Cognitieve neurowetenschappen Neurale basis van cognitieve functies Theoretische integratie van bevindingen uit -Gedragsonderzoek -Neuraal onderzoek (fMRI,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leeromgevingen in het beroepsonderwijs
Advertisements

Het effect van etniciteit op testscores tijdens de selectie van politieagenten Lonneke de Meijer AIO Arbeids- en Organisatiepsychologie.
Scripties Experimentele Psychologie 2007 Scripties Tweetaligheid + Bibliometrie Wouter Duyck.
Lecture 5 (Prof. A. Kok, ) Topics:
Tanden poetsen elke dag 2 keer 2 minuten per keer.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
De verpleegkundig specialist in de rol van casemanager voor patiënten met mammacarcinoom: top oncologische zorg met een persoonlijk accent! Angelique Brands-Appeldoorn.
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Mathematics Education and Neurosciences
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen (II) College 6.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Doctorandus: Melanie Hendrickx Promotor: Prof. Dr. G. Crombez
Gecontroleerde en automatische processen
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOGIE PROBLEEMSTELLING INLEIDING IN DE METHODE Karoline Vangronsveld LES.
Arousal, angst & stress Definities
Wat is motorisch leren? (1)
Modellering, neurale netwerken, en numerieke cognitie
Bewegen en Sport: nu en later
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
Organisatiestructuur en
Wetenschappelijke methode
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
HOMEWORK. -KIJK DE TED TALK VAN DEB ROY: THE BIRTH OF A WORD.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
FOVEATE Arjen Buschman en Tim van Werkhoven, 2006 A neural model of the saccade generator.
ASS in de levensloop: onderzoek
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Perceptie en Actie in Beweging
Kijk op leerlingen en leren
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
Ontwerpen versus onderzoeken
Cue reactiviteit en craving bij probleemgokkers en rokers: hersenactivatie patronen Anneke Goudriaan, PhD onderzoeker AMC.
Verslaving Behandeling Mechanisme Introductie
Het zenuwstelsel.
FADO Maartje Luijten Aandachtscontrole gebieden in het brein zijn betrokken bij aandachtsbias in rokers: een fMRI studie FADO Maartje.
Gedoe in de gangen Modelleren met grafen. Hoe nemen de leerlingen uit B22 de route naar de aula? ‘eigen’ groep De hoofdgroep neemt de snelste route.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Lastenverlichting op arbeid: geen gratis lunch Paul de Beer UvA-AIAS & De Burcht.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Zien doe je met je ogen? Joost Heutink Rijksuniversiteit Groningen
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
Zonnecellen op water Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame.
We lichten er twee aspecten uit:
Laagveengebied Groningen
IPEM TOOLBOX.
1. Kan je objectief kijken?
De Kracht van Communicatie
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
7.2 Buiten haakjes brengen Ontbinden in factoren
BEHANDELING VAN EEN BLAUW OOG:
3. Dus zonder probleem, heb je geen ideeën?
Een gedachte-experiment is een experiment dat niet uitgevoerd wordt in de realiteit, maar in iemands gedachten. Iemand gebruikt een gedachte-experiment.
2.4 Uitgebreide balansmethode Vergelijkingen oplossen VMBO-GT
Wetenschappelijk en significantie
Moving objects in a geo-DBMS
SQL Les February 2019.
Binaire getallen 1. binair → decimaal 2. decimaal → binair.
Breuken delen Breuken delen Breuken delen © André Snijers.
Zomerschool.
Transcript van de presentatie:

Cognitieve neurowetenschappen Neurale basis van cognitieve functies Theoretische integratie van bevindingen uit -Gedragsonderzoek -Neuraal onderzoek (fMRI, TMS, EEG,...)

Neurowetenschappelijk onderzoek (fMRI) niet haalbaar voor scriptie ==> gedragsonderzoek vanuit neuro- wetenschappelijk kader

Spatiale en numerieke cognitie SNARC effect Conclusie: getallen geassocieerd met ruimtelijke informatie

Bias in getalbisectie bij neglect patiënten Welk getal in midden tussen 2 en 8?

Prisma adaptatie

Adaptatie in getalbisectie

Conclusie: Getallen zijn geassocieerd met spatiale informatie zoals die ook in sensorimotorische processen gebruikt wordt

Proctor et al. (Psych Bull, 2006) SNARC effect is gevolg van congruentie tussen binaire polaire cognitieve categorieën klein - groot Links - rechts ==> niks te maken met metrische ruimtelijke informatie zoals gebruikt in sensorimotorische processing. Puur conceptueel.

Scriptievoorstel 1 Hypothese: (vertrekkend vanuit prisma adaptatie) als SNARC effect te wijten is aan metrische spatiale representaties, dan moet wijziging in sensorimotorische mappings aanleiding geven tot wijziging van SNARC effect Inductiefaze: ppn trainen met omgekeerd reagerende computermuis Testfaze: meten SNARC effect

Scriptievoorstel 2 Test van polariteitshypothese: Als SNARC effect tot stand komt op basis van polariteits- congruentie tussen stimuluskenmerk en responskenmerk, dan verwachten we ook een SNARC effect met responsen die niks spatiaal hebben maar wel polair zijn (vb. koud-warm; yin-yang)

Spatiale aandacht - stimulusverwerking sneller als stimulus verschijnt op plaats waar aandacht is gericht Posner paradigma

Premotor theory of attention: - verschuiven van aandachtsfocus gebruikt zelfde hersencircuits als uitvoeren van oogbewegingen ==> spatiale aandacht gebaseerd op geplande, maar niet uitgevoerde oogbewegingen oogbewegingen aandacht

Scriptievoorstel 3 Test premotor theorie Inductiefaze: antisaccade: cue links, saccade rechts Testfaze: posner

Bisection bias -enkel in patiënten met deficitair visuospatiaal werkgeheugen na pariëto-frontale schade -Dissocieerbaar van fysieke bisectiebias

achterliggend idee Sensorimotorische transformaties: -Transformaties tussen verschillende referentie- kaders via gemeenschappelijke functies -Wijzigingen in één van de mappings leidt tot wijzigingen in andere mappings

Scriptievoorstel 2 Als model klopt: wijziging van sensorimotorische mappings leiden tot wijzigingen in taken die beroep doen op dezelfde spatiale informatie Omkering van sensorische mappings via incompatibele muis ==>wijziging in spatiale aandacht gemeten via Posner paradigma?