Tekst 4: De rol van visuele informatie tijdens het leerproces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Etappes in leren: inleiding
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Pagina-instelling.
Leren spellen, feedback en de computer
EVENWICHTSRECEPTOREN
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Leven en wonen uw zorg opgaveprobleem Opgave Eigen gezondheid op peil houden door: Actieve leefstijl Gerichte training.
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Feedback opdrachten 1 en 2 Robert de Hoog. Opdracht 1 Regel: gebruik eerst de literatuur en daarna je eigen inzicht! Bronnen in de literatuur Royce: –Table.
Feedback Wat Soorten Door wie
Thema: Zelfreflectie Concept: “Kijk eens meer in de spiegel” Onderzoek: Beter uiten in een productie Eigen visuele opdracht.
Privacy lezing, arre zuurmond, 3 juli 2007, p.1 Arre Zuurmond, © Zenc, 2007 Privacy en ontwikkelingen De rol van ICT-architectuur.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Business Marketing Management
De economie van het doen en zes gemene vragen over ketenmanagement Frank Kalshoven
C-DSD: Curating the Dutch Song Database (Nederlandse Liederenbank) C-DSD Martine de Bruin.
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Uit: Verslaving Mathias Vierstraete 1BaMV
Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid
Arousal, angst & stress Definities
Wat is motorisch leren? (1)
Modellen van motorisch leren
Sturen en bijsturen van handelingen
Ecologische benadering van motorische controle
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Workshop Onderzoeksontwerp
Studietaak De studietaak staat centraal
Introductie UB en Studielandschap Augustus / September 2002 Universiteitsbibliotheek UM.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Challenge the future Delft University of Technology Augustus 2010 Korte handleiding Metis Plus Augustus 2010.
ASS in de levensloop: onderzoek
6 Overload in krachttraining
Kennismaken met: Connecticut (Versie3), een applicatie voor het in beeld brengen van competentieontwikkeling.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging Sportklimtrainersopleiding TEASER FUNDAMENTALS.
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Trainingspresentatie
Van aanmelding tot inschrijving en verder Studielink, Progress.NET en ProgRESS | 1.
Feedback Wat Soorten Door wie
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Er was eens… een klas vol techniek.  Eeuwenoud  Mondeling overgedragen  Nadien neergeschreven  Traditie  Bij ons maar ook wereldwijd  Elk land heeft.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Pouya Arami, Laura Kelderman & Pim Spaargaren Hogeschool van Amsterdam, juni 2011.
Prof. dr. Nicolette van Gestel Tilburg University, TIAS Business School & Tilburgse School voor Politiek en Bestuur.
Trainingsvoorbereidingsformulier
6vwo thema CSE, tehatex 2011 ‘Wat van ver komt…’ Presentatie G-0
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Personeelstraining Typ hier uw thema.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Regelluw en examinering
PLAGIAAT & BRONVERMELDING
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
Handbal (De fysieke noden) 27 Januari Mariakerken -Gent
Sieberdam/ROCS & KODOS
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Trainingspresentatie
Titel wetenschapsproject
Trainingspresentatie
Het E-depot van Rotterdam
Titel van wetenschappelijk project
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
EXPERIMENT SHEET A/B TEST
Transcript van de presentatie:

Tekst 4: De rol van visuele informatie tijdens het leerproces The manipulation of vision during the powerlift squat: Exploring the boundaries of the SL hypothesis Bennett & Davids, RQES, 66, 210-218 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Concept 1: Specificiteit van leren (1) Leren = sterker koppelen van diverse feedback bronnen aan de uitvoering (alternatief: leren = verschuiven van infobron A naar infobron B, nl. kinesthesie) Wegvallen / wijzigen / toevoegen van één specifieke informatie-bron leidt tot prestatiedaling! Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Concept 1: Specificiteit van leren (2) 4. Praktijkrelevantie: zeer specifiek oefenen 5. Hypothese gebaseerd op tracking-taak met accent op centraal zicht 6. Maar: -tegenstrijdige gegevens (bv. Balvangen) -taakafhankelijk (self-pacing?) Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Het Experiment (1) Powerlift squat: bekken lager dan knie voor correcte lift 10 mannelijke powerlifters 3 visuele condities: FV (spiegel), AV(focus op vaste spot – geen spiegel), en NV Normale training onder FV Scores: 0 tot 3 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding De resultaten (1) Hogere scores in FV vergeleken met NV en AV (F2,18 = 6.88, p < .01) Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Het Experiment (2) 8 experts en 8 matig getrainden 3 visuele condities: FV (spiegel), AV(focus op vaste spot – geen spiegel), en NV Normale training in hoofdzaak onder FV Scores: 0 tot 3 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding De resultaten (2) Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Discussie Daling in visuele informatie heeft enkel effect op matig getrainden = tegen de SL hypothese!! = verschuiving van visuele naar kinesthetische FB Taakafhankelijkheid!!! Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding