Specifieke Lerarenopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
SPECIFIEKE LERARENOPLEIDING LICHAMELIJKE OPVOEDING
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Geïndividualiseerde trajecten Faculteit PSW Academiejaar
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Wanneer kan ik aan de SLO beginnen?
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
Structuur secundair onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Toelichting examenreglement academiejaar
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Prof. Antonia Aelterman – voorzitter opleidingscommissie lerarenopleiding Informatieavond lerarenopleiding 24 september 2007 Deel I: afwerken in de academische.
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
STAGE Faculteit Rechtsgeleerdheid. Programma Opleidingsonderdeel “stage” : K. Bernauw Practische organisatie : K. Rötgens Getuigenis/ervaringen studenten-stagiairs.
Informatieavond 8 september 2009 Specifieke lerarenopleiding (slo) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 13 september 2010 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 13 september 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 28 juni 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Centrale voorlichtingsdag RuG,
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Boomstructuur toekomstige student:
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Enkele voorbeelden.
Master Sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakeljaar 24 september 2007.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
De specifieke lerarenopleiding aan de Universiteit Antwerpen
Infosessie SLO 18 maart SLO Taal- en letterkunde pag. 1 Specifieke Lerarenopleiding (SLO)
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
TAAL- EN LETTERKUNDE BA2 Infosessie 26 september 2016.
Infodagen Februaritrajecten
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Infomoment schakel- en voorbereidingsprogramma’s FPPW
Portfolio, Logboek en Casus
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Transcript van de presentatie:

Specifieke Lerarenopleiding Informatieavond 27 juni 2013 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie

Opbouw uiteenzetting Deel I Algemene info Deel 2: vragen Deel II -Belang SLO -SLO UGent SLO-richtingen Programma-volgtijdelijkheid Concretisering stage Programmahervorming-overgangsmaatregelen LIO-traject Internationalisering Administratie: inschrijving -vrijstellingen Algemene info en contactgegevens Deel II - Vragen (zie FAQ) Vragen Algemene info Deel 2: vragen

Belang van de SLO Voorwaarde voor benoeming in SO 2de en 3de graad: Voorwaarde voor salaris op masterniveau “Diploma van leraar” vaak gevraagd door de hogeschoolbesturen voor hoger onderwijs van één cyclus (bacheloropleidingen) Nuttig in educatieve settings buiten de school

Welke vakken mag ik geven? bekwaamheidsbewijzen SO Vereiste bekwaamheidsbewijzen (specificiteit van masterdiploma van belang) Bijv. master geschiedenis met diploma van leraar heeft vereiste bekwaamheid voor geschiedenis Voldoende geachte bekwaamheidsbewijzen Bijv. master geschiedenis met diploma van leraar heeft voldoende geachte bekwaamheid voor aardrijkskunde, Nederlands,… (alle algemene vakken) Andere Bijv. master geschiedenis ZONDER diploma van leraar heeft een ander bekwaamheidsbewijs en kan worden aangeworven. Opgelet! Aanwerving beperkt in de tijd Zoek per diploma op voor welke vakken je een vereist of voldoende geacht hebt via onderstaande link http://www.ond.vlaanderen.be/infolijn/faq/bekwaamheidsbewijzen/default.htm

SLO:voor wie? Wie kan zich inschrijven in de SLO: Toelatingsvoorwaarden: www.lerarenopleiding.ugent.be Alle afgestudeerden van een masteropleiding (universiteit of hogeschool) Wie gelijktijdig is ingeschreven in een masteropleiding diploma van leraar pas na masterdiploma In sommige bacheloropleidingen en de meeste masteropleidingen kan je als keuzevak(ken) opleidingsonderdelen uit de SLO volgen.

Eigenheid en sterkte SLO UGent Evenwicht tussen “academische basis” (leraar met een visie) en professionele gerichtheid (leraar ook gewapend met “technische vaardigheden”) Flexibele trajecten, maar ook de mogelijkheid om in één jaar af te studeren Ruime stage en variatie in stage: verschillende onderwijsvormen en onderwijsniveaus Aansluiting bij masteropleiding Stage: begeleiding door de vakdidactiek (praktijkassistenten)

SLO-richtingen 22 richtingen binnen de SLO aan de UGent Welke SLO je volgt wordt bepaald door je master (zie website) Ingedaalde lerarenopleiding (30 SP): Minor onderwijs in alle opleidingen wetenschappen Afstudeerrichting onderwijs in master psychologie Major lerarenopleiding in master pedagogische wet. Afstudeerrichting onderwijs en vorming in revaki Afstudeerrichting educatie en communicatie in biomedische wetenschappen Afstudeerrichting bewegingsonderwijs en een minor onderwijs in de master Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen Overige 30 SP na master of gelijktijdig; eventueel via LIO-baan

SLO curriculum (programma) Aangestuurd door de basiscompetenties voor de leraar secundair onderwijs zijn ook een basis voor opdracht in hoger onderwijs, volwassenenonderwijs en andere educatieve settings Geënt op algemene onderwijsvisie en visie op lerarenopleiding UGent: Leraarschap steunt op stevige vakinhoudelijke opleiding en pedagogisch- (vak)didactische vorming Emancipatorische en leerlinggerichte onderwijsvisie

SLO curriculum (programma) Programma hervormd vanaf academiejaar 2013-2014 - aangepaste algemene opleidingsonderdelen - SLO taal- en letterkunde: vakdidactiek en stage in 2 talen -stage wordt opgesplitst in 2 opleidings- onderdelen van 9 SP

Modeltraject SLO (1) Krachtige leeromgevingen 6 SP (sem 1) De leraar binnen school en maatschappij Klasmanagement en reflectie 6 SP (sem 2) Psychologie van de adolescentie 4 SP (sem 1)

Modeltraject SLO (2) Vakdidactiek I* / Vakdidactiek Taal I** 6/4 SP (sem 1) Vakdidactiek II* / Vakdidactiek Taal II ** 6/4 SP (sem 2 / sem 1) Vakdidactische uitdieping/verbreding* Vakdidactische uitdieping taal I en taal II** 4 SP (sem 2) Stage A + Stage B 9 SP + 9 SP (J) Keuzevak: ten minste 4 SP *Afhankelijk van de afstudeerrichting kan de benaming van deze opleidingsonderdelen verschillen ** Specifieke vakken voor didactiek Taal- en letterkunde

Overzicht keuzevakken Educatieve interactie en communicatie (4 SP) Bewegen en sport: nu en later (4 SP) Cultuur, media en educatie (4 SP) Pedagogische vraagstukken: filosofie als oefening in levenskunst (4) Vakdidactiek I in een andere taal of discipline (6 SP) Voldoen aan toelatingsvoorwaarden + controle overlap lessen ! Vakdidactische verbreding (4 SP) bijv. didactiek wetenschappen, gezondheidswetenschappen, gedrags- en maatschappijwetenschappen, cultuurwetenschappen Een aan het onderwijs gerelateerd opleidingsonderdeel uit een andere masteropleiding of uit de lerarenopleiding aan de hogeschool

Volgtijdelijkheid Krachtige leeromgevingen: gaat vooraf aan vakdidactiek I: credit behaald of kan samen gevolgd worden. Vakdidactiek I: volgt op krachtige leeromgevingen: credit behaald of kan samen gevolgd worden. Vakdidactiek II: volgt op vakdidactiek I: credit behaald of kan samen gevolgd worden. Vakdidactische uitdieping: volgt op vakdidactiek I en II: credit behaald of kan samen gevolgd worden met vakdidactiek I en II. Stage: volgt op vakdidactiek I en II: credit behaald of kan samen gevolgd worden met didactiek I en II.

30 SP praktijk in de SLO Decretaal vastgelegd Wat betekent dit? Seminaries en instituutspractica Stage in scholen, preservice of inservice (LIO-baan) Praktijk en oefeningen zijn geïntegreerd in alle vakken

Wat omvat de (preservice) stage SLO UGent 18 SP (9+9) stage in scholen voorbereid doorheen oefeningen vakdidactiek (practica) terugkomseminaries algemene seminaries EHBO en stemhygiëne – taal inhoud 24u observeren 60u zelfstandig realiseren van onderwijs-leeractiviteiten (onder begeleiding vakmentor) minimum 30u in 2 verschillende onderwijsvormen SO; daarnaast HO, volwassenenonderwijs, andere educatieve sectoren 8 meso-activiteiten Vakdidactiek werkt deze algemene afspraken uit in stagehandleiding en opdrachten overeenkomstig eigenheid studierichting Stagevermindering mogelijk bij interimopdrachten van minstens 40u in het eigen vakgebied mits een aantal voorwaarden zijn voldaan.

Begeleiding stage Stageportfolio als begeleidings- en evaluatie-instrument Werkbegeleiding op school: door schoolmentor eerste aanspreekpunt voor afspraken stage meso-gebonden activiteiten door vakmentor Leerbegeleiding door opleiding: door vakdidacticus en praktijkassistent (stagebegeleider) via stagebezoek individuele en groepssupervisie duo-stages zijn mogelijk

Stage aanvragen INFO: SLO infosessie met info stageaanvragen en stageregistratiesysteem10/9 17u30 AUD 1 FPPW Aanwezigheid vanaf eerste les vakdidactiek (week 23/09) absolute vereiste! Concrete stageplanning in overleg met PA en stageschool Stage-aanvragen moeten zo snel mogelijk worden ingevoerd. Stageregistratie en –opvolging via STAR (www.star.ugent.be)

Spreiding stage Gespreid over het volledige schooljaar Stage kan gespreid worden over twee opeenvolgende academiejaren Afstuderen kan ook in februari indien alleen nog stage en 1ste semestervakken af te werken opnieuw inschrijven! + formulier bijkomende deliberatie februari invullen (zie www.fsappw.ugent.be)

Programmahervorming - Overgangsmaatregelen: afwerken in het uitdovend programma Het uitdovend SLO programma wordt nog 2 academiejaren (tot en met 2014-2015) ingericht voor studenten die kunnen afwerken. Wie komt in aanmerking om af te werken in het uitdovend programma: -Studenten die voor ten minste één algemeen opleidingsonderdeel een credit hebben behaald, met uitzondering van "psychologie van de adolescentie", kunnen afwerken in het oude programma. -Studenten Taal- en letterkunde en Talen en culturen: wie een credit behaald heeft voor minstens één algemeen opleidingsonderdeel, met uitzondering van "psychologie van de adolescentie", of voor "algemene talendidactiek", blijft in de oude programmaversie.

Programmahervorming-Overgangsmaatregelen: afwerken in het uitdovende programma -Deze credits kunnen verworven zijn binnen de SLO, via creditcontract of in de bachelor- of masteropleiding (minor, major, afstudeerrichting, keuzevak..).

Programmahervorming-Overgangsmaatregelen: concreet Studenten die nog nooit zijn ingeschreven voor de SLO, maar wel reeds credits verwierven (in master, creditcontract) waardoor ze in het uitdovende programma mogen afwerken melden dit aan de FSA via een formulier dat op www.lerarenopleiding.ugent.be ter beschikking zal worden gesteld. Studenten uit het uitdovend programma volgen de lessen samen met de studenten nieuw programma. Er zal worden gedifferentieerd (voor de lessen en de examens) op basis van reeds gevolgde vakken. Bijv. wie leren en instructie nog moet afwerken, sluit aan bij de lessen krachtige leeromgevingen

Programmahervorming-Overgangsmaatregelen: concreet Studenten die voldoen aan de voorwaarden om af te werken in het uitdovende programma, maar op vrijwillige basis wensen over te stappen naar het hervormde programma vragen dit aan bij de FSA met het daartoe voorziene formulier op www.lerarenopleiding.ugent.be OPGELET: een behaalde credit voor Algemene en historische Pedagogiek / algemene talendidactiek kan slechts gedeeltelijk of niet verzilverd worden.

Wie kan aan UGent LIO-statuut krijgen? Onderwijsopdracht Decreet: minimaal 500 uren op jaarbasis = 12u/week UGent: vanaf ten minste 200 uren op jaarbasis = 5u/week (met aanvullende preservice stage) Waar? 2de en 3de graad SO professionele bacheloropleiding (hogeschool) CVO Basiseducatie Contacteer stagecoördinator zo snel mogelijk Inschrijven voor 15 oktober

Doelstellingen LIO-traject via e-portfolio Alternatief leertraject: benutting van praktijkervaringen van studenten die in het onderwijs werken (leren op de werkplek): integratie theorie en praktijk in gehele curriculum leren op afstand: begeleidingssessies i.p.v. lessen opdrachten in portfolio i.p.v. examens E- portfolio: handig om werkstukken, relevante bewijsstukken van good practice (filmpjes, enz.) en evaluaties te verzamelen verdere ontwikkeling van de ICT-competenties

Kern van LIO-portfolio Rode draad van portfolio: Vorderingen aantonen: initiatieven aangeven om te ‘groeien’ in leraarschap Leidraad basiscompetenties voor leraren Reflectie als grondhouding: reflectief ervaringsleren Integratie van theorie en praktijk: aantonen dat theorie wordt toegepast Theorie wordt relevant en getoetst aan de praktijk

Opbouw LIO-portfolio Opdracht per algemeen vak Vakoverschrijdend gedeelte zelfevaluatie: sterkte-zwakte analyse actieplannen opdrachten gerelateerd aan lesgeven Vakdidactisch gedeelte (logboek, oefeningen op universiteit, opdrachten) opdrachten vakdidactiek stagelogboek met o.a.: observatieverslagen (ook op andere school) lesvoorbereidingen op basis van je eigen lesopdracht reflecties

LIO-Begeleiding Op school Doorheen opleiding 3 x klasbezoek met verslag door mentor ten minste 3 supervisies van praktijkassistent feedback wordt verwerkt in portfolio Doorheen opleiding technische basistraining begeleidingssessies, gekoppeld aan timing portfolio-opdrachten intervisie tussentijdse feedback van begeleiders verplicht begeleidingsgesprek in januari

Mogelijke LIO-trajecten Éénjarig traject Spreiding over maximaal drie jaar Meerjarig traject wordt opgesteld in overleg met de stagecoördinator

Internationale uitwisseling Gedurende één semester aan een buitenlandse universiteit In het buitenland minstens 9 studiepunten verdienen Voor minimaal één opleidingsonderdeel examen afleggen aan de UGent In het buitenland enkel vakdidactiek, met oefeningen, mits akkoord van de verantwoordelijk lesgever Stage kan, mits akkoord van de vakdidacticus In elk geval vooraf afspreken m.b.t. stage in een Vlaamse school te geven

Administratieve info Inschrijving SLO geldt in principe voor de ganse opleiding Indien geen volledige SLO: GIT-traject aangewezen Elke student dient zijn curriculum zelf samen te stellen via www.oasis.ugent.be Controleer of alle vakken die je wil volgen vermeld staan (keuzevak, didactische vakken, stage) UGent e-mail voor officiële communicatie Vrijstellingen (EVK) worden aangevraagd bij decaan FPPW (procedure zie website)

Administratieve info Er kan bij inschrijving gebruik gemaakt worden van opleidingscheques Stelsel educatief verlof: contacteer de trajectbegeleider Luc Vansteenkiste luc.vansteenkiste@ugent.be Voor de lessen vakdidactiek: aanwezigheid vereist van bij het begin van het academiejaar (zie lessenroosters)

Algemene info en contactgegevens Oproep om te zetelen in de opleidingscommissie lerarenopleidingen (formulieren bij FSA; voor meer info: zie minerva begin oktober) Dit telt mee voor één meso-activiteit Internationale uitwisselingen: Marisa Montero Perez Marisa.monteroperez@UGent.be Kris Rutten Kris.rutten@ugent.be Bibliotheek: Dunantlaan 2 Info: FSA Dunantlaan 2

Elektronische leeromgeving: Minerva https://minerva.UGent.be Algemene info: curriculum; lessenroosters; examens; inschrijvingen, studiegelden interessante links http://www.lerarenopleiding.ugent.be Elektronische leeromgeving: Minerva https://minerva.UGent.be stagecoördinator: Anneleen Jachowicz Anneleen.jachowicz.ugent.be vragen: fsappw@.ugent.be of lerarenopleiding@ugent.be trajectbegeleider: Luc van Steenkiste luc.vansteenkiste@ugent.be