Van Gennep bijt ….

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek
de tijd van burgers en stoommachines
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
de tijd van burgers en stoommachines
Geschiedenis havo 4 - een introductie
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Voorstelling 6de leerjaar
Over verlichte denkers en hun ideeën
1.
Begeleidingsplannen GGZ
Nederlandse literatuur
Vervolg 18 de en 19 de eeuw 18 de eeuwse literaire ontwikkelingen Verschillende genres komen in de 18 de eeuw opzetten… Classicistisch toneel Deugdzaamheid.
Succes- en faalfactoren
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
College 4 Kennisleer.
De vrije wil als filosofisch probleem
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
Dossier Empowerment.
3 Industrialisatie en Ismen
Tijd van burgers en stoommachines,
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Ontwikkeling van het jonge kind
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
§2: politieke stromingen en partijen:
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
BUITENLANDSE BETREKKINGEN WEEK 2 WAT IS BB? GLOBALISERING HYPERGLOBALISTEN SCEPTICS TRANSFORMATIONALISTEN CONTINUITEIT & VERANDERING MACHT/VEILIGHEID/JUSTICE.
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
H8.1 De Verlichting Pruiken en revoluties.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Hoofdstuk 2 Het Duitse Keizerrijk I
Leeftijdsfasebewust HR-beleid Rick Brugts, directeur.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Nederlandse literatuur
De docent als veranderaar in de context van de school
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Verlichting V5.
de tijd van burgers en stoommachines
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
De WEtenscHappelijke revolutie
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Sociologische paradigma’s
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Sociale veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

Van Gennep bijt …

Naar een kritische orthopedagogiek In het bijzonder van de zwakzinnige mens. Ad van Gennep

Prof. A. Th. van Gennep

Belangrijkste uitgangspunten: van normalisatie naar integratie volwaardig burgerschap kwaliteit van het bestaan zelfbepaling

Kort overzicht deel I 1800-1850 Sensualisme & rationalisme Zwakzinnigenzorg: -als object v/d wet. -als maatsch. probl. 1850-1950 Positivisme & sociaal-darwinisme nadruk op zorg, aanleg & opl. voor maatschappelijk probleem

De pioniers en de ondermensen …

De periode 1800 - 1850 De pioniers

Economie Opkomst en bloei kapitalisme Industriële revolutie

Politiek Adel  Burgerij   Politieke macht Economische macht

Ideologie:pedagogiek Descartes Sensualisme: ervaringen zijn bron van kennis; Locke, Condillac Rationalisme: aangeboren ideeën en vermogens; Wolff

Zwakzinnigenzorg Als object van de wetenschappen 2. Als maatschappelijk probleem

Zwakzinnigenzorg als object van de wetenschappen “Wat is de natuur van de mens?” de mens is de top van het dierenrijk (Linnaeus) nature vs nurture mens-maatschappij-verhouding: Rousseau Itard

Itard wetenschappelijke bestudering van zwakzinnigen sensualist medisch-pedagogische behandeling

2. Zwakzinnigen als maatschappelijk probleem Evolutie van voor en na de 17de eeuw Séguin: * mens-maatschappij-verhouding * tegen vermogenspsychologie en frenologie (Gall) * geïnspireerd door utopisch socialisme en christelijke school van Saint Simon * leerling van Itard

De periode 1850 - 1950 De ondermensen

Economie Verdere bloei van het kapitalisme Hogere eisen aan arbeiders  -meer scholen -scholen meer prestatiegericht

Ideologie Positivisme: Comte Sociaal-Darwinisme

Zwakzinnigenzorg nadruk op verzorgen nadruk op aanleg als oorzaak maatschappelijk probleem gradaties in zwakzinnigheid  testbeweging  oplossingen: * buitengewoon onderwijs * inrichtingen * eugenetische maatregelen

De historische erfenis m. b. t De historische erfenis m.b.t. zwakzinnigheid en zwakzinnigenzorg vormt een geheel aan tegenstellingen

Kort overzicht deel II Opvattingen over Zwakzinnigheid en zwakzinnigenzorg  continuïteit & verandering Wetenschappelijke benaderingen  -natuurwetenschappelijk -geesteswetenschappelijk -kritisch-maatschappelijk

1. Opvattingen over zwakzinnigheid en zwakzinnigenzorg Vanaf 1950: lijn gericht op continuïteit lijn gericht op verandering

* Lijn gericht op continuïteit nadruk op defect geen ontwikkelingsvermogen ondermens lage kwaliteit van zorg

*Lijn gericht op verandering nadruk op ontwikkelingsvermogen nadruk op leefmilieu: normalisatie-principe gevolgen in de praktijk: segregatiegedachte neemt af

2. Opvattingen over wetenschappelijke benaderingen De natuurwetenschappelijke benadering b) De geesteswetenschappelijke benadering c) De kritisch-maatschappelijke benadering

a) De natuurwetenschappelijke benadering: 2 methodologische lijnen: * Rationalisme & deductie * Empirisme & inductie

* Rationalisme & deductie rationeel denken van algemeen naar specifiek aangeboren ideeën  positief: gerichtheid op maatschappelijke verandering  negatief: vermogenspsychologie

* Empirisme & inductie zintuiglijke ervaring sensualisme  positief: Itard & Séguin negatief: Behaviorisme - gedragsmodificatie

b) De geesteswetenschappelijke benadering hermeneutiek als methode nadruk op individuele mens historiciteit relativisme  positief: rede EN geest  negatief: - conservatief - nationaal socialisme

c) De kritisch-maatschappelijke benadering progressieve zijstroom van de natuurwetenschappelijke benadering kritische ingesteldheid

Kris & Yves

Op weg naar een kritische orthopedagogiek (methode en object)

Kort overzicht deel III Orthopedagogiek als kritische wet.  doel: realiteit toetsen aan ideaalbeeld Object van de kritische orthopedagogiek

1. Orthopedagogiek als kritische wetenschap Kritische wet.  traditionele wet.: * maatschappelijke invloed * historische component * dialectische benadering * nadruk op handelen

* Maatschappelijke invloed Orthopedagogiek als maatschappelijke wetenschap Wetenschap = deel van totale maatschappijsysteem  wederzijdse beïnvloeding tussen maatschappij en wetenschap

*Historische component Orthopedagogiek als historische wet. Orthopedagogiek en zwakzinnigenzorg = resultaat van een historische ontwikkeling  relatie tussen actuele en voorgaande situaties

* Dialectische benadering Orthopedagogiek als dialectische wet. Dialectiek = 1) maatschappelijk proces 2) wetenschappelijke methode nadruk op verandering als vertrekpunt tegenstelling is de motor voor verandering  Kenmerken: ~ empirische grondslag ~ feiten niet neutraal

~ wet. onderzoek niet waardenvrij ~ gevonden waarheid is plaats-, tijd- en maatschappijgebonden

Kritisch zijn = bestaande realiteit toetsen aan ideaalbeeld  Doel: Kritisch zijn = bestaande realiteit toetsen aan ideaalbeeld

* Nadruk op handelen Orthopedagogiek als handelingswetenschap Behandelt relatie tussen praktijk en theorie 3 standpunten: ~ gescheiden ~ eenheid ~ dialectische relatie

2. Het object van de kritische orthopedagogiek het begrip “ontwikkelingsbelemmering” belemmerde persoonlijkheidsontwikkeling en verhinderde participatie aan het samenlevingsgebeuren het orthopedagogisch handelen

Het begrip ontwikkelingsbelemmering maatschappelijk van aard oorzaak is biologisch?  biologische kenmerken gezien binnen een bepaalde maatschappelijke context

Belemmerde persoonlijkheidsontwikkeling en verhinderde participatie segregatie  isolatie  inrichtingen en buitengewoon onderwijs gevolgen isolatie: - onderbelasting - overbelasting - inconsequente belasting  resultaat : belemmering ontwikkeling

Het orthopedagogisch handelen het handelen heeft 2 kanten: op emancipatie gerichte verandering van de samenleving verandering van de ontwikkeling van het individu Dialectiek van behandeling en ontwikkeling “ “ zelfontplooiing en participatie “ “ aanpassing en emancipatie

1) Dialectiek van behandeling en ontwikkeling traditioneel orthopedagogisch handelen  nadruk op persoonlijkheidsontwikkeling

2) Dialectiek van zelfontplooiing en participatie “meer zelfontplooiing indien meer actieve participatie aan de samenleving”

3) Dialectiek van aanpassing en emancipatie participatie – niet participatie? beide leiden tot aanpassing aan de bestaande samenleving  aanpassing nodig als overgang (!) om te komen tot emancipatie door participatie

“Subjectief goede bedoelingen pakken vaak objectief anders uit in de maatschappelijke context”

Ik wil geen cliënt zijn, ik wil een persoon zijn Ik wil geen cliënt zijn, ik wil een persoon zijn. Ik wil geen label zijn,ik wil een naam zijn. Ik wil geen zorg, ik wil ondersteuning en hulp. Ik wil niet geplaatst worden in een instituut, ik wil een thuis. Ik wil plezier hebben, van mijn leven genieten en vrienden hebben. Ik wil dezelfde kansen hebben als jullie,ik wil gelukkig zijn. Ik heb gezegd.

U was een fantastisch publiek Dank u voor uw aandacht en tot ziens! Merel, Eveline, Tine,Joni,Imke, Chris, Fien, Nathalie & Kelly.