strategie als een proces analyse van de omgeving bedenken van mogelijkheden tot waardecreatie analyse en evaluatie van de mogelijkheden keuze van mogelijkheden tot waardecreatie beslissen over producten,diensten,middelen middelen voor waardecreatie verwerven figuur
subsitutuutproducten en concurrerende producten behoeften sustituutproducten wensen of preferenties concurrerende producten figuur
belanghebbenden missie visie doelen de continuïteitskring belanghebbenden klantenwaarde ondernemingswaarde middelen structuren processen producten diensten competentie opbouw waarde-distributie waarde captatie waarde creatie competentie benutting missie visie doelen figuur
controleerbaar verwarrend begrijpelijk onvoorspelbaar Externe omgeving is rationeel natuurlijk Intern proces is... Omgeving Cognitieve Leer Poltieke Cultuur Configuratie Positionering Planning Ontwerp Ondernemers figuur
bruggen, figuur 1.5 figuur
Relatief marktaandeel Hoog Laag Traag Snel Industriegroei sterren vraagtekens kaskoeien “dogs” figuur
stakeholder ontwikkeling strategische logica Kernprocessen Middelen Wie productcreatie productrealisatie stakeholder ontwikkeling organisatie concept business concept transformatieve Wat Structuur Controle Hoe figuur
De Waardeketen MARGE figuur PRIMAIRE ACTIVITEITEN ONDER- STEUNENDE INGAANDE LOGISTIEK OPERATIES UITGAANDE LOGISTIEK MARKETING & VERKOOP SERVICE MARGE INFRASTRUCTUUR VAN BEDRIJF HUMAN RESOURCES MANAGEMENT TECHNOLOGIE VERWERVING figuur
figuur 4.2 BRUGGEN (Porter model)
Opbouwen en benutten van competentie cash flows creatie van strategische opties lichten van strategische opties competentie benutting Opbouwen en benutten van competentie figuur
figuur 8.1 BRUGGEN, p. 186 figuur
Bruggen 8.2. Afwisselen van de generieke strategieën figuur
de onderneming als een open systeem Strategische Logica Management Processen data Ontastbare Middelen data Toename van onduidelijkheid en reactietijd Tastbare Middelen Toegankelijke middelen data Operaties Producten grenzen van de onderneming data Product/Markt combinaties figuur
figuur
Figuur 5.2 BRUGGEN : types van competentie.
Het fundamentele spanningsveld in strategisch management. (Bruggen 1.1) figuur
íllustratie 3.2. BRUGGEN : .i.BEKAERT; waarden figuur
een missie voor wie er nog geen heeft Wij willen een toonaangevende producent zijn en streven naar een leidinggevende positie in onze industrie. Wij streven naar een rendabele groei teneinde blijvend tegemoet te komen aan de vereisten van onze klanten, personeelsleden, aandeelhouders en aan de verwachtingen van onze brede maatschappelijke omgeving. In alles wat wij doen streven wij naar het bereiken van de hoogste standaarden van kwaliteit en naar een superieure klantgerichtheid. Onze mensen zijn ons belangrijkste kapitaal. Daarom hechten wij uitzonderlijk belang aan de ontwikkeling van onze medewerkers en aan het creëren van een sfeer waarin het aangenaam is te werken. Voor onze kapitaalverschaffers willen wij een behoorlijk rendement voor het risico dat zij lopen waarborgen. Ons bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheden streven wij ernaar te produceren met het volste respect voor het milieu. figuur
De strategietypes implementatie GEREALISEERDE BEDOELDE strategie opduikende strategie opgelegde strategie opportunistische strategie niet gerealiseerde strategie figuur
figuur