Gecontroleerde en automatische processen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
115 jun 2013VVS Werkgroep Veranderlijke Sterren - Auteur : F.R. van Loo Het Purkinje effect ( bij waarnemingen van Mira sterren)
Advertisements

De bezoeker maakt een keuze tussen de verschillende monsters en locaties door op een monster te klikken.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
BEROEP VAN JE PAPA.
Succesvol informatief presenteren
Informatieavond groep 4/5
“Zonder taal geen verhaal” .
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
Art work stijl van de art –Eerste versie art –Tweede versie art –Derde versie art –Vierde versie art.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
A perceptual interference account of acquisition difficulties for non-native phonemes Paul Iverson, Patricia K. Kuhl, Reiko Akahane- Yamada, Eugen Diesch,
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Doctorandus: Melanie Hendrickx Promotor: Prof. Dr. G. Crombez
Cognitieve neurowetenschappen Neurale basis van cognitieve functies Theoretische integratie van bevindingen uit -Gedragsonderzoek -Neuraal onderzoek (fMRI,
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
3.5 Kloppen de alcoholpercentages op de verpakkingen?
Usage of spatial audio for coordination of simultaneous interaction and feedback Sven Volders Promotor: Prof. dr. Karin Coninx Co-promotor: Prof. dr. Kris.
Relativiteitstheorie (4)
Praktijkpresentatie:
Vergelijkingen oplossen.
Zelfstandig werken Groepen 3.
Laatste Scriptieseminarie
Quiz Start.
Presentatie vergelijkingen oplossen.
Experimentele designs en resultaten
pijl rechts volgende; pijl links vorige
TM RM Zo ziet een stukje EEG van 2 seconden eruit. Veel ruis dus. Het trial marker kanaal geeft twee pulsen (TM), dat is een pijl naar rechts op het scherm.
Voordia: Presentatie bij de wetskaart Deze voordia met info en suggesties is geen onderdeel van de ppt. Twee presentaties bij de 10 geboden: alleen afbeeldingen.
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Model-leren.
Oberservatie van bruggers
Sneeuwpoppen: Goed luisteren Gertrude van Walstijn.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kijken naar Kinderen Week 5
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Woordjes leren.
“ A thrilling story “ Dr. Narender van Orshoven, Neuroloog
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
40 dagen naar Pasen Preken Zelfstudieweken Gespreksavonden Onderlinge liefde overbrugt verschillen! Vanmiddag start van de gemeentetoerusting. Het thema.
Zie jij de groene cirkel?
Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.
Inspiratieboek Gevoelens Jackey Koopmans Spatial Design 2.
Disclosure belangen NHG spreker
Psychologie Conditioneren
BEROEP VAN JE PAPA.
Blokje aan de veer Uitrekking (cm) Gewicht (N)   Meting 1.
7.
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Bridge spellen naspelen met Wbridge5
Bridge spellen naspelen met Wbridge5
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Gedragsproblemen en stoornissen
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Wat is Bingel Raket? Gratis app voor iPad en Android-tablets
Transcript van de presentatie:

Gecontroleerde en automatische processen

Het Stroop effect GROEN ROOD BLAUW GEEL

“rood” “groen” ROOD GROEN

GEEL ROOD GEEL Werktitel: Stimulus en respons conflict Promotor: Wim Notebaert Aantal studenten: 1 Congruentietaken zoals het Stroop effect bestaan uit twee componenten. Wanneer de irrelevante dimensie (woord) aan een andere responstoets is gekoppeld (ROOD in het groen, en rood heeft ook een responstoets) dan is er sprake van stimulus én respons conflict. Er zijn verschillende manieren om enkel stimulus conflict te induceren. Verschillende types stimulus conflict worden onderling vergeleken. GEEL ROOD GEEL

EEND HOND Niet Niet levend levend levend levend Werktitel: Stroop onder de loep Promotor: dr. Wendy De Moor Begeleider: dr. Wim Notebaert Aantal studenten: 1 Abstract: Stroopeffecten worden veroorzaakt door de automatische tendens om een woord te lezen. Binnen het domein van de visuele woordherkenning zijn er een aantal variabelen gedefinieerd (vb. frequentie, AoA) die de snelheid waarmee we een woord lezen beïnvloeden. De vraag stelt zich of deze variabelen ook een effect hebben op het Stroopeffect. EEND HOND levend Niet levend levend Niet levend

Simon x L R l r Werktitel: Omkering van congruentie effecten Promotor: Wim Notebaert Copromotor: Wim Gevers Aantal studenten: 1 Het Simon effect keert om wanneer proefpersonen eerst spatiaal incompatibel (links drukken wanneer stimulus rechts komt) moeten reageren. Soms wordt de induceertaak (incompatibel reageren) en de diagnostische taak (Simon) gelijktijdig gepresenteerd in een taakafwisselingsdesign, soms eerst de induceertaak en dan de diagnostische taak in een geblokt design. De verschillen tussen beide designs werden nog niet systematisch onderzocht. x Simon L R l r

X x x L R l r

X RECHTS x Werktitel: Effecten van instructie Promotor: Wim Notebaert Aantal studenten: 1 Wanneer proefpersonen gezegd wordt dat ze links moeten drukken wanneer het woord RECHTS wordt gepresenteerd dan keert het Simon effect om (stimuli op rechts sneller met links). Dit effect werd gevonden ook wanneer de woorden nooit werden aangeboden, maar wanneer de instructie heel sterk werd benadrukt. Dit effect werd echter niet altijd gerepliceerd. De voorwaarden worden systematisch onderzocht. X RECHTS x

X x L R l r Werktitel: Ervaring en associatiesterkte Promotor: Wim Notebaert Begeleider: Wendy De Moor Aantal studenten: 1 Abstract: Er bestaan automatische associaties tussen spatiale concepten (zoals de woorden LINKS en RECHTS) en spatiale responsen. Het werd aangetoond dat deze associaties makkelijker om te keren zijn bij kinderen dan bij volwassenen. Dit werd geïnterpreteerd als een gevolg van zwakkere associaties bij kinderen door minder ervaring. Deze hypothese wordt verder onderzocht. X x L R l r

WEST x Werktitel: Links-rechts, thuis best? Promotor: Prof. Robert Hartsuiker Begeleider: Wim Notebaert Aantal studenten: 1 Abstract: Er bestaan automatische associaties tussen spatiale concepten (zoals de woorden LINKS en RECHTS) en spatiale responsen. Onlangs toonden we aan de deze associatie minder sterk is voor spatiale woorden uit de tweede taal (GAUCHE en DROITE). Dit wordt verder onderzocht aan de hand van concepten die een zwakkere spatiale betekenis hebben zoals bijvoorbeeld OOST en WEST. WEST x