strategie als een proces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
Marketing voor verkeerskunde
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Systems Engineering 24 april 2007.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Samen innoveren: duurzaam samen
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Facility management en inkoop
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene1 Strategisch Management Prof. dr. A. Heene Universiteit Gent -
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Advanced Business Information Solutions
Beleidsvoering naar groei
INVLOED VAN MARKETING OP CONSUMENTEN
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Business Marketing Management
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Initiatief doelen standaarden systemen waarden empowermentcreativiteit visie Intern Extern Flexibiliteit Controle De essentie van de ontwikkeling van medewerkers.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Naar een optimaal HR - beleid
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
 A-94 A-94.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Informatie management HC2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Naar een duurzaam HRM beleid
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.
Internationale marketing
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Indeling van hoofdstuk 2
Internationale marketing
Presentatie van ondernemingsplan
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

strategie als een proces analyse van de omgeving bedenken van mogelijkheden tot waardecreatie analyse en evaluatie van de mogelijkheden keuze van mogelijkheden tot waardecreatie beslissen over producten,diensten,middelen middelen voor waardecreatie verwerven figuur

subsitutuutproducten en concurrerende producten behoeften sustituutproducten wensen of preferenties concurrerende producten figuur

belanghebbenden missie visie doelen de continuïteitskring belanghebbenden klantenwaarde ondernemingswaarde middelen structuren processen producten diensten competentie opbouw waarde-distributie waarde captatie waarde creatie competentie benutting missie visie doelen figuur

controleerbaar verwarrend begrijpelijk onvoorspelbaar Externe omgeving is rationeel natuurlijk Intern proces is... Omgeving Cognitieve Leer Poltieke Cultuur Configuratie Positionering Planning Ontwerp Ondernemers figuur

bruggen, figuur 1.5 figuur

Relatief marktaandeel Hoog Laag Traag Snel Industriegroei sterren vraagtekens kaskoeien “dogs” figuur

stakeholder ontwikkeling strategische logica Kernprocessen Middelen Wie productcreatie productrealisatie stakeholder ontwikkeling organisatie concept business concept transformatieve Wat Structuur Controle Hoe figuur

De Waardeketen MARGE figuur PRIMAIRE ACTIVITEITEN ONDER- STEUNENDE INGAANDE LOGISTIEK OPERATIES UITGAANDE LOGISTIEK MARKETING & VERKOOP SERVICE MARGE INFRASTRUCTUUR VAN BEDRIJF HUMAN RESOURCES MANAGEMENT TECHNOLOGIE VERWERVING figuur

figuur 4.2 BRUGGEN (Porter model)

Opbouwen en benutten van competentie cash flows creatie van strategische opties lichten van strategische opties competentie benutting Opbouwen en benutten van competentie figuur

figuur 8.1 BRUGGEN, p. 186 figuur

Bruggen 8.2. Afwisselen van de generieke strategieën figuur

de onderneming als een open systeem Strategische Logica Management Processen data Ontastbare Middelen data Toename van onduidelijkheid en reactietijd Tastbare Middelen Toegankelijke middelen data Operaties Producten grenzen van de onderneming data Product/Markt combinaties figuur

figuur

Figuur 5.2 BRUGGEN : types van competentie.

Het fundamentele spanningsveld in strategisch management. (Bruggen 1.1) figuur

íllustratie 3.2. BRUGGEN : .i.BEKAERT; waarden figuur

een missie voor wie er nog geen heeft Wij willen een toonaangevende producent zijn en streven naar een leidinggevende positie in onze industrie. Wij streven naar een rendabele groei teneinde blijvend tegemoet te komen aan de vereisten van onze klanten, personeelsleden, aandeelhouders en aan de verwachtingen van onze brede maatschappelijke omgeving. In alles wat wij doen streven wij naar het bereiken van de hoogste standaarden van kwaliteit en naar een superieure klantgerichtheid. Onze mensen zijn ons belangrijkste kapitaal. Daarom hechten wij uitzonderlijk belang aan de ontwikkeling van onze medewerkers en aan het creëren van een sfeer waarin het aangenaam is te werken. Voor onze kapitaalverschaffers willen wij een behoorlijk rendement voor het risico dat zij lopen waarborgen. Ons bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheden streven wij ernaar te produceren met het volste respect voor het milieu. figuur

De strategietypes implementatie GEREALISEERDE BEDOELDE strategie opduikende strategie opgelegde strategie opportunistische strategie niet gerealiseerde strategie figuur

figuur