Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Etappes in leren: inleiding
Advertisements

M/V in de kerk Man and woman in the Church Doelen: informeren, bezinnen, oefenen Goals: to inform, to reflect, practice 1 december: de bijbel | the Bible.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Vragend en Ontkennend maken
Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012
Algemeen gedeelte Trainer B en Instructeur B
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid
Gbvtszw Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Instructie grammatica
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Tekst 4: De rol van visuele informatie tijdens het leerproces
Modellen van motorisch leren
Sturen en bijsturen van handelingen
User Centred Development
SKIMDOC Week 8.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Hoofdstuk 8: Coördinatie en techniektraining
Leraar, school en opleiding
Gedragsproblemen: snel en overwogen omgaan met moeilijke situaties
in relatie tot een actieve leefstijl
Instructeur B Voetbal (Getuigschrift B) Motorisch Leren
1 Peer Assesment Studenten beoordelen elkaar. 2 Doel  Er wordt je een spiegel voorgehouden  Het ‘beter’ functioneren in een groep waardoor de groep.
4 Wetmatigheden van training: functionele kracht en coördinatie
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Tonny.
AMPS Assessment of Motor and Process Skills
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Monday, 30 March 2015 maandag 30 maart 2015 Leonard Cohen is still on stage This must be a miracle at his age I’m sure that you like this song Enjoy.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
WELKOM. ONS TEAM Yoreh Schipper Freek Murk Lars Swemmer Tadek de Ruijter.
Prikkelverwerking bij kinderen
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
Mentale kracht? Omgaan met fouten Omgaan met druk Blijven vechten in verloren positie Omgaan met vermoeidheid Doorzettingsvermogen Omgaan met vernederingen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
29 / 30 March /20 Business English Werkboek B1 Sector Administratie N3-4 Unit 8.
Beginnen met lesplannning
Trainers cursus HCGO Zaterdag 15 april 2017 Arthur Bussink.
Motorisch leren bij pupillen
Global Entrepreneurship Week
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Bewust leren in de praktijk Onbewust leren in de praktijk
Onze Nieuwe Toekomst Our New Future
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
ACTmodel van psychopathologie
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Who knows something about scenarioplanning?
Geluids diagrammen Aan het einde kun je:
3.5 Hersenen 1 HV.
De basisschool in de samenleving van NU!
Academie voor Bouw & Infra
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
‘(a)n individual may be troubled by the problem of crime, but not be in the least afraid of being personally victimized’ Fürstenberg 1971:603.
Transcript van de presentatie:

Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid What do athletes learn when they learn a motor skill? McClements & Sanderson (1998) New Studies in Athletics, 1, 31-39 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Concept 1: AANDACHT (1) “If you chase two rabbits, you won’t catch either of them” Gebruik van GEHEUGEN WAARNEMING Nemen van BESLISSINGEN Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Concept 1: AANDACHT (2) Bewuste controle van bewegingsuitvoering is niet wenselijk in competitie Aandacht is nodig voor andere aspecten: tactiek, intensiteit, esthetiek, ….. Bewegingsuitvoering wordt wel bijgestuurd (gecontroleerd) op sub-bewustzijnsniveau Hoe gebeurt deze controle? Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden (1) Adams (1971) – Schmidt (1974): perceptueel spoor (herkenningsschema) IMAGE OF ACTION & Geheugenspoor (oproepschema) IMAGE OF ACTING Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden (2) 1. Vorming van de bewegingsidee Feedback dmv KR!! Geen image of acting/action aanwezig = zoeken naar juiste beweging 2. Verfijning van de beweging Feedback vooral dmv KP!! zintuiglijk + proprioceptief + extrinsiek Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden (3) 3. Automatische uitvoering = sub-bewust zelfstandigheid neemt toe 4. Herleren van (een deel van) de beweging “What feels right is wrong and what is right feels wrong” Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

Praktische implicaties Focus op omgaan met proprioceptieve informatie 1. Waaraan werk je? 2. Deed je wat je wou doen? 3. Hoe voelde het aan? 4. Wat ga je nu doen? Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

De praktijktest: Sascatchewan project Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding