Informatieavond 13 september 2010 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
SPECIFIEKE LERARENOPLEIDING LICHAMELIJKE OPVOEDING
Studieloopbaancoaching
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mentorendag 28 oktober 2009.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Wanneer kan ik aan de SLO beginnen?
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
Structuur secundair onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Prof. Antonia Aelterman – voorzitter opleidingscommissie lerarenopleiding Informatieavond lerarenopleiding 24 september 2007 Deel I: afwerken in de academische.
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
Specifieke Lerarenopleiding
Informatieavond 8 september 2009 Specifieke lerarenopleiding (slo) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 13 september 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 28 juni 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Centrale voorlichtingsdag RuG,
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Boomstructuur toekomstige student:
Vernieuwing verzorging
Academische lerarenopleiding UGent
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
13 november 2008 ‘Specifieke vakdidactiek gezondheidszorg voor de SLO in de CVO’s’ Workshop CVO LimLO Diepenbeek, CVO VTI Brugge, CVO VTI Aalst, CVO.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Enkele voorbeelden.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Het opleidingsprofiel:
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Bachelor Medische Hulpverlening
S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1.
De specifieke lerarenopleiding aan de Universiteit Antwerpen
Infosessie SLO 18 maart SLO Taal- en letterkunde pag. 1 Specifieke Lerarenopleiding (SLO)
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Infodagen Februaritrajecten
Daphne Keller 30 augustus 2017
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Infomoment schakel- en voorbereidingsprogramma’s FPPW
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Informatieavond 13 september 2010 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1

Opbouw uiteenzetting Deel 1: belang SLO Programma Stage en LIO Algemene info Deel 2: vragen pag. 2

Belang van de SLO Voorwaarde voor benoeming in SO 2de en 3de graad: bekwaamheidsbewijzen SO: (link op website lerarenopleiding) Vereiste bekwaamheidsbewijzen (specificiteit van masterdiploma van belang) Voldoende geachte bekwaamheidsbewijzen Andere “Diploma van leraar” vaak gevraagd door de hogeschoolbesturen voor hoger onderwijs van één cyclus (bacheloropleidingen) Nuttig in educatieve settings buiten de school pag. 3

SLO: voor wie? De universiteiten: ‣ Alle afgestudeerden van een masteropleiding (universiteit of hogeschool): ‧ inschrijving kan na academische bachelor (of GIT of schakelprogramma), op voorwaarde van inschrijving voor de master ‧ diploma van leraar na masterdiploma ‧ Toelatingsvoorwaarden: De hogescholen: ‣ Voor afgestudeerden van een masteropleiding in drie bestaande studiegebieden (econ., conservatorium, academie) De CVO: ‣ afgestudeerden SO, (professionele) bachelors en masters pag. 4

Eigenheid en sterkte SLO UGent Evenwicht tussen “academische basis” (leraar met een visie) en professionele gerichtheid (leraar ook gewapend met “technische vaardigheden”) Flexibele trajecten maar ook de mogelijkheid om in één jaar af te studeren Ruime stage en variatie in stage: verschillende onderwijsvormen en onderwijsniveaus Sterke klemtoon op en begeleiding door de vakdidactiek, ook op stage pag. 5

SLO-richtingen  20 richtingen binnen de SLO aan de UGent: zie studiegids  Ingedaalde lerarenopleiding (30 stp): ‧ Minor onderwijs in alle opleidingen wetenschappen ‧ Afstudeerrichting onderwijs in master psychologie ‧ Major lerarenopleiding in master pedagogische wet. ‧ Afstudeerrichting onderwijs en vorming in revaki ‧ Afstudeerrichting educatie en communicatie in biomedische wetenschappen –Overige 30 stp na master of gelijktijdig; of via LIO-baan pag. 6

SLO curriculum Aangestuurd door de basiscompetenties voor de leraar secundair onderwijs ‣ zijn ook een basis voor opdracht in hoger onderwijs, volwassenenonderwijs en andere educatieve settings Geënt op algemene onderwijsvisie en visie op lerarenopleiding Ugent:  Leraarschap steunt op stevige vakinhoudelijke opleiding en pedagogisch- (vak)didactische vorming  Emancipatorische en leerlinggerichte onderwijsvisie pag. 7

Modeltraject SLO (1) Leren en instructie6 stp (jaarvak) Vakdidactiek I6 stp (sem 1) Vakdidactiek II of vakdidactische uitdieping6/4stp (sem 2) Vakdidactische verbreding4/6 stp (sem 2) Stage18 stp (jaarvak) pag. 8

Modeltraject SLO (2) Onderwijsorganisatie en –beleid4 stp (sem 1) Psychologie van de adolescentie4 stp (sem 1) Algemene en historische pedagogiek4 stp (sem 2) Pedagogische componenten van het leraarschap 4 stp (sem 2) Keuzevak:ten minste 4 stp pag. 9

Overzicht keuzevakken Educatieve interactie en communicatie (4 stp) Vakdidactiek I in een andere taal of discipline (6 stp) Vakdidactische verbreding (4 stp) bijv. didactiek wetenschappen, gezondheidswetenschappen, gedrags- en maatschappijwetenschappen, cultuurwetenschappen Bewegen en sport: nu en later (4 stp) Cultuur, media en educatie (4 stp) Pedagogische vraagstukken: filosofie als oefening in levenskunst (4) Een aan het onderwijs gerelateerd opleidingsonderdeel uit een andere masteropleiding of uit de lerarenopleiding aan de hogeschool pag. 10

Volgtijdelijkheid Leren en instructie: gelijktijdig of voorafgaand aan vakdidactiek I Vakdidactiek vooraf of gelijktijdig met stage Vakdidactische uitdieping volgt op of is gelijktijdig met vakdidactiek pag. 11

Decreet : praktijk (30 stp) in de SLO Wat betekent dit? ‣ Seminaries en instituutspractica ‣ Stage in scholen, preservice of inservice (LIO-baan) Praktijk en oefeningen zijn geïntegreerd in alle vakken pag. 12

Concretisering (preservice) stage SLO UGent (1) 18 stp stage in scholen voorbereid doorheen oefeningen vakdidactiek (practica) terugkomseminaries algemene seminaries EHBO en stemhygiëne – communiceren met anderstaligen stageportfolio als begeleidings- en evaluatie-instrument werkbegeleiding op school: ‣ door schoolmentor ‧ eerste aanspreekpunt voor afspraken stage ‧ meso-gebonden activiteiten ‣ door vakmentor pag. 13

Concretisering stage (2) leerbegeleiding door opleiding : ‣ door vakdidacticus en praktijkassistent (stagebegeleider) ‧ via stagebezoek ‧ individuele en groepssupervisie duo-stages zijn mogelijk stage in sectoren waar master onderwijsbevoegdheid heeft stageregistratie en –opvolging via STAR ( pag. 14

Concretisering (preservice)stage (3) Wat omvat de stage? ‣ 25u observeren ‣ 60u zelfstandig realiseren van onderwijs-leeractiviteiten (onder begeleiding vakmentor) ‧ minimum 30u in 2 verschillende onderwijsvormen SO; daarnaast HO, volwassenenonderwijs, andere educatieve sectoren ‣ minimum 8 meso-activiteiten ‣ Vakdidactiek werkt deze algemene afspraken uit in stagehandleiding en opdrachten overeenkomstig eigenheid studierichting ‣ Concrete stageplanning in overleg met PA en stageschool ‣ Stage-aanvragen moeten ingevoerd zijn uiterlijk op 8 oktober ‧ aanwezigheid bij eerste les vakdidactiek absolute vereiste! pag. 15

Spreiding stage Gespreid over het volledige schooljaar Stage kan gespreid worden over drie opeenvolgende academiejaren Afstuderen kan ook in februari indien alleen nog stage af te werken traject wordt bijgehouden door vakdidactiek student houdt stageportfolio bij opnieuw inschrijven! pag. 16

Wie kan aan UGent LIO-statuut krijgen?  Onderwijsopdracht ‧ Decreet: minimaal 500 uren op jaarbasis ‧ UGent: vanaf ten minste 200 uren op jaarbasis (aanvullende preservice stage)  Waar? ‧ 2 de en 3 de graad SO ‧ professionele bacheloropleiding (hogeschool) ‧ CVO ‧ Basiseducatie  Contacteer stagecoördinator zo snel mogelijk  Inschrijven voor 15 oktober pag. 17

Doelstellingen LIO-traject via e-portfolio  Alternatief leertraject: benutting van praktijkervaringen van studenten die in het onderwijs werken (leren op de werkplek):  integratie theorie en praktijk in gehele curriculum  Leren op afstand  Afstemming op individuele leerbehoeften  Verantwoordelijkheid van studenten in hun eigen leerproces  E- portfolio:  Handig om werkstukken, relevante bewijsstukken van good practice (filmpjes, enz.) en evaluaties te verzamelen  Verdere ontwikkeling van de ICT-competenties  Start van professionele ontwikkelingsproces pag. 18

Opbouw portfolio  Vertrekken van de basiscompetenties leraar secundair onderwijs  10 functionele gehelen (vaardigheden en deelvaardigheden)  attitudes en taalcompetenties  Rode draad van portfolio:  Vorderingen aantonen: initiatieven aangeven om te ‘groeien’ in leraarschap (actieplannen)  Eigen sterktes en zwaktes in beeld brengen: zelfevaluatie en zelfsturing!  Integratie van theorie en praktijk: aantonen dat theorie wordt toegepast  Reflectie als grondhouding: reflectief ervaringsleren  (zie handleiding op website) pag. 19

Begeleiding  Op school ‣ 3 x klasbezoek met verslag door mentor ‣ Ten minste 3 supervisies van praktijkassistent ‣ feedback worden verwerkt in portfolio  Doorheen opleiding ‣ Technische basistraining ‣ Begeleidingsessies, gekoppeld aan timing portfolio-opdrachten ‣ Tussentijdse feedback van begeleiders ‣ Verplicht begeleidingsgesprek in januari  Door medestudenten ‣ Permanente intervisie ‣ Intervisieopdrachten pag. 20

Beoordeling  Eind-evaluatie (juni) ‣ 2 beoordelaars lezen portfolio en geven beoordeling ‣ 1 beoordelaar voert het gesprek ‧ Toelichting zelfevaluatie ‣ Toekenning eindscore  Eindcijfer per opleidingsonderdeel ‣ 12 (vakoverschrijdend portfolio) + 8 punten (specifieke opdracht per opleidingsonderdeel) ‣ Afzonderlijke beoordeling vakdidactiek en stage pag. 21

Mogelijke trajecten  Éénjarig traject  Spreiding over maximaal drie jaar  Meerjarig traject wordt opgesteld in overleg met de stagecoördinator pag. 22

Afspraken & deontologie  Contract tussen student en opleiders (15/10)  Brief voor de directie  Engagement voor begeleiding door mentor/begeleider  Kopie van de arbeidsovereenkomst (15/10)  Deontologie  Portfoliocursus is afgeschermd  Professionele benadering  Privacy  Toestemming bij gebruik portfolio voor onderzoeksdoeleinden pag. 23

Administratieve info Inschrijving SLO geldt in principe voor de ganse opleiding Indien geen volledige SLO: GIT-traject aangewezen Student wordt uitgenodigd (in najaar) om curriculum te bevestigen Vrijstellingen (EVK) worden aangevraagd bij decaan FPPW Voor de lessen vakdidactiek: aanwezigheid vereist van bij het begin (zie lessenroosters) pag. 24

Algemene info O proep om te zetelen in de opleidingscommissie lerarenopleidingen (formulieren bij FSA; voor meer info: zie minerva begin oktober) Internationale uitwisselingen: Bibliotheek: Dunantlaan 2 Info: FSA Dunantlaan 2 pag. 25

pag Algemene info: curriculum; lessenroosters; examens; inschrijvingen, studiegelden interessante links Elektronische leeromgeving: stagecoördinator: Anneleen Jachowicz Anneleen.jachowicz.ugent.be vragen: of trajectbegeleider: