Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid What do athletes learn when they learn a motor skill? McClements & Sanderson (1998) New Studies in Athletics, 1, 31-39 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
Concept 1: AANDACHT (1) “If you chase two rabbits, you won’t catch either of them” Gebruik van GEHEUGEN WAARNEMING Nemen van BESLISSINGEN Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Concept 1: AANDACHT (2) Bewuste controle van bewegingsuitvoering is niet wenselijk in competitie Aandacht is nodig voor andere aspecten: tactiek, intensiteit, esthetiek, ….. Bewegingsuitvoering wordt wel bijgestuurd (gecontroleerd) op sub-bewustzijnsniveau Hoe gebeurt deze controle? Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden (1) Adams (1971) – Schmidt (1974): perceptueel spoor (herkenningsschema) IMAGE OF ACTION & Geheugenspoor (oproepschema) IMAGE OF ACTING Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden (2) 1. Vorming van de bewegingsidee Feedback dmv KR!! Geen image of acting/action aanwezig = zoeken naar juiste beweging 2. Verfijning van de beweging Feedback vooral dmv KP!! zintuiglijk + proprioceptief + extrinsiek Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden (3) 3. Automatische uitvoering = sub-bewust zelfstandigheid neemt toe 4. Herleren van (een deel van) de beweging “What feels right is wrong and what is right feels wrong” Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
Praktische implicaties Focus op omgaan met proprioceptieve informatie 1. Waaraan werk je? 2. Deed je wat je wou doen? 3. Hoe voelde het aan? 4. Wat ga je nu doen? Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
De praktijktest: Sascatchewan project Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding