Arousal, angst & stress Definities

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Het geheugen is goud waard!
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
De relatie tussen logistiek en veiligheid
STRESS IS DEELS GEVOLG VAN PERSOONSTREK
Interventie en implementatie
Persoonlijkheid Wat? Instrumenten
Clinic Sportpsychologie
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
Relaxatie bij kinderen Johan Simons
Diagnose Eerst: opluchting + duidelijkheid
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
examen 4 vragen Algemene vragen 2 bladzijden Betoog waarin
Nadelige effecten van pogingen tot controle van oncontroleerbare pijn.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Psychologie van de beweging: afspraken
Wat is motorisch leren? (1)
Bewegen en Sport: nu en later
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Mind-bodytherapie Mirjam Vervaeke
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Gedrag in organisaties, 10e editie
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Validiteit.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Pijn en bewegen in relatie tot cognitie en gedrag bij dementie
Behandeling (RA) 1. Langdurend intensief bewegingsprogramma is gunstig voor functionele mogelijkheden en emotioneel welbevinden en niet ongunstig voor.
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Dossier Empowerment.
Gedragsproblemen bij kinderen
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Groepsdynamica.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Gameverslaving: facts and stories
Evaluatie Trainingskamp Cyprus 2015 Scores en reacties deelnemers en begeleiding.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Stress op de middelbare school
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
1 Mobiliteit en keuzebegeleiding Coping vaardigheden voor mobiliteit EUROGUIDANCE Werkgroep mobiliteit Jef Vanraepenbusch EUROGUIDANCE Vlaanderen.
PODIUMANGST Liesbeth Citroen en Martine van der Loo
Eetadvies.
Vereenvoudiging schema SOLK
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Sturen op mentale veerkracht
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Gezond en Vitaal aan het werk
VAARDIGHEDEN 1 Afleidingstechnieken
‘Motiveren kan je leren’
Stress management bij Autisme
EXPERIMENT SHEET A/B TEST
Transcript van de presentatie:

Arousal, angst & stress Definities Welke variabelen verhogen arousal, angst & stress Op welke manier beïnvloeden ze prestaties? Wat kan er aan gedaan worden?

1. definitie Arousal: “algemene fysiologische en psychologische activitatie die varieert tussen diepe slaap en intense opgewondenheid” (Lang et al., 1995)

Stress = algemeen, “perceptie van dreiging of resultaat van een onevenwicht tussen de eisen in omgeving en mogelijkheden van individu” Angst = “Negatieve emotionele toestand waarin gevoelgens van zenuwachtigheid, piekeren en bezorgheid ervaren worden samen met een hoge arousal in het lichaam”

Angst Somatische angst: hartslag, ademhaling, huidgeleiding… Cognitieve angst: Beangstigende gedachten Piekeren, twijfels, beelden van verlies en vernedering

Sport Competition Anxiety Test (SCAT) Dispositie Items Before I compete I feel uneasy Before I compete I worry about not competing well Before I compete I am calm Before I compete I get a queasy feeling in my stomach

Competitive State Anxiety Inventory-2 (CSAI-2) Toestand Somatische angst, cognitieve angst en zelfvertrouwen Items I am concerned about this competition I feel nervous I feel ill-at-ease I have self-doubts I feel jittery

2. Variabelen die angst en stress beïnvloeden Situationele variabelen Gepercipieerde belangrijkheid van de gebeurtenis Verwachtingen Onzekerheid Individuele factoren Trek angst

3. De relatie tussen arousal en prestatie 3.1. Drifttheorie Afhankelijk van complextiteit, arousal en vaardigheden Indien taak eenvoudig, en dominante respons correct, hoe meer aroussal hoe beter de prestatie Implicaties Groentjes vs ervaren rotten Oefening tijdens lage arousal

3.2. Omgekeerde U-hypothese Yerkes & Dodson (1908) Voor elke taak optimaal niveau van arousal Te weinig Te veel Afhankelijk van taak Fijne motoriek vs grove motoriek “Oppeppen” niet altijd gunstig effect

3.3. Catatrofe theorie Kleine verandering in arousal kan catastrofale gevolgen hebben Indien lage mate van cognitieve angst, dan omgekeerde U-hypothese Indien een grote mate van cognitieve angst, dan kleine toename in arousal zeer negatief effect op prestatie

3.4. ZOF: “Zones of Optimal functioning” Elke atleet heeft zijn eigen profiel om optimaal te functioneren Meestal atleten in team verband lagere ZOF dan atleten in individuele sporten

4. Hoe beïnvloeden? Relaxatietechnieken Biofeedback Progressieve relaxatie Autogene training Cognitief-gedragsmatige technieken Goal-setting theorie: meer specifieke en tussendoelen Prestatiedoel en uitslagdoel Verbeeldingstechnieken Mentaal herhalen Psychoneuromusculaire theorie en exposure

Examen Schriftelijk 4 vragen: 2 reproductievragen en 2 inzichtsvragen

Inzichtsvragen Wat is het verschil tussen extinctie en habituatie? De relatie tussen een positieve attitude tav fysieke activiteit en fysieke activiteit is niet groot? Waarom?

Reproductievragen Bespreek de theorie van gepland gedrag ivm fysieke activiteit Verscheidene theorieën handelen over de relatie tussen angst en prestaties. Bespreek deze.

Kennen Transparanten voldoende Cursusmateriaal Tekst over leerpsychologie Sport Psychology 2. Personality and sport 3. Attitudes to sport 4. Agression in sport 5. Arousal, anxiety and stress