Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/rubrics.htm.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het effect van etniciteit op testscores tijdens de selectie van politieagenten Lonneke de Meijer AIO Arbeids- en Organisatiepsychologie.
Advertisements

De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Determinanten van types ICT-gebruik in de lagere school in Vlaanderen
Informeel leren en….. social media
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Prof. dr. Martin Valcke Universiteit Gent Seminarie AUgent
Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
User Centred Development
Tussentijds Toetsen als Leerstrategie Dirkx, K.J. H., Kester, L., Kirschner, P.A.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Validatie en kwalificatie van een temperatuur gecontroleerde Supply Chain Gert-Jan van Diest IGZ Congres - De Nieuwe GDP Guideline Nieuwegein, 2 september.
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Evidence-Based Medicine
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Activerende hoorcolleges "Learning is not a spectator sport. Students do not learn much just sitting in classes listening to teachers, memorizing prepackaged.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Processing Structured Hypermedia
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
English 23 April 2018.
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
GIRLS OUTPERFORMING BOYS IN LISTENING AND READING SKILLS
Transcript van de presentatie:

Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/rubrics.htm Utrecht, 12 november 2010

http://www.jsyk.com/2009/10/19/the-kindle-dx-vs-textbooks/

Structuur Terug naar de betekenis van “leren” Research evidence Dual Channel Theorie: Selectieprocessen: Verwerkingsprocessen Integratieprocessen: rubrics Conclusies

Leren

Dual Channel Theory (Mayer) MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model

Research evidence

Lange Termijn Geheugen Selectieprocessen MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen ROL LEERMATERIALEN Multi-sensorieel Door leerkracht/leerling ontwikkeld Complex, authentiek Toegankelijkheid voor lerende Contextualisatie Manipuleerbaarheid Interactiviteit (e.g., simulatie data entry) … Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model

Lange Termijn Geheugen Selectieprocessen MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen ROL LEERMATERIALEN Mogelijkheid tot (her)selecteren Mogelijkheid tot herlezen Mogelijkheid tot bekijken multipele representaties Navigatiemogelijkheden (ook in audio, video, animaties, …) Controle door lerende … Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model

Overzicht van de soorten representaties gebruik in de TIMSS videostudie lessen (Hansen & Richland, 2010).

http://en.wikipedia.org/wiki/Classical_conditioning)

e-Books? Annand (2008) review of the literature: Most students simply print the eBook. Printed preferred by the readers (access). “Print “is put at the top of the delivery medium, On-screen reading, less information transferred to long-term memory. More rereading when on screen materials. Lower resolution and unfavorably ease of reading. No significant better learning results.

Selectieprocessen: balans audio/video Zie uitleg over “leren”

Transmission of your message 3. Eye Contact Advance organizer

Can I learn this?

Verwerkingsprocessen MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen ROL LEERMATERIALEN Delen met anderen Vergelijken (gelijkenis/verschil) Ordenen, structureren Hiërarchie aanbrengen Multipele perspectieven Voorstellen Samenvatten Linken naar andere info … Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model

Non-linguïstische representaties NLR Grafische voorstelling van een tekst, theorie, model, idee, … Concept map, mind map Reductie cognitive load; maar let op: Aanvankelijk uitgewerkte NLR aanbieden Later half-uitgewerkte NLR aanbieden

Outlining: voorstructureren, aantal ,elementen aanduiden,, ….

NLR Grafisch op papier Tekstueel Getekend Fysische modellen (bijv. Zons(maans)verduistering, beweging planeten, osmose, …) Lichaam als « model » Toepassing in alle vakken waar organisatie en elaboratie van kennis in geheugen centraal staat.

Expliciet gebruik NLR Imagery kan ook “inbeelden” Zelf uitwerken van een NLR versus aanbieden van een NLR (T+D >)

Lange Termijn Geheugen Integratieprocessen MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen ROL LEERMATERIALEN Communiceren en presenteren aan anderen Rapporteren Herhalen Inoefenen Testen Toetsing Evaluatieve feedback geven (feedback, feedup, feed forward) … Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model

Rubrics

Rubrics Scoringstool voor een kwalitatieve inschatting van het niveau van een authentieke of complexe activiteit. Een rubriek bouwt verder op criteria die verrijkt worden met een schaal waarop beheersingsniveaus zijn aangegeven Per beheersingsniveau worden standaarden aangegeven die die niveau weerspiegelen. Een rubric geeft zowel voor de lesgever als de student aan wat concreet verwacht wordt. Rubrics worden voor “high stake assessment” gebruikt en voor “formatieve toetsing” (in functie van leren). (Arter & McTighe, 2001; Busching, 1998; Perlman, 2003). Rubrics focus on the relationship between competencies-criteria, and indicators, organized along mastery levels (Morgan, 1999). http://rubistar.4teachers.org/index.php

Onderzoek rubrics Review article 75 studies m.b.t. rubrics: Jonsson, A., & Svingby, G. (2007). The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences. Educational Research Review, 2, 130–144. (1) the reliable scoring of performance assessments can be enhanced by the use of rubrics, especially if they are analytic, topic-specific, and complemented with exemplars and/or rater training; (2) rubrics do not facilitate valid judgment of performance assessments per se. However, valid assessment could be facilitated by using a more comprehensive framework of validity; (3) rubrics seem to have the potential of promoting learning and/or improve instruction. The main reason for this potential lies in the fact that rubrics make expectations and criteria explicit, which also facilitates feedback and self-assessment.

Voorwaarden effectief gebruik Grondig inzicht in raamwerk van specifieke rubriek. Training in gebruik Interrater gebruik

Conclusies Terug naar de betekenis van “leren” Check beschikbare research evidence Stel continu de vraag naar relevantie voor: Selectieprocessen Verwerkingsprocessen Integratieprocessen

Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University Martin.valcke@ugent.be http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/rubrics.htm Utrecht, 12 november 2010