Executieve functies bij kinderen met dyscalculie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Standaard-bewerkingen
Onderzoek naar de invloed van oplossingsgericht werken op no-show binnen de ambulante verslavingszorg Opzet en voorlopige resultaten Klazien.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
40 jaar geschiedenis van het IPB met beelden van 1970 tot 2010.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Rouw na moord Onderzoek naar behandeling met EMDR en CGT bij nabestaanden van moord: onderzoeksopzet EMDR congres 20 april 2013 Mariëtte van Denderen.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Triathlon voor kinderen? Te zwaar? Te lang? Te veeleisend?
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Louise C. Urlings-Strop
CFRD Harold de Valk Ferdinand Teding van Berkhout
Interventies bij Multi-Problem Gezinnen Effectiviteit van de gezinskliniek van het RMPI & Moderatoren van WIG Universiteit Utrecht Marloes Philippa
Diabetes en de hersenen
Hoofdstuk 2: § 2.1: Procenten
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Mathematics Education and Neurosciences
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Van kwaliteit van ondersteuning naar kwaliteit van leven bij personen met een autismespectrumstoornis Doctorandus: Jo Renty Promotor: Prof. Dr. Herbert.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Stefanie Pieters Gesteund door: Promotor: Prof. dr. Annemie Desoete
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Dyslexie op ‘alle leeftijden’
Van Gulden naar EUR…!! Ik vond een prijslijst van 2000 en vergeleek……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
 (het is niet zo moeilijk…)
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Opdracht 1 37 o a) 1,00 cm = 5,0 N ^ c) De lengte van F span is 5,25 cm 1,00 cm = 5 N ^ 5,25 cm = 26,5 N ^ d) De lengte van F voorwerp is 6,49 cm 1,00.
Behandeling van spierspanningshoofdpijn met Botuline toxine A
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Obesitas & Schouderdystocie
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Bare Buttocks sessie Conservatieve behandeling diverticulitis:
Cijfers Zorg en Gezondheid
Standaard-bewerkingen
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Deel 2. Hoofdrekenend aftrekken
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Steekproef Wajong aangevraagd in 2003 of 2004 Wajong vanwege lichamelijke aandoening/beperking – lichamelijke aandoening als eerste cascode Exclusie ‘Geen.
Individuele leerlijnen
Extra Uteriene Graviditeit
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Centrummaten en Boxplot
Zo zit dat met uw pensioen!
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Tto: de laatste ontwikkelingen
MANTELZORGQUIZ.
Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.
Transcript van de presentatie:

Executieve functies bij kinderen met dyscalculie Lic. Frauke De Weerdt Promotor: Prof. Dr. Annemie Desoete Copromotor: Prof. Dr. Herbert Roeyers Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Overzicht presentatie PROBLEEMSTELLING Dyscalculie Executieve functies Executieve functies en dyscalculie 2. ONDERZOEKSDESIGN Onderzoekshypotheses Instrumenten 3. VOORLOPIGE RESULTATEN Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

1. PROBLEEMSTELLING: Dyscalculie Definitie dyscalculie (DC): Beperking in rekenvaardigheden Prevalentie: 2 - 8% (Geary, 2004; Petermann & Lemke, 2005) Belang van ernst-, exclusie- en hardnekkigheidcriterium Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

1. PROBLEEMSTELLING: Dyscalculie Verklaringsmodellen dyscalculie: Subitizeren (o.a. Landerl, Bevan & Butterworth, 2004) Rekenprocedures (o.a. Rouselle & Noël, 2007) Visuospatiale vaardigheden (o.a. Geary, 2004) Semantisch geheugen (o.a. Landerl et al., 2003) Mentale getalrepresentatie (o.a. Jordan, Hanich & Kaplan, 2003) Executieve functies (o.a. Passolunghi & Siegel, 2004) Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

1. PROBLEEMSTELLING: Dyscalculie Subtypes dyscalculie (Stock, Desoete, & Roeyers, 2007) Getallenkennis dc Procedurele dc Visuospatiale leerstoornis Semantisch geheugen dc Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

1. PROBLEEMSTELLING: Dyscalculie Comorbiditeit = Samen voorkomen van twee of meer stoornissen bij eenzelfde persoon (Neale & Kendler, 1995). Comorbiditeit DC & DL: DC en DL: Tussen 30-40% (Light & De Fries, 1995; Lyytinen et al., 2005) DC en DO: 50 % (Shalev, 2000;2004) Weinig ‘zuivere’ vormen van dyscalculie Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

1. PROBLEEMSTELLING: Executieve functies Definitie executieve functies Geen consensus (Brocki & Bohlin, 2004) Geheel van cognitieve processen nodig om doelgericht gedrag uit te voeren (Anderson, 2002; Brocki & Bohlin, 2004; Friedman et al., 2006). Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Overzicht voornaamste EF-modellen Baddeley & Hitch (1974); Baddeley (2000) WERKGEHEUGEN: fonologische lus visuospatiaal schetsblok centraal executief episodische buffer Barkley (1999) INHIBITIE Pennington & Ozonoff (1996) Inhibitie, werkgeheugen, verbal fluency, shifting, planning Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

1. PROBLEEMSTELLING: Executieve functies bij dyscalculie Sig. ≠ tussen personen met/zonder DC voor werkgeheugen (bv. Geary, Hoard, Byrd-Craven, & DeSoto, 2004; Swanson, 2006) Sig. ≠ tussen personen met/zonder DC voor inhibitie, meer bepaald interferentie (bv. Bull & Scerif, 2001) MAAR: Overige executieve functies: nauwelijks onderzoek Weinig onderzoek naar inhibitie en werkgeheugen samen Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Maten voor executieve functies inhibitie werkgeheugen switching Stop Signal task Stroop task D-KEFS inhibtion D-KEFS inh. + switch Digit span forward Digit span backward Visual matrix Block span task Maze span task Listening completion Listening span Counting span Dual task RAN of alfanum. Stim. D-KEFS verbal fluency letters RAS letters & Numbers RAS letters, Numb.,colors Bull & Scerif (2001) X* X Passolunghi & Siegel (2001) Geary, Hoard, Byrd-Craven & DeSoto (2004) Landerl, Bevan & Butterworth (2004) Passolunghi & Siegel (2004) Swanson (2006) Geary, Hoard, Byrd-Craven, Nugent & Numtee (2007)   Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Modaliteiten EF bij dyscalculie Evidentie modaliteitspecificiteit DC: sig. zwakker op rekengerelateerd domein (bv. Bull & Scerif, 2001; Passolungi & Siegel, 2004) Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

2. ONDERZOEKSDESIGN STUDIE 1 Onderzoekshypotheses Deficit in EF Kinderen met DC vallen uit op werkgeheugen en inhibitie (Landerl et al., 2004; Passolunghi , & Siegel, 2001). Modaliteitspecificiteit Kinderen met DC vallen vaker uit op rekengerelateerde EF-maten (Bull & Scerif, 2001). Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Rekrutering via scholen en RC’s Steekproef Rekrutering via scholen en RC’s TIQ ≥ 85 Klinische groep: voldaan aan exclusie-, ernst-, discrepantie- criteria Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Steekproef Dyscalculie (N=26) Controle (N=25) Leeftijd in maanden 118.69 (10.82) 112.76 (10.35) TIQ 99.46 (8.18) 111.04 (11.44) M:V 13:13 12:13 Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel)

Instrumenten Leerkrachten VvGK (Oosterlaan et al., 2000) BRIEF (Gioia et al.,2000) SVS (Cornoldi et al., 2003) Ouders BRIEF (Gioia et al., 2000) Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Kinderen: Testmoment 1 (80’) Pen en papier test spellen (20’) PI-dictee (Geelhoed & Reitsma, 2000) Pen en papier rekentests (60’) TTR (de Vos, 1992): Rekenfeiten LVS – meetkunde (Dudal, 1998) KRT-R (Baudonck et al., 2006) Getallenkennis en hoofdrekenen Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Testmoment 2 (75’): Pen en papier test lezen (20’) Een Minuut Test (Brus & Voeten, 1999): Bestaande woorden Klepel (van den Bos, Spelberg, Scheepstra & de Vries, 1994) Nonsenswoorden AVI (Verhoeven,1995) Bestaande zinnen Intelligentietest (45’) Verkorte versie WISC-IIINL (Wechsler et al., 2002; Grégoire, 2000) Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Hoeveelheid Stroop (Bull & Scerif,2001) Testmoment 3 (120’): Inhibitie: Stop Signal (Lohan, 1994) Hoeveelheid Stroop (Bull & Scerif,2001) Letter Stroop (Rubinsten & Henik, 2006) Kleur-woord Stroop (Stroop, 1935) Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Inhibitie: Stop Signal Baseline conditie: 500 ms 500 ms max. 2000 ms Experimentele conditie: 25 % van de trials met auditief signaal. 500 ms 500 ms max. 2000 ms Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Inhibitie: Hoeveelheid Stroop Baseline conditie 1: Snelheid van benoemen: cijfers 500 ms 500 ms max. 5000 ms Baseline conditie 2: Snelheid van benoemen: hoeveelheden 500 ms 500 ms max. 5000 ms Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Inhibitie: Hoeveelheid Stroop Congruente conditie 500 ms 500 ms max.5000 ms Incongruente conditie 500 ms 500 ms max. 5000 ms Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Inhibitie: Letter Stroop Baseline conditie: snelheid van benoemen letters 500 ms 500 ms max.5000 ms Congruente conditie 500 ms 500 ms max. 5000 ms Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Inhibitie: Letter Stroop Incongruente conditie 500 ms 500 ms max.5000 ms Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Inhibitie: Stroop Kleur-Woord Baseline conditie 1: leessnelheid kleuren 500 ms 500 ms max.5000 ms Baseline conditie 2: snelheid van benoemen: kleuren 500 ms 500 ms max. 5000 ms Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Inhibitie: Stroop Kleur-Woord Congruente conditie 500 ms 500 ms max.5000 ms Incongruente conditie 500 ms 500 ms max. 5000 ms Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

3 fouten of meer/span: taak afgebroken Testmoment 3 (120’): Werkgeheugen: Spantaken 6 trials/span 3 fouten of meer/span: taak afgebroken Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Fonologische lus (FL): Testmoment 3 (120’): Fonologische lus (FL): Digit Recall (WMTB-C, Pickering & Gathercole, 2001) Word Recall (WMTB-C, Pickering & Gathercole, 2001) Visuospatiaal schetsblok (VSSP): Block recall (WMTB-C, Pickering & Gathercole, 2001) Centraal executief (CE): Listening Recall (WMTB-C, Pickering & Gathercole, 2001) Spatial Span (AWMA, Alloway, 2007) Backward Digit Recall (WMTB-C, Pickering & Gathercole, 2001) Backward Word Recall Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

FL: Digit Recall (DR) 500 ms 500 ms 1000 ms/digit; 1000 ms between digits of same trial Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

FL: Word Recall (WR) 500 ms 500 ms 1000 ms/word; 1000 ms between words of same trial Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

VSSP: Block Recall (BR) 500 ms 500 ms 1000 ms/block; 1000 ms between blocks of same trial Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

CE: Listening span (LS) 500 ms 500 ms 2000 ms 500 ms Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

CE: Spatial Span (Spsp) 500 ms 500 ms 2000 ms unlimited 500 ms 500 ms Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

CE: Backward Digit Recall (BDR) 500 ms 500 ms 1000 ms/digit; 1000 ms between digits of same trial Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

CE: Backward Word Recall (BWR) 500 ms 500 ms 1000 ms/word; 1000 ms between words of same trial Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

3. VOORLOPIGE RESULTATEN Inhibitie Manova: Factoren: Geslacht Dyscalculie of controle Afhankelijke variabelen: RT interferentie Stroop Hoeveelheden RT interferentie Stroop Kleur-Woord Multivariaat niveau: F(2,29)=63.40, p ≤.001. Power=.89 Univariaat niveau: Enkel leerstoornis en interferentie Stroop K-W sig: F(1,30)=4.69, p ≤ .05. Power=.55. Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

3. VOORLOPIGE RESULTATEN Inhibitie Multivariaat niveau: F(2,29)=63.40, p ≤.001. Power=.89 Stroop kleur-woord Stroop hoeveelheden Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

3. VOORLOPIGE RESULTATEN Werkgeheugen: FL en VSSP Manova: Factoren: Dc of controle Geslacht Afhankelijke variabelen: Percentage juiste antwoorden op DR Percentage juiste antwoorden op BR Multivariaat niveau: F(2,37)=5242.13, p≤.001. Power=1.00 Univariaat niveau: Enkel leerstoornis en BR sig: F(1,38)=6.912, p ≤ .01. Power=.73 Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

3. VOORLOPIGE RESULTATEN Werkgeheugen: FL en VSSP Multivariaat niveau: F(2,37)=5242.13, p≤.001. Power=1.00 Percentage juist DR Percentage juist BR Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

3. VOORLOPIGE RESULTATEN Werkgeheugen: Centraal executief Manova: Factor: Dc of controle Afhankelijke variabelen: Percentage juiste antwoorden op BDR Percentage juiste antwoorden op BWR Percentage juiste antwoorden op LS Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

3. VOORLOPIGE RESULTATEN Multivariaat niveau: F(3,37)=1640.98, p≤.001. Power=1.00 Univariaat niveau: BWR: F(1,39)=4.63,p ≤.05, power=.55 LS: F(1,39)=3.047,p=.055, power=.49 BDR: F(1,39)=3.05, p= .09. Power=.40 Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

3. VOORLOPIGE RESULTATEN Multivariaat niveau: F(3,37)=1640.98, p≤.001. Power=1.00 Percentage juiste antwoorden Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

DC of controle en hoogst bereikte span op DR U=187; p=ns Mann-Whitney U tests DC of controle en hoogst bereikte span op DR U=187; p=ns DC of controle en hoogst bereikte span op WR U=167; p ≤.01 DC of controle en hoogst bereikte span op BR U=154;p ≤.01 DC of controle en hoogst bereikte span op LS U=198.5; p=.07 DC of controle en hoogst bereikte span op BDR U=209; p=ns DC of controle en hoogst bereikte span op BWR U=217; p=.ns Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

Mean rankings werkgeheugentaken Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009

3. VOORLOPIGE RESULTATEN Correlaties met score op TTR, KRT-R en PI-dictee zscoreKRT zscorePI zscoreTTR pctotjwsb pctotjdsb pctotjls pctotjcorsi pctotjwsf totjdsf 1 ,735(**) - ,710(**) ,825(**) ,535(**) ,451(**) ,410(*) ,313 ,396(*) ,431(**) ,582(**) ,253 ,520(**) ,478(**) ,279 ,354(*) ,374(*) ,281 ,297 ,245 ,449(**) ,262 ,129 ,058 -,011 ,314(*) ,235 -,006 ,055 ,376(*) ,265 ,319 ,492(**) ,566(**) ,385(*) ,228 ,443(**) Presentatie Rekengroep - Frauke De Weerdt – 21 april 2009