgedrag bij toetsen betrouwbaarheid toetsing neemt toe bij compensatoir toetsen PAGE

Coaching onmisbaar Studieloopbaanbegeleiding: start al bij intake student uitdagen om na te denken over eigen keuzeproces student inzicht laten krijgen in eigen motivatie Verschillende aspecten: reflectie op voortgang inhoudelijke begeleiding, keuze van major / vakken professionele ontwikkeling, ontwikkeling beroepsperspectief PAGE

Bouwstenen oplossing Rendements- probleem grotere onderwijselementen minder elementen parallel meer zelfstudie minder herkansingen compensatoir toetsen coaching van studievoortgang en keuzes

Herontwerp bacheloronderwijs TU/e PAGE gebruik maken van de bovenstaande twee sets van bouwstenen niet wiel opnieuw uitvinden, gebruikmaken van oplossingen die gebleken hebben elders te werken MIT inspiratiebron voor taskforce mbt overall structuur bachelor-onderwijs onderzoek ICLON (Leiden) en best practices andere Nederlandse universiteiten (bijv. Utrecht) inspiratie- bron mbt. studeerbaarheid eis aan studeerbaarheid: honors-student in principe in 2,5 jaar diploma, gemiddelde student in 3 jaar, alle herinschrijvers in 4 jaar (bij 40 uur studie per week)

1. Gemeenschappelijke basis: 6 dimensies van een ingenieur (30 ec) PAGE dit is een basis, verdere ontwikkeling hiervan herkenbaar maken in andere componenten bachelor

2. Major (90 ec) majors moeten opleiden voor tenminste één master- opleiding huidige bacheloropleidingen worden majors daarnaast nieuwe majors starten, al dan niet op basis van bestaande CROHO posities nieuwe majors aantoonbaar aantrekkelijk voor andere types bèta (in het bijzonder meisjes) daarbij gebruik maken van sterkte’s TU/e: Brainport, maatschappelijke thema’s, Lichtinstituut, etc. totaal ca majors

3. Substantiële keuzeruimte (60 ec) keuzeruimte opdat verschillende bèta types hun interesse kunnen volgen (meer diepgang of combinaties van disciplines) vanwege flexibiliteit in het onderwijsprogramma en studeerbaarheid verschillende soorten keuzeruimte –volledig vrij –binnen discipline (s) / specialisatierichtingen –binnen USE

4. Substantiële maatschappelijke component (30 ec) PAGE vanwege profiel van irs van de toekomst èn om meer mensgerichte generalisten en carrière bèta’s te trekken professionele vaardigheden (communiceren, samen- werken, reflecteren, etc. 5 ec) onderwijs in humanities and social sciences (25 ec) −algemeen deel: (5 ec) −specifiek deel: keuze van 2 van 3 leerlijnen van 10 ec −user & technology −society & technology −enterprise & technology ingebed in basis, major en keuzeruimte

basis 30 basis 30 keuze 60 major 90 Vier componenten bacheloropleiding USE 25

Paden en portfolio definitie: een pad is een door student te doorlopen route door het bacheloronderwijs van (tenminste) 180 EC die leidt tot een bachelordiploma opgebouwd uit de gemeenschappelijke basis, een gekozen major, keuzevakken, en de USE component paden kunnen uniek zijn vanwege keuzeruimte (majors, keuzevakken, USE) en daardoor toegesneden op de interesse van een student tijdens de bachelor houden studenten portfolio bij van hun inhoudelijke voortgang èn van de ontwikkeling van hun competentieprofiel (ACQA) en bespreken deze met coach PAGE

Variabele paden door bachelor PAGE Differentiatie TypeConcrete bètaCarrière bètaMensgerichte generalist Oog voorDisciplineLoopbaanMaatschappelijke relevantie KiestDirect diepte discipline Combinatie tussen breedte en diepte Eerst breedte, dan diepte Mogelijke route STAGE?

Herinrichting organisatie onderwijs (1): studeerbaarheid grotere onderwijseenheden (5 ec of veelvoud) overzichtelijke blokken van maximaal 2 vakken parallel + OGO project activerend onderwijs: meer zelfstudie, minimaal 30% opdrachten per vak deelname aan herkansing beperken (minimaal 4 eerste tentamen), één herkansing en daarna vak overdoen spreiding tentamens om concurrentie te voorkomen en werklast te verdelen compensatoir toetsen binnen en tussen vakken coaching integraal invoeren, van begin tot einde opleiding

Herinrichting organisatie onderwijs (2): TU/e Bachelor School een gezamenlijke bachelor structuur met vier componenten differentiatie in majors, keuzeruimte, opbouw individuele studieprogramma’s flexibiliteit in doorlopen studiepaden en mogelijkheid te switchen tussen paden met nieuwe combinaties tussen disciplines (bijv. industrial physics) die aantrekkelijk zijn voor andere type bèta’s is organisatorisch het beste te realiseren in één TU/e Bachelor School –waarin alle bachelor programma’s zijn opgenomen –met een minimum aan organisatorische obstakels

Aanbevelingen 1.nog voor de zomer binnen TU/e gemeenschap discussie voeren over bachelor school volgens bovenstaand model 2.gelet op urgentie van problemen van TU/e streven naar snelheid in besluitvorming over herontwerp van bacheloronderwijs 3.vervolg op huidige taskforce die implementatie onderzoekt (waaronder onderwijskundige, personele, organisatorische en financiële randvoorwaarden)