Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/rubrics.htm Utrecht, 12 november 2010
http://www.jsyk.com/2009/10/19/the-kindle-dx-vs-textbooks/
Structuur Terug naar de betekenis van “leren” Research evidence Dual Channel Theorie: Selectieprocessen: Verwerkingsprocessen Integratieprocessen: rubrics Conclusies
Leren
Dual Channel Theory (Mayer) MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model
Research evidence
Lange Termijn Geheugen Selectieprocessen MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen ROL LEERMATERIALEN Multi-sensorieel Door leerkracht/leerling ontwikkeld Complex, authentiek Toegankelijkheid voor lerende Contextualisatie Manipuleerbaarheid Interactiviteit (e.g., simulatie data entry) … Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model
Lange Termijn Geheugen Selectieprocessen MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen ROL LEERMATERIALEN Mogelijkheid tot (her)selecteren Mogelijkheid tot herlezen Mogelijkheid tot bekijken multipele representaties Navigatiemogelijkheden (ook in audio, video, animaties, …) Controle door lerende … Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model
Overzicht van de soorten representaties gebruik in de TIMSS videostudie lessen (Hansen & Richland, 2010).
http://en.wikipedia.org/wiki/Classical_conditioning)
e-Books? Annand (2008) review of the literature: Most students simply print the eBook. Printed preferred by the readers (access). “Print “is put at the top of the delivery medium, On-screen reading, less information transferred to long-term memory. More rereading when on screen materials. Lower resolution and unfavorably ease of reading. No significant better learning results.
Selectieprocessen: balans audio/video Zie uitleg over “leren”
Transmission of your message 3. Eye Contact Advance organizer
Can I learn this?
Verwerkingsprocessen MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen ROL LEERMATERIALEN Delen met anderen Vergelijken (gelijkenis/verschil) Ordenen, structureren Hiërarchie aanbrengen Multipele perspectieven Voorstellen Samenvatten Linken naar andere info … Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model
Non-linguïstische representaties NLR Grafische voorstelling van een tekst, theorie, model, idee, … Concept map, mind map Reductie cognitive load; maar let op: Aanvankelijk uitgewerkte NLR aanbieden Later half-uitgewerkte NLR aanbieden
Outlining: voorstructureren, aantal ,elementen aanduiden,, ….
NLR Grafisch op papier Tekstueel Getekend Fysische modellen (bijv. Zons(maans)verduistering, beweging planeten, osmose, …) Lichaam als « model » Toepassing in alle vakken waar organisatie en elaboratie van kennis in geheugen centraal staat.
Expliciet gebruik NLR Imagery kan ook “inbeelden” Zelf uitwerken van een NLR versus aanbieden van een NLR (T+D >)
Lange Termijn Geheugen Integratieprocessen MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen ROL LEERMATERIALEN Communiceren en presenteren aan anderen Rapporteren Herhalen Inoefenen Testen Toetsing Evaluatieve feedback geven (feedback, feedup, feed forward) … Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model
Rubrics
Rubrics Scoringstool voor een kwalitatieve inschatting van het niveau van een authentieke of complexe activiteit. Een rubriek bouwt verder op criteria die verrijkt worden met een schaal waarop beheersingsniveaus zijn aangegeven Per beheersingsniveau worden standaarden aangegeven die die niveau weerspiegelen. Een rubric geeft zowel voor de lesgever als de student aan wat concreet verwacht wordt. Rubrics worden voor “high stake assessment” gebruikt en voor “formatieve toetsing” (in functie van leren). (Arter & McTighe, 2001; Busching, 1998; Perlman, 2003). Rubrics focus on the relationship between competencies-criteria, and indicators, organized along mastery levels (Morgan, 1999). http://rubistar.4teachers.org/index.php
Onderzoek rubrics Review article 75 studies m.b.t. rubrics: Jonsson, A., & Svingby, G. (2007). The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences. Educational Research Review, 2, 130–144. (1) the reliable scoring of performance assessments can be enhanced by the use of rubrics, especially if they are analytic, topic-specific, and complemented with exemplars and/or rater training; (2) rubrics do not facilitate valid judgment of performance assessments per se. However, valid assessment could be facilitated by using a more comprehensive framework of validity; (3) rubrics seem to have the potential of promoting learning and/or improve instruction. The main reason for this potential lies in the fact that rubrics make expectations and criteria explicit, which also facilitates feedback and self-assessment.
Voorwaarden effectief gebruik Grondig inzicht in raamwerk van specifieke rubriek. Training in gebruik Interrater gebruik
Conclusies Terug naar de betekenis van “leren” Check beschikbare research evidence Stel continu de vraag naar relevantie voor: Selectieprocessen Verwerkingsprocessen Integratieprocessen
Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University Martin.valcke@ugent.be http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/rubrics.htm Utrecht, 12 november 2010